Τι έδειξε το πόρισμα Επιτροπής που έψαξε τη σύμβαση κατασκευής σταθμού ηλεκτροπαραγωγής και πώς εμπλέκεται εταιρεία του Μυτιληναίου
Λίγο πριν κάτσει στο εδώλιο ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος με την κατηγορία της δωροδοκίας του πρώην Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΗ κ. Στέργιου Νέζη προκειμένου η εταιρεία ΜΕΤΚΑ να πάρει έργο στο Λαύριο, έρχεται στο φως της δημοσιότητας η υπόθεση εμπλοκής των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του κ. Μυτιληναίου στη Γκάνα.
Εκεί όπου ο υπουργός Ενέργειας έχασε την καρέκλα του για μία υπόθεση σταθμού 250 MW όπου εμπλέκεται και η Μυτιληναίος Α.Ε. Πρόκειται για μία υπόθεση που σχετίζονται εταιρείες από την Τουρκία, το Ντουμπάι αλλά και την Ελλάδα, μια υπόθεση που χαρακτηρίστηκε ως «σκάνδαλο» ενώ υπήρξαν καταγγελίες για δωροδοκίες βουλευτών.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
Το 2015, η -τότε- κυβέρνηση της Γκάνας προχώρησε στην ακύρωση σύμβασης που είχε υπογράψει με την αμερικανική εταιρεία APR ώστε να κατασκευαστεί σταθμός ηλεκτροπαραγωγής με τη μορφή BOOT. Την ίδια ώρα, υπέγραψε, με απευθείας ανάθεση, σύμβαση ύψους 510 εκατ. δολαρίων με μία πρωτοεμφανιζόμενη εταιρεία από το Ντουμπάι, την Ameri Energy. Η εταιρεία αυτή είχε ως αποκλειστικό υπεργολάβο την τουρκική Power Projects Limited, θυγατρική της ΜΕΤΚΑ, του Ομίλου Μυτιληναίου.
Η συμφωνία με την Ameri Energy καταγγέλθηκε από την -τότε- αντιπολίτευση, χαρακτηρίζοντας την «σκάνδαλο». Το 2017, η αντιπολίτευση έγινε κυβέρνηση και αποφάσισε να ψάξει το θέμα. Συνέστησε μια επιτροπή για την αναθεώρηση της συμφωνίας και ξεκίνησε η έρευνα της υπόθεσης.
Το αποτέλεσμα της έρευνας της Επιτροπής έδειξε πως η σύμβαση ήταν υπερτιμολογημένη κατά 150 εκατ. δολάρια και ζητήθηκε η επαναδιαπραγμάτευσή της αλλιώς θα προχωρούσαν στην ακύρωσή της. Τι μπορεί να έγινε με αυτά τα 150 εκατ. δολάρια;
Το πόρισμα της Επιτροπής έδειχνε πως η σύμβαση εκτελείται στο σύνολό της από την τουρκική θυγατρική της ΜΕΤΚΑ (χρηματοδότηση, εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση), με την εταιρεία να λαμβάνει τις πληρωμές της απευθείας από την ηλεκτρική εταιρεία της Γκάνας, στο πλαίσιο της σύμβασης BOOT, μέσω σχετικής εκχώρησης.
Στην όλη διαδικασία, βάσει του πορίσματος της Επιτροπής, υπήρχε η εμπλοκή μιας νεοσύστατης και άγνωστης εταιρείας από το Ντουμπάι, η οποία φέρεται να εισπράττει μια προμήθεια 150 εκατ. δολαρίων. Τα στοιχεία της έρευνας έδειξαν πως η ανάθεση της σύμβασης στην εταιρεία από το Ντουμπάι έγινε απευθείας από την κυβέρνηση της Γκάνας, δίχως να γίνει κάποιος έλεγχος (due diligence) ούτε για την ίδια την εταιρεία, ούτε όμως για τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της (Το χρονικό της υπόθεσης).
Η πρόθεση επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης προκάλεσε μεγάλη αναταραχή και έγιναν προσπάθειες τροποποίησης και ταυτόχρονα παράτασής της. Η σχετική πρόταση, σύμφωνα με τις πληροφορίες, προέβλεπε την παράταση της διάρκειάς της με μία μείωση του μηνιαίου κόστους της και την ανάληψη υλοποίησής της απευθείας από την Μυτιληναίος Α.Ε., η οποία με τη σειρά της θα πλήρωνε στην κυβέρνηση της Γκάνας για τον σκοπό αυτό το ποσό των 52.160.560 δολαρίων για πληρωμή τιμολογίων της Ameri (άλλα 39 εκατ. δολάρια θα πλήρωνε η κυβέρνηση της Γκάνας για εξοφληθεί τελείως η Ameri).
Την ίδια στιγμή, η πλευρά της εταιρείας στο Ντουμπάι, η Ameri, υποστήριζε με επιστολή της ότι δε γνωρίζει τίποτα για την αλλαγή της σύμβασης. Σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να σημειωθεί πως υπήρξαν καταγγελίες από βουλευτές της χώρας ότι επιχειρήθηκε δωροδοκία τους με το ποσό των 200.000 δολαρίων ώστε να εγκριθεί η αλλαγή της σύμβασης από το κοινοβούλιο της Γκάνας.
Τι έγινε τελικά;
Αρχικά, ο υπουργός που φέρεται να μεθόδευσε την υπόθεση απομακρύνθηκε από τον Πρόεδρο της Γκάνας (Το σχετικό δημοσίευμα του Bloomberg). Εν συνεχεία, η συμφωνία με την Μυτιληναίος Α.Ε. για τροποποίηση της σύμβασης δε θα υλοποιηθεί καθώς διαπιστώθηκε ότι δεν είχε τις κατάλληλες εγκρίσεις από τον Γενικό Εισαγγελέα και το Υπουργείο Οικονομικών. Οι καταγγελίες για απόπειρα δωροδοκίας από βουλευτές παρέμειναν…
Την ίδια στιγμή, από τα στοιχεία της υπόθεσης που έγιναν γνωστά, η κυβέρνηση της Γκάνας φέρεται να χρωστά στην Ameri το ποσό των 82.160.560 δολαρίων, μεγάλο μέρος του οποίου, με τη σειρά του, αποτελεί χρέος προς την τουρκική θυγατρική της Μυτιληναίος. Όλα αυτά ενώ στη ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το 1ο εξάμηνο του 2018, ο τομέας Έργων της Μυτιληναίος, παρουσιάζει μια -σημαντική- μείωση περίπου -35% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.