Δάσκαλος ή νηπιαγωγός;

Δάσκαλος ή νηπιαγωγός. Αυτό είναι ένα ερώτημα που θέτουν πολλοί μαθητές της τρίτης λυκείου σε συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού.  Προκειμένου να διευκολύνουμε τους μαθητές παραθέτουμε κάποια στοιχεία σχετικά με την απορρόφηση των δυο ειδικοτήτων και τις δυνατότητες που έχουν στην αγορά εργασίας.
 
Όσον αφορά την απορρόφηση στη δημόσια εκπαίδευση θα πρέπει να αναφέρουμε ότι οι δάσκαλοι που τελείωσαν
τις σπουδές τους μετά το 2011 δεν καταφέρνουν να εξασφαλίσουν μια θέση εργασίας ως αναπληρωτές. Στους νηπιαγωγούς η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη καθώς οι προσλήψεις αναπληρωτών είναι σαφώς λιγότερες από αυτές  των δασκάλων.
 
Όσον αφορά τα ποσοστά πρόσληψης με βάση τον αριθμό των εγγεγραμμένων στους πίνακες
, οι δάσκαλοι έχουν ποσοστό εργασιακής απασχόλησης ως αναπληρωτές που ανέρχεται σχεδόν στο 34% ενώ υποδιπλάσιο είναι το ποσοστό των νηπιαγωγών καθώς φθάνει στο 17.5%.
 
Οι νηπιαγωγοί μπορεί να έχουν λιγότερες προσλήψεις στα δημόσια σχολεία όμως αρκετές είναι και οι θέσεις εργασίας που προσφέρονται σε δήμους. Αν λοιπόν δεν καταφέρουν, οι νέοι απόφοιτοι να βρουν μια θέση εργασίας στα νηπιαγωγεία του Υπουργείου Παιδείας έχουν την ευκαιρία να διεκδικήσουν μια θέση σε  δήμους. Εκεί το βασικό κριτήριο δεν είναι αποκλειστικά η προϋπηρεσία άλλα συνυπολογίζονται και κοινωνικά κριτήρια.
 
Στον ιδιωτικό τομέα οι περισσότεροι εκ των δασκάλων αναζητούν μια θέση εργασίας σε ιδιωτικά δημοτικά σχολεία. Οι νηπιαγωγοί με τη σειρά τους αναζητούν εργασία σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία.  Αν κανείς κοιτάξει τα νούμερα που αφορούν τον αριθμό των ιδιωτικών δημοτικών και νηπιαγωγείων θα διαπιστώσει ότι σε αντίθεση με τα δημοτικά που διαρκώς μειώνονται τα νηπιαγωγεία αυξάνονται, δημιουργώντας και νέες θέσεις εργασίας.
 
Παρά την κρίση μέσα σε 4 χρόνια τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία αυξήθηκαν κατά 86 και συγκριτικά με το 2009/10 η αύξηση ανέρχεται στο 22%. Αντίθετα τα δημοτικά περιορίστηκαν και από τα 362 του 2009/10 το 2012/13 ο αριθμός του περιορίστηκε στα 348. Βέβαια η αύξηση των νηπιαγωγείων δε συνοδεύτηκε και από αύξηση των μαθητών που φοιτούν σε αυτά. Οι μαθητές που φοιτούν στα νηπιαγωγεία μειώθηκαν κατά 7% έναντι 12.2% των δημοτικών σχολείων.
 
Επίσης επειδή πολλοί είναι οι νέοι που αναζητούν εργασία στο εξωτερικό να σημειώσουμε ότι ζητούνται νηπιαγωγοί σε Γερμανία, Αγγλία και άλλες χώρες. Αντίθετα οι δάσκαλοι δεν έχουν τις ίδιες εργασιακές ευκαιρίες στο εξωτερικό.
 
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία θα υποστηρίζαμε ότι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση έχουν ένα ελαφρύ προβάδισμα οι νηπιαγωγοί συγκριτικά με τους δασκάλους λόγω των δυνατοτήτων εργασίας στο εξωτερικό και τις κάπως καλύτερες προοπτικές στον ιδιωτικό τομέα.
 
Κλείνοντας θα αναφέρουμε ότι είναι σημαντικό  να ακολουθήσουν οι νέοι ένα επάγγελμα που το αγαπούν πραγματικά ώστε να θωρακιστούν με δύναμη να παλέψουν γι αυτό που αγάπησαν. Καμιά σχολή πέρα από τις στρατιωτικές και τις σχολές των σωμάτων ασφαλείας δεν εγγυάται την εργασιακή αποκατάσταση και φυσικά σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον απαιτείται συνεχής επικαιροποίηση των γνώσεων.
 
Καλόγηρος Βασίλειος