Το μακροοικονομικό περιβάλλον η μεγαλύτερη απειλή
Ποσοστό 46% των στελεχών επιχειρήσεων στην Ελλάδα θεωρούν ότι η διαφθορά είναι διαδεδομένη στη χώρα, σύμφωνα με τη 15η έκδοση της παγκόσμιας διετούς έρευνας της Εrnst & Υoung, Global Fraud Survey. Ωστόσο, το συγκεκριμένο ποσοστό είναι σημαντικά μειωμένο σε σχέση με την περυσινή έρευνα, οπότε είχε διαμορφωθεί στο 81%.
Όπως ανέφερε ο Associate Partner και επικεφαλής του Τμήματος Ερευνών Οικονομικής Απάτης και Εταιρικών Αντιδικιών της ΕΥ Ελλάδος, Γιάννης Δρακούλης, τα θέματα επιχειρηματικής ηθικής, διαφθοράς και απάτης παραμένουν τόσο για την Ελλάδα, όσο και παγκοσμίως, πρόκληση για τις επιχειρήσεις. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η επίδοση της Ελλάδας είναι βελτιωμένη, ωστόσο συνεχίζει να προσεγγίζει τα επίπεδα των αναδυόμενων αγορών.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Δρακούλης στο γεγονός ότι μόλις το 8% των Ελλήνων συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε θετικά στην ερώτηση εάν έχει σημειωθεί κάποιο σημαντικό περιστατικό απάτης στην εταιρεία τους κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, ποσοστό χαμηλότερο από το παγκόσμιο (11%). Μάλιστα συγκαταλέγεται ανάμεσα στα χαμηλότερα που κατέγραψε η έρευνα σε χώρες όπως η Κίνα, η Ιρλανδία και η Σουηδία (από 8%).
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, στην Ελλάδα, το ποσοστό των στελεχών που θεωρούν ότι η διαφθορά είναι διαδεδομένη στη χώρα μας (δηλ. το 46%) παραμένει αισθητά υψηλότερο από τις άλλες ευρωπαϊκές και αναπτυγμένες οικονομίες, καθώς κινείται στα επίπεδα των αναδυομένων αγορών. Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι σε έξι ευρωπαϊκές χώρες οι εκτιμήσεις των στελεχών για την έκταση των φαινομένων διαφθοράς ήταν υψηλότερες από την Ελλάδα: Στην Τσεχία (56%), τη Βουλγαρία (60%), τη Σλοβακία, την Ουγγαρία (66%), την Ιταλία (68%) και την Κύπρο (80%). Παρόλα αυτά, η Ελλάδα έχει υψηλότερα ή παρόμοια ποσοστά με χώρες και περιοχές όπως η Σαουδική Αραβία (46%), η Ινδονησία (42%), η Ινδία (40%), η Μέση Ανατολή (38%), η Ρουμανία (34%), και η Τουρκία (32%).
Τα μετρητά είναι η πιο διαδεδομένη πρακτική
Η έρευνα της ΕΥ εξέτασε, επίσης, τις μορφές δωροδοκίας ή διαφθοράς που είναι διατεθειμένα να αποδεχθούν τα στελέχη των επιχειρήσεων. Ως πιο διαδεδομένη πρακτική αναδεικνύεται η πληρωμή μετρητών, με το 13% του δείγματος παγκοσμίως να δηλώνει ότι θα δικαιολογούσε αυτήν την πρακτική εάν θα βοηθούσε την επιχείρησή του να επιβιώσει σε περίοδο οικονομικής ύφεσης. Στην Ελλάδα, το αντίστοιχο ποσοστό είναι αισθητά υψηλότερο, στο 20%, έναντι 5% στη Δυτική Ευρώπη και 6% στις αναπτυγμένες αγορές. Οι μόνες ευρωπαϊκές χώρες όπου καταγράφεται υψηλότερο ποσοστό σε αυτήν την ερώτηση είναι η Σλοβακία και η Κύπρος (44%).
Αντίθετα, τα στελέχη των επιχειρήσεων στην Ελλάδα εμφανίζονται λιγότερο δεκτικά απέναντι σε άλλες μορφές διαφθοράς: Το 6% θα δικαιολογούσε προσωπικά δώρα ή την παραποίηση οικονομικών στοιχείων, έναντι 11% και 5% αντίστοιχα στο σύνολο του δείγματος, ενώ μόλις 4% θα αποδεχόταν δωροδοκία υπό μορφή διασκέδασης ή φιλοξενίας, έναντι 21% στο συνολικό δείγμα.
Το μακροοικονομικό περιβάλλον η μεγαλύτερη απειλή
Οι ερευνητές ζήτησαν, ακόμη, από τους συμμετέχοντες να προσδιορίσουν τις μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζει η επιχείρησή τους. Στην Ελλάδα, η δημοφιλέστερη απάντηση ήταν το μακροοικονομικό περιβάλλον (48%, έναντι 42% του συνολικού δείγματος και 45% στις αναδυόμενες αγορές), υποδηλώνοντας ότι οι Έλληνες εξακολουθούν να ανησυχούν για τις αναπτυξιακές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Ακολουθούν οι μεταβολές στο ρυθμιστικό περιβάλλον (38% στην Ελλάδα και 43% στο συνολικό δείγμα) και οι επιθέσεις στον κυβερνοχώρο (32% και 37% αντίστοιχα).
Η έρευνα διαπιστώνει μία αντίφαση μεταξύ της γενικευμένης παραδοχής ότι τα φαινόμενα διαφθοράς παραμένουν σχετικά διαδεδομένα και της παράλληλης αντίληψης ότι οι επιχειρήσεις έχουν λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Έτσι, το 59% του δείγματος (68% στην Ελλάδα) θεωρεί ότι «η επιχείρησή του διαθέτει μία εξειδικευμένη προσέγγιση δέουσας επιμέλειας ως προς τους κινδύνους, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της χώρας, του κλάδου και του αντικειμένου της δραστηριότητας τρίτων». Συγχρόνως, το 78% του συνόλου (94% στην Ελλάδα) εκτιμά ότι «υπάρχουν σαφείς ποινές για όσους δεν ακολουθούν την πολιτική της εταιρείας», ενώ το 57% διεθνώς (58% στην Ελλάδα) αναφέρει ότι έχουν επιβληθεί κυρώσεις για παραβίαση της εταιρικής πολιτικής.
Παράλληλα, τα στελέχη φαίνεται να κατανοούν επαρκώς τα οφέλη που προκύπτουν για μία επιχείρηση που αποδεικνύει ότι συμπεριφέρεται με ακεραιότητα. Τα σημαντικότερα οφέλη, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, είναι η εικόνα που σχηματίζουν οι πελάτες (72% διεθνώς, 90% στην Ελλάδα), η αντίληψη του κοινού (62% διεθνώς, 73% στην Ελλάδα), οι επιτυχημένες επιχειρηματικές αποδόσεις (59% διεθνώς, 63% στην Ελλάδα) και η αντίληψη των μετόχων (52% διεθνώς, 63% στην Ελλάδα).