Το ασυνήθιστο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί οίκοι πολυτελών προϊόντων
Μακάρι να είχαμε όλοι το… πρόβλημα που έχουν οι μεγάλες εταιρείες προϊόντων πολυτελείας της Ευρώπης: δεν ξέρουν τι να κάνουν όλα αυτά τα λεφτά που έχουν μαζέψει!
Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, αθροιστικά οι εταιρείες LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), Richemont, Kering και Hermes συγκέντρωσαν το 2017 ρευστότητα ύψους 17,4 δισ. ευρώ, και συνεχίζουν να γεμίζουν και φέτος τα ταμεία τους, καθώς οι πωλήσεις στην Κίνα παρουσιάζουν σημαντική άνοδο, ενώ μία νέα γενιά σχεδιαστών τις κάνουν πιο δημοφιλείς στο νεανικό κοινό. Είναι χαρακτηριστικό ότι η LVMH στο πρώτο τρίμηνο του 2018 παρουσίασε οργανικές πωλήσεις αυξημένες κατά 13%.
«Δεν μπορούν να παρκάρουν αυτό το ρευστό, κάτι πρέπει να κάνουν με αυτό», δήλωσε στο Bloomberg o Ashok Som, διευθυντής ενός προγράμματος διαχείρισης προϊόντων πολυτελείας που τρέχουν πανεπιστήμια της Γαλλίας και της Ιταλίας. Τι, όμως;
Η Hermes διανέμει ένα ειδικό μέρισμα στους μετόχους της, ύψους 528 εκατ. ευρώ, ενώ η Richemont θα δαπανήσει περί τα 2,7 δισ. ευρώ για την εξαγορά του online καταστήματος Yoox Net-a-Porter. Όμως και πάλι, τέτοιες κινήσεις δεν θα… αδειάσουν τα ταμεία τους.
Οι εξαγορές άλλων εταιρειών πολυτελείας είναι πάντα μία επιλογή, όμως δεν υπάρχουν πολλές ελκυστικές περιπτώσεις. Όπως σημειώνει το Bloomberg, όλοι θα ήθελαν να προσεγγίσουν την Chanel, για παράδειγμα, όμως οι ιδιοκτήτες της δεν δείχνουν διατεθειμένοι να την πουλήσουν. Τα τελευταία χρόνια, από την άλλη, οι τέσσερις ευρωπαϊκές εταιρείες δεν έκαναν κινήσεις για την εξαγορά της ωρολογοποιίας Breitling, ή για τα παπούτσια της Jimmy Choo ή για την ιστορική γαλλική Lanvin.
Όμως και στις κινήσεις εκτός της αγοράς των πολυτελών προϊόντων ελλοχεύουν κίνδυνοι – χαρακτηριστικό παράδειγμα η προσπάθεια της Kering (που διαθέτει brands όπως η Gucci και η Saint Laurent) να «παντρέψει» την πολυτέλεια με το σπορ ντύσιμο, εξαγοράζοντας την Puma και τη Volcom. Τώρα προσπαθεί να τις… ξεφορτωθεί και τις δύο, καθώς η επένδυσή της δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.
Από την άλλη, πόσες εταιρείες να εξαγοράσουν πια; Η LVMH διαθέτει πλέον περίπου 70 brands πολυτελείας. Πόση διαφορά θα κάνει άλλο ένα brand, ειδικά αφού σχεδόν τα μισά από τα κέρδη της εταιρείας προέρχονται από την εμβληματική Louis Vuitton;
Πάντως, υπάρχουν ακόμα κάποιες μάρκες που θα μπορούσαν να αποτελέσουν στόχο εξαγοράς από τις τέσσερις μεγάλες εταιρείες. Όπως είναι η Burberry, με αγοραία αξία περί τα 8,15 δισεκατομμύρια ευρώ, ή τα αμερικανικά κοσμηματοπωλεία Tiffany & Co, με αγοραία αξία της τάξεως των 9,7 δισεκατομμυρίων ευρώ.