Από την αίθουσα σύνταξης, στο λεμονάδικο της ΕΨΑ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ Β. ΝΩΤΗ 

Είναι στόχος πολλών.

Στόχος ζωής.

Στελέχη επιτυχημένα, που δουλεύουν ατελείωτες ώρες σε πολυτελή γραφεία στην Αθήνα, επιδιώκουν να φύγουν από το κλεινόν άστυ... να βρεθούν στην περιφέρεια, να δουλέψουν εκεί, είτε από το μηδέν, είτε βασιζόμενοι σε κάτι, που ήδη υπάρχει.

Αυτό έκανε και ο Μιχάλης Τσαούτος. Μετά από δεκαπέντε χρόνια στα δημοσιογραφικά γραφεία της πρωτεύουσας, το πήρε απόφαση. Επέστρεψε στο Βόλο και ανέλαβε τα ηνία της οικογενειακής ΕΨΑ, της γνωστής βιομηχανίας αναψυκτικών, που παράγει – μεταξύ άλλων - τη μυστική συνταγή της λεμονάδας της εδώ και 90 χρόνια. Το πρώτο βάπτισμα το είχε πάρει δουλεύοντας εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ΄90, πριν πάρει το δρόμο για την Αθήνα.

Το έχει μετανιώσει;

“Όχι. Όσο ήμουν εκτός ΕΨΑ, έκανα πράγματα, για τα οποία δεν θα μου δινόταν η ευκαιρία αλλιώς, και όλη αυτή η εμπειρία μου είναι χρήσιμη να την εφαρμόσω στην ΕΨΑ”, λέει με σιγουριά.

Πλέον, συμμετέχει ενεργά στην προσπάθεια της εταιρείας να διευρύνει την παρουσία της στο εξωτερικό, αφού εκτιμάται πως στην Ελλάδα είναι λίγα τα σημεία, όπου υπάρχουν κενά, και καλύπτονται.

Άλλωστε, “η διεύρυνση της παρουσίας της ΕΨΑ σε εμπορικά σημεία στην Ελλάδα έχει γίνει σταδιακά, δεν έγινε απότομα”.

ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΟΡΩΝ

“Προσπαθούμε να αλλάξουμε το τι κάνουμε στο εξωτερικό. Έχουμε παρουσία σε 5 χώρες, οι εξαγωγές αποτελούν το 5% του τζίρου μας. Είναι νούμερο, που δεν μας ικανοποιεί, παραδεχόμαστε ότι εκεί ξυπνήσαμε λίγο αργά. Ίσως, λανθασμένα ρίξαμε όλο το βάρος μας στην αγορά της Ελλάδας. Ίσως, δεν υπήρχαν και οι απαραίτητοι πόροι για αυτό. Πλέον, όμως, οι προτεραιότητές μας έχουν αλλάξει, έχουμε δώσει μεγάλο βάρος στις εξαγωγές, με παρουσία σε μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού κάθε χρόνο.

Μελετάμε τοπικές αγορές να δούμε πού μπορούμε να χωρέσουμε ποια προϊόντα από την γκάμα μας για να μπορέσουμε να φτάσουμε το 5% στο 10%-15% του τζίρου”, τονίζει ο γενικός διευθυντής της ΕΨΑ.

ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΑΓΑΠΟΥΝ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ, ΑΛΛΑ...

Η κατεύθυνση είναι δεδομένη, αφού – παρά την αρνητική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό – οι πωλήσεις δεν επηρεάστηκαν. “Το ελληνικό τρόφιμο και το ποτό είχε και έχει καλή εικόνα. Αυτό, που είδαμε, όμως, και το είδαμε πέρυσι, είναι το εξής : Ήμαστε σε μια έκθεση βιολογικών προϊόντων και είχαμε αρκετούς πελάτες, οι οποίοι – ενώ το προϊόν τους άρεσε πάρα πολύ, οι τιμές μας τους έκαναν – ήταν πολύ διστακτικοί στο να ξεκινήσουν συνεργασία με ελληνική εταιρεία. Μερικοί μας το είπαν ευθέως : “Να ξεκαθαρίσει πρώτα η κατάσταση και βλέπουμε”. Και είχαν δίκιο από την πλευρά τους”, λέει ο Μιχάλης Τσαούτος.

 

Η ΕΞΙΣΩΣΗ “ΙΔΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΕΝ ΜΕΣΩ ΚΡΙΣΗΣ”

“Μέσα στην κρίση, αυτό που κάνουν όλοι είναι να μειώσουν τα κόστη. Το ίδιο έχουμε κάνει κι εμείς και θεωρούμε όσο καλύτερα γίνεται. Παρ΄ όλα αυτά, ανάμεσα στην επιλογή “χαμηλώνουμε την τιμή μαζί με την ποιότητα”, εμείς έχουμε επιλέξει να μείνουμε σταθεροί στη ποιότητα, κρατώντας την τιμή όσο χαμηλότερα γίνεται, αλλά χωρίς να καταφέρουμε να φύγουμε πάρα πολύ από τα κόστη, που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια. Και το λέω αυτό, γιατί - παρά τις μεγάλες προσπάθειές μας - υπάρχουν πολλά πράγματα, που έχουν ανέβει δυσανάλογα πολύ σε σχέση με την τιμή του προϊόντος μας στην αγορά. Όταν, ας πούμε, η ζάχαρη έχει πάρει περίπου 60% αύξηση τα τελευταία δύο χρόνια στην τιμή της, επηρεάζει πολύ το κόστος του αναψυκτικού και δεν είναι κάτι, που μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε τον καταναλωτή. Το ίδιο έχει να κάνει και με το κόστος της ενέργειας, τα μεταφορικά, η φορολογία”, εξομολογείται, εμφανώς προβληματισμένος.

ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΜΕΝΟΙ ;

Γίνεται, απαντά ο Μ. Τσαούτος. Όταν η επιχείρηση ήταν και παραμένει οικογενειακή, τα πράγματα είναι ακόμα πιο εύκολα.

“Είμαστε 93 εργαζόμενοι, όσοι ήμαστε πριν από δύο χρόνια. Δεν έχουμε κάνει απολύσεις, δεν έχουμε πειράξει καθόλου τους μισθούς, καθόλου, ούτε ένα ευρώ, παρ΄ ό,τι οι τελευταίες δύο χρονιές δεν είχαν το καλύτερο αποτέλεσμα για την εταιρεία. Ακόμα, όμως, παλεύουμε να έχουμε τους εργαζομένους μας χαρούμενους. Παράλληλα με την καλή ποιότητα του προϊόντος, θέλουμε να έχουμε και καλή σχέση με τους ανθρώπους, που δουλεύουν για μας. Και το κρατάμε όσο μπορούμε, με νύχια και με δόντια”.

Η ΝΕΑ ΕΨΑ ΣΤΑ ΡΑΦΙΑ

Όταν, λοιπόν, έχουν λυθεί όλα αυτά τα προβλήματα – ή, μάλλον, δεν υπάρχουν -, προχωράς μπροστά. Και, μετά από το περυσινό λανσάρισμα της λεμονάδας και πορτοκαλάδας με στέβια (“Είχαμε πάρα πολύ άγχος μέχρι να βγει το προϊόν στο ράφι”), σειρά τώρα έχει ένα νέο προϊόν, που δεν έχει ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά. Η Lemon Cola Light με στέβια.

“Το έχουμε πιστέψει πάρα πολύ. Δεν υπάρχει άλλο προϊόν cola με μία θερμίδα και στέβια στην ελληνική αγορά”, δηλώνει με σιγουριά. Κάτι θα ξέρει...