Οι ηγέτες έχουν τη δύναμη και οφείλουν να σπάσουν τον φαύλο κύκλο του αρνητισμού μέσα στο εργασιακό περιβάλλον: εκπαιδεύοντας, δίνοντας οι ίδιοι το παράδειγμα, εμπνέοντας στους γύρω τους την υιοθέτηση θετικών συμπεριφορών. Παράλληλα, δεν θα πρέπει να ξεχνούν την πηγή του κακού: τη δυσκολία προσαρμογής των ανθρώπων στην αλλαγή. Επομένως, συμπληρωματικά στα παραπάνω, χρειάζεται να αναπτύξουν και οι ίδιοι κατάλληλες συμπεριφορές και πρακτικές, οι οποίες θα τους επιτρέψουν να διαχειριστούν την αλλαγή αποτελεσματικά, στο επίπεδο του οργανισμού και προσωπικά. Για ποιο λόγο είναι σημαντική η διαχείριση της αλλαγής;
Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, οι οργανισμοί που αδυνατούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά την αλλαγή, καταλήγουν συνήθως στο να χάνουν τους ταλαντούχους ανθρώπους τους. Μερικές από τις βασικές πρακτικές διαχείρισης της αλλαγής είναι οι παρακάτω:
Καθορισμός προσδοκιών:
Οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν ξεκάθαρη εικόνα για το τι προσδοκά ο εργοδότης τους από αυτούς. Αυτό επιτυγχάνεται με συχνή, ξεκάθαρη επικοινωνία, ώστε να διευκρινιστούν οι στόχοι, οι ευθύνες και τα παραδοτέα.
Ξεκάθαρη επικοινωνία του οράματος:
Κάθε εργαζόμενος πρέπει να γνωρίζει ξεκάθαρα ποιος είναι ο σκοπός του οργανισμού και πώς ο ίδιος, μέσα από το δικό του εργασιακό ρόλο, μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του σκοπού.
Ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού:
Η δημιουργία συγκεκριμένου πλαισίου για την ανάπτυξη κι εξέλιξη των εργαζομένων έχει πολλαπλά οφέλη: μέσα από τις δράσεις εκπαίδευσης κι ανάπτυξης οι άνθρωποι αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση ως προς τις επαγγελματικές τους ικανότητες, μειώνονται τα επίπεδα του στρες, αυξάνεται η δέσμευση με το ρόλο τους και τον οργανισμό και, εν τέλει αυξάνεται η παραγωγικότητά τους.
Δίνοντας αξία στον ανθρώπινο παράγοντα:
Σε περιόδους αβεβαιότητας είναι σημαντικό οι άνθρωποι να αντιλαμβάνονται τη δέσμευση της επιχείρησης απέναντί τους. Ένας από τους τρόπους έκφρασης αυτής της δέσμευσης είναι και οι τακτικές συζητήσεις για την επαγγελματική τους πορεία και ανάπτυξη.
Δρ Βενετία Κουσία
Managing Director ManpowerGroup