Οι δικίνητες μοτοσικλέτες έχουν αποδείξει ότι υπερτερούν σημαντικά σε σαθρό έδαφος, ωστόσο στο παρελθόν ήταν εξαιρετικά πολύπλοκες στη λειτουργία τους και απαιτούνταν συνολική μετατροπή για να γίνει μία μοτοσικλέτα δικίνητη από «συμβατική».
Το πρόβλημα ήταν πώς να μεταδοθεί η κίνηση στον μπροστινό τροχό της BMW. Δεν ήταν δυνατό να τοποθετηθεί αλυσίδα κίνησης διότι τότε η μοτοσικλέτα δεν θα μπορούσε να στρίψει.
Έτσι επιλέχθηκε ως λύση να τοποθετηθεί το υδραυλικό σύστημα προσανατολισμένου κινητήριου άξονα της ιταλικής Christini, το οποίο διατρέχει το πιρούνι και έχει χρησιμοποιηθεί, από το 2007 που παρουσιάστηκε, σε χωμάτινες εργοστασιακές μοτοσικλέτες της Yamaha και της ΚΤΜ.
Η γερμανική εταιρεία Wunderlich που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει «Φαντασιόπληκτος», υλοποίησε μια άλλη αξιόλογη ιδέα. Ως επίσημος προμηθευτής βελτιωτικών ανταλλακτικών και αξεσουάρ για τις μοτοσικλέτες BMW, η ομάδα της Wunderlich αναλαμβάνει να τροποποιεί ριζικά με πρωτότυπες κατασκευές και διαθέτει μακρύ κατάλογο αξεσουάρ.
Η R1200GS του γερμανικού βελτιωτικού οίκου Wunderlich είναι εξοπλισμένη με ένα ηλεκτρικό μοτέρ στο κέντρο του μπροστινού τροχού, το οποίο με σχετικά απλό τρόπο την μετατρέπει σε ηλεκτροκίνητη 2WD και στην πράξη διευκολύνει πολύ στην καθημερινή κίνηση με τη δυνατότητα να κάνει όπισθεν η ψηλή και βαριά μοτοσικλέτα.
Όσοι έχουν οδηγήσει τη δικίνητη BMW συμφωνούν ότι πλεονεκτεί έναντι της παραδοσιακής «πισωκίνητης» ιδιαίτερα εκεί όπου τελειώνει η άσφαλτος. Είναι πολύ λιγότερο πιθανό να εγκλωβιστεί σε βράχια ή να κολλήσει στη λάσπη και την άμμο και πολύ πιο εύκολο να σκαρφαλώσει στην πλαγιά κάποιου λόφου. Το «Retrofit» κιτ αυξάνει κατακόρυφα τις δυνατότητες της μοτοσικλέτας σε γλιστερά εδάφη.
Στην ασφάλτινη οδήγηση έχει καλύτερη έξοδο από τις στροφές. Τα όρια του μπροστινού έχουν αυξηθεί στις μεγάλες κλίσεις και ο πίσω τροχός παρουσιάζει λιγότερες τάσεις να ανοίξει την τροχιά του.
Τα αποκαλυπτήρια του R1200GS adventure με υβριδικό ηλεκτρικό σύστημα κίνησης στους 2 τροχούς έγιναν στην έκθεση EICMA 2015 πριν από λίγες μέρες στο Μιλάνο.
Το σύστημα φαίνεται πολύ απλό. Ο μπροστινός τροχός είναι εξοπλισμένος με ένα ηλεκτρικό κομβικό κινητήρα απόδοσης 10,2HP (7,6KW) ο οποίος αντλεί τη δύναμή του από μια μικρή συστοιχία μπαταριών που στεγάζεται κάτω από το μπροστινό πλαστικό ράμφος.
Το σύστημα συνδέεται με έναν αισθητήρα εγκατεστημένο στο γκάζι της μοτοσικλέτας και λειτουργεί μέσω δύο διακοπτών πάνω στο ρεζερβουάρ. Ο μαύρος περιστροφικός διακόπτης επιλέγει το ποσοστό της δύναμης που θέλει ο αναβάτης να περάσει στον μπροστινό τροχό.
Ο δεύτερος επιλέγει προς ποια κατεύθυνση θα κινηθεί η μοτοσικλέτα, εμπρός και πίσω ή αν θα αδρανοποιηθεί η μπροστινή κίνηση παραμένοντας στο «Ν».
Ουσιαστικά, η BMW R1200GS LC adventure μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ως βενζινοκίνητη μόνο με κίνηση στον πίσω τροχό είτε ως υβριδική δικίνητη 2WD με την έναρξη λειτουργίας του ηλεκτροκινητήρα στο κέντρο του μπροστινού τροχού, πάνω στον οποίο στερεώνονται και οι δισκόπλακες.
Το σύστημα βαφτίστηκε «Χ2» και μπορεί να λειτουργήσει και με τον Boxer βενζινοκινητήρα σβηστό. Προσφέρει τη δυνατότητα στο γιγαντιαίο GS να επιταχύνει πάνω από τα 20km(12mph) μόνο με ηλεκτρική υποβοήθηση στον μπροστινό τροχό, ή να κάνει όπισθεν αναπτύσσοντας ταχύτητα πάνω από 3km. Αυτό θα φανεί εξαιρετικά πρακτικό σε όσους κατόχους GS1200 σταθμεύουν σε ανηφορικές ή κατηφορικές επιφάνειες, γκαράζ, ράμπες κτλ.
Η μπαταρία επαναφορτίζεται με την ενεργοποίηση των μπροστινών φρένων. «Αναγεννητικό» φρενάρισμα το χαρακτηρίζει η Wunderlich. Μόλις ο οδηγός πιάσει τη δεξιά μανέτα η αντίσταση πέδησης μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια αναζωογονώντας τη μπαταρία.
Σχεδόν όλα τα ηλεκτρονικά εξαρτήματα προέρχονται από την ιταλική EVOLT μετασκευασμένα όμως από τη Wunderlich που ανέλαβε όλες τις απαραίτητες τροποποιήσεις για να ταιριάξουν, έτσι ώστε να μην διαταραχθεί η ισορροπία της μοτοσικλέτας και να εξισορροπηθεί το επιπλέον φορτίο στο μπροστινό σύστημα.
Μέχρι στιγμής δεν διατίθεται κάποια πληροφορία για το κόστος εγκατάστασης του συστήματος κίνησης και στους 2 τροχούς που αναμένεται να είναι λίγο βαρύτερο από το σύστημα της Christini που ζυγίζει 6,5 κιλά.
Όμως εκείνο ήταν ένα σύστημα 2WD προσανατολισμένο για αγωνιστική χρήση, ενώ αυτό εδώ μοιάζει πιο απλό και πρόκειται να τοποθετηθεί σε μία ήδη καλοπουλημένη βαριά πολυχρηστική μοτοσικλέτα περιπέτειας, το R1200GS.
Έως τώρα το υβριδικό δικίνητο R1200GS LC hybrid παραμένει πρωτότυπο και η Wunderlich περιμένει να δει τις αντιδράσεις των πελατών της για να αποφασίσει αν θα προσθέσει το εξαιρετικά αξιόλογο κιτ μετατροπής στη διαθέσιμη λίστα των αξεσουάρ για το δημοφιλές μοντέλο.
Θα ήταν ενδιαφέρον πάντως να ξέραμε τι θα γινόταν αν βάλεις όπισθεν στον μπροστινό τροχό, κουμπώσεις 1η στο σασμάν και αφήσεις τον συμπλέκτη...
Θανάσης Χούντρας