Τι να κάνουν οι καταναλωτές προκειμένου να προστατευτούν από ενδεχόμενες ανακριβείς ή παραπλανητικές εκπτώσεις
Αρχίζουν αύριο Πέμπτη 1η Νοεμβρίου οι φθινοπωρινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως και τις 15 του μήνα, όπως ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4446/2016.
Τα εμπορικά καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν (προαιρετικά) την Κυριακή 4 Νοεμβρίου, πρώτη Κυριακή της ενδιάμεσης φθινοπωρινής εκπτωτικής περιόδου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11:00 π.μ. έως τις 06:00 μ.μ. Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, οι ενδιάμεσες εκπτώσεις μπορούν να μεταβάλλονται σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα με απόφαση της Περιφέρειας, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη των παραγωγικών φορέων, οπότε ανάλογα με την περιοχή μπορεί οι ημερομηνίες να τροποποιηθούν.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου έχει προαναγγείλει ήδη από τις 12 Οκτωβρίου, ότι τα μέλη του δεν θα συμμετάσχουν στις ενδιάμεσες εκπτώσεις και ούτε θα ανοίξουν τα καταστήματα της πόλης Κυριακή.
Οδηγίες προς τους καταναλωτές
Με αφορμή την έναρξη των φθινοπωρινών εκπτώσεων, η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή εξέδωσε οδηγίες προς τους καταναλωτές, προκειμένου να προστατευτούν από ενδεχόμενες ανακριβείς ή παραπλανητικές εκπτώσεις. Συγκεκριμένα, το καταναλωτικό κοινό οφείλει να προσέχει τα εξής:
- Η ευκρινής αναγραφή της παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένη, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν (βάρος, όγκος, τεμάχιο κ.λπ.), ενώ προαιρετικά δίνεται η δυνατότητα στους καταστηματάρχες της παράλληλης αναγραφής και του ποσοστού έκπτωσης, προκειμένου η σύγκριση τους να είναι απλή και σαφής για τους καταναλωτές.
- Σύμφωνα με τον «Κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες», οι υπεύθυνοι των σημείων πώλησης θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, είτε αμέσως είτε εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος που τάσσεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
- Οι πρακτικές επικοινωνίας μειωμένης τιμής διενεργούνται υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα.
- Σε περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος των υπευθύνων πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
ΕΣΕΕ: Τι πρέπει να προσέξουν οι έμποροι
Εγκύκλιο προς τα Εμπορικές Ομοσπονδίες και όλους τους Εμπορικούς Συλλόγους της χώρας εξέδωσε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), οι οποία εφιστά την προσοχή των εμπόρων, καθώς σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο της παρ. 1 άρθρου 3 της Υπουργικής Απόφασης 56885/10-11-2014 «κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης». Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η αναγραφή παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες, ενώ συμπληρωματικά μόνο δίνεται η δυνατότητα αναγραφής ποσοστού έκπτωσης.
Υπενθυμίζεται ότι στην γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή τηρείται βάση καταγγελιών, μέσω της ιστοσελίδας της www.1520.gov.gr, με τη χρήση ηλεκτρονικής φόρμας στην οποία οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν καταγγελία.