Στο παρελθόν οι Γάλλοι πίεζαν για το πιο σύγχρονο Rafale
Συγκλονισμένη η κοινή γνώμη της Ελλάδας από την πτώση του μαχητικού Μιράζ 2000-5 και τον θάνατο του χειριστή που ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος.
Του Μαρίνου Γκασιάμη
Το μαχητικό επέστρεφε από αναχαίτιση τουρκικών μαχητικών στο Κεντρικό Αιγαίο και λόγω των τεταμένων ελληνοτουρκικών σχέσεων, το μυαλό πολλών πήγε στο ενδεχόμενο ακόμα και κατάρριψης του από τα τουρκικά μαχητικά.
Κάτι τέτοιο όμως δεν υπάρχει ως ενδεχόμενο σε καμιά περίπτωση, καθώς τα τουρκικά μαχητικά είχαν αποχωρήσει πριν φτάσουν τα ελληνικά και δεν σημειώθηκε αερομαχία.
Αυτό που όμως αξίζει να αναφερθεί είναι πως τα μαχητικά Μιράζ 2000 πέρα από καθαρόαιμο αναχαιτιστικό είναι και ένα μαχητικό που συνεχίζει να προκαλεί «σεβασμό» στους τούρκους χειριστές.
Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια ειδικά η παλαιότερη έκδοση των Μιράζ 2000 αντιμετωπίζει ζητήματα με την ροή ανταλλακτικών και ως εκ τούτου με τις διαθεσιμότητές της.
Αυτό δεν σημαίνει πως τα μαχητικά που απογειώνονται έχουν θέμα καθώς σε κάθε περίπτωση και το τονίζουμε αυτό, οι μηχανικοί της Πολεμικής Αεροπορίας τα τσεκάρουν στον υπέρτατο βαθμό και υπογράφουν πριν από κάθε απογείωση. Βέβαια κανείς δεν μπορεί να ξέρει τί βλάβη μπορεί να βγάλει ένα αεροπλάνο στον αέρα με τις καταπονήσεις που υφίσταται.
Το θέμα των ανταλλακτικών φαίνεται να λύθηκε μόλις πριν 9 ημέρες, καθώς ανατρέχοντας κανείς στα πρακτικά της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής διαπιστώνει πως μόλις στις 3 Απριλίου, δόθηκε η έγκριση ενός έκτακτου «εξοπλιστικού προγράµµατος» ύψους 1 δισ. ευρώ, για την αγορά κρίσιµων ανταλλακτικών για την Πολεμική Αεροπορία και όχι μόνο, καθώς με αυτά θα γίνει εφικτή η επαναφορά στην ενεργό υπηρεσία του συνόλου του στόλου των µεταφορικών αεροσκαφών C-130H και C-27J, καθώς και των μαχητικών Mirage 2000.
Επίσης αξίζει να αναφερθεί πως στις αρχές του 2017 είχε ματαιωθεί διαγωνισμός της Πολεμικής Αεροπορίας για την Εν Συνεχεία Υποστήριξη (FOLLOW ON SUPPORT) των αεροσκαφών MIRAGE που ήταν «ανοιχτός» από το 2014.
Το θέμα της έλλειψης των ανταλλακτικών είχε έρθει στο προσκήνιο και πέρυσι τον Μάιο όταν ένα άλλο Μιράζ 2000 είχε πέσει στις Σποράδες, ευτυχώς με τον πιλότο να το εγκαταλείπει με επιτυχία.
Είναι χαρακτηριστικό πως πολλά κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν αναφερθεί στο θέμα. Ενδεικτικά το ΠΑΣΟΚ ανέφερε πως: «Τα προβλήματα συντήρησης και διαθεσιμότητας, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, στις Ένοπλες Δυνάμεις τα έχει επισημάνει ο τομέας άμυνας του ΠΑΣΟΚ από τον περασμένο Νοέμβριο. Ο κ. ΥΕΘΑ όμως συνεχίζει να αδιαφορεί τόσο για τα μαχητικά αεροσκάφη, που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση των τουρκικών προκλήσεων, όσο και για την εκπαίδευση των ιπταμένων που τα χειρίζονται η οποία εκπαίδευση σήμερα βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο που έχει γνωρίσει η Πολεμική Αεροπορία» και κατέληγε: «Κύριε Υπουργέ καλό θα ήταν να λύσετε τα προβλήματα διαθεσιμότητας τόσο των μαχητικών αεροσκαφών όσο και των πυροσβεστικών αλλά και των λοιπών ιπτάμενων μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία μετά λύπης πληροφορούμαστε ότι είναι πολύ χαμηλή».
Γενικά τα Μιράζ 2000, ειδικά η πρώτη φουρνιά που απέκτησε η χώρα μας, κατά το πρόσφατο παρελθόν αντιμετώπιζαν ζητήματα ως προς τις διαθεσιμότητές του λόγω και της οικονομικής κρίσης και ακόμα και απλά πράγματα όπως τα φρένα τους απαιτούσαν πολλά χρόνια και γραφειοκρατία για να επιλυθούν. Είναι ενδεικτικό πως για τα φρένα των Μιράζ 2000 χρειάστηκε να περάσουν 5 χρόνια μέχρι να υπογραφεί την Δευτέρα 26 Ιουνίου 2017, η σχετική συμφωνία.
Πέρα από αυτό, την κατάσταση των γαλλικής προέλευσης μαχητικών Μιράζ 2000 της πολεμικής αεροπορίας φαίνεται να είχε επηρεάσει σε κάποιο βαθμό κατά το παρελθόν και η στάση της Γαλλίας που προσπαθούσε να προωθήσει τα πιο σύγχρονα Rafale.