Τουρισμός: Τουλάχιστον μετά από δύο χρόνια θα έρθει ανάκαμψη

Με δεδομένη την πτώση της τουριστικής κίνησης, που επηρεάζει σημαντικά την ελληνική οικονομία, η Stanton Chase International σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων προχώρησε στην διεξαγωγή έρευνας σε 600 Επιχειρηματίες και Ανώτατα στελέχη τουριστικών επιχειρήσεων.

Η έρευνα διεξήχθη τον Νοέμβριο του 2012 και αντικατοπτρίζουν τον προβληματισμό των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό για το ασταθές τοπίο που έχει διαμορφωθεί.

Συνολικά ανταποκρίθηκαν 250 Επιχειρηματίες & Υψηλόβαθμα Στελέχη και μέσω ενός ερωτηματολογίου με πολλαπλές επιμέρους θεματικές ενότητες.

Ενδεικτικά, το 52% των στελεχών αυτών θεωρεί πως η ανάκαμψη στην Ελλάδα θα λάβει χώρα μετά από 2 χρόνια, ενώ από το σύνολο του δείγματος το 34% δήλωσε πως η χώρα θα ανακάμψει μετά από 3 χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων απαντούν πως ο Τουρισμός θα συνεισφέρει στην ανάκαμψη της Ελλάδας (98%).

Οι υπο-κλάδοι όπου αναμένονται εξελίξεις είναι:

• Διαμονή (66,4% των απαντήσεων)

• Εκδηλώσεις & Συνέδρια (43,0%)

• Εναλλακτικός τουρισμός / Recreation (29,9%)

• Τρόφιμα & Ποτά (29,0%)

• Αξιοθέατα (25,2%)

• Μεταφορές (21,5%)

• Συμβουλευτικές υπηρεσίες: marketing, PR, HR, advertising etc. (19,6%)

• Ταξιδιωτικά γραφεία (10,3%)

Οι συμμετέχοντες αναφέρθηκαν στην ανταγωνιστική θέση της Ελλάδας στις παραδοσιακές αγορές (50,5%), στην ξεκάθαρη & εστιασμένη εμπορική πολιτική (50,5%), στην επέκταση της τουριστικής σεζόν (48,6%) , στο marketing & rebranding της χώρας (46,7%), στην πρόσβαση στις αναδυόμενες χώρες (π.χ. Κίνα) (43,9%), στην διευκόλυνση της πρόσβασης και των συγκοινωνιών (32,7%), στην βελτίωση του πλάνου ακινήτων & υποδομών (31,8%), στην βελτίωση της ποιότητας και του επιπέδου των σχετικών ακαδημαϊκών φορέων (19,6%), στην ύπαρξη δυνατής διαφημιστικής καμπάνιας (15,0%).

Γραφειοκρατία και πολιτική αστάθεια ανασταλτικοί παράγοντες

Από την άλλη μεριά, η γραφειοκρατία και η πολιτική αστάθεια αποτελούν τα κύρια εμπόδια για την ανάπτυξη του κλάδου. Επιπλέον αναφέρθηκαν και άλλοι αρνητικοί παράγοντες όπως αυτοί που άπτονται της Εμπορικής πολιτικής, της έλλειψης υποδομών και επενδύσεων, το μη εξειδικευμένο τουριστικό marketing, η ύφεση, η δυσκολία πρόσβασης στις αναδυόμενες αγορές κ.α. Σε κάθε περίπτωση, οι ευκαιρίες που διαφαίνονται σε επίπεδο γεωγραφικής κάλυψης είναι τεράστιες. Ενώ η Δυτική Ευρώπη βρίσκεται σε υψηλό βαθμό ωριμότητας, υπάρχουν ευκαιρίες για ανάπτυξη του κλάδου σε:

• Ανατολική Ευρώπη

• Αμερική

• Ρωσία

• Αυστραλία

• Ασία

• Αφρική

Θετικοί ωστόσο είναι η πλειοψηφία (65%) σε μετακίνηση στο εξωτερικό και σε περιοχές όπως Ευρώπη (88%), η Μέση Ανατολή (45%) (Ανατολική Ευρώπη, Ασία, Λατινική Αμερική, Αφρική).

Ο τουρισμός στην Ελλάδα συνεισφέρει 16,5% στο ΑΕΠ. Δεδομένου του ότι το 1/3 των παγκοσμίων αφίξεων λαμβάνει χώρα στη Μεσόγειο, η ευκαιρία για την Ελλάδα διαφαίνεται σημαντική. Υπάρχουν επιταχυντές για την ανάπτυξη αυτή όπως η ενδυνάμωση της θέσης της Ελλάδας στις παραδοσιακές αγορές, η πρόσβαση στις αναδυόμενες αγορές, η ξεκάθαρη εμπορική πολιτική, το εξειδικευμένο τουριστικό marketing, η βελτίωση του service αλλά και η αύξηση της χρήσης της τεχνολογίας. Σήμερα μόλις 11%-15% των επαγγελματιών του τουρισμού είναι χρήστες τεχνολογίας, ενώ η χρήση των smart phones είναι 25% και αναμένεται να φθάσει 50% στο τέλος του 2013. Η χρήση της τεχνολογίας στο όλο μοντέλο λειτουργίας δεν είναι επιλογή, είναι το μέλλον”.