Ισπανική υπόθεση το 36ο Rally Dakar

Το Rally Dakar ολοκληρώθηκε μετά από δύο εβδομάδες σκληρού αγώνα στα εδάφη της Αργεντινής, της Βολιβίας και της Χιλής. Λιγότεροι από τους μισούς οδηγούς και πληρώματα που ξεκίνησαν από την Αργεντινή στις 5 Ιανουαρίου κατάφεραν να φτάσουν στο Valparaíso της Χιλής, 14 ημέρες αργότερα και 9.000 μακρύτερα.

Ήταν χωρίς αμφιβολία το σκληρότερο από όσα έχουν γίνει στην Νότια Αμερική και ένα από τα πιο απαιτητικά της 36χρονης ιστορίας του θεσμού. Μόλις το 47% των συμμετοχών έφτασε ως τον τερματισμό, ποσοστό που αποτελεί αρνητικό ρεκόρ.

Σύμπτωση ή νέα τάξη πραγμάτων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, πάντως τα βάθρα ήταν βαμμένα στο κόκκινο-κίτρινο της Καταλονίας. Με τους Marc Coma και Jordi Viladoms να κερδίζουν τις δύο πρώτες θέσεις στις μοτοσυκλέτες, την Laia Sanz στις γυναίκες και τον Joan ‘Nani’ Roma στα αυτοκίνητα, το φετινό Dakar αναδείχθηκε σε Ισπανική υπόθεση.

Στις μοτοσυκλέτες παρά τον εγκρατή ρυθμό του στο πρώτα στάδια του αγώνα ο Marc Coma πήρε μια καθ’ όλα άξια νίκη, την 4η της καριέρας του στο θεσμό. Ο οδηγός της ΚΤΜ τερμάτισε με διαφορά σχεδόν 2 ωρών από τον κοντινότερο αντίπαλο, τον Jordi Viladoms, επίσης οδηγό της ΚΤΜ.

Ο Coma τέθηκε επικεφαλής της κατάταξης στην 5η ειδική και δεν έχασε έκτοτε την πρωτοπορία. Έχτιζε την επιτυχία του μέρα με την ημέρα, βασιζόμενος στην σταθερότητα και την αποφυγή των λαθών. Την ίδια ώρα οι κυρίαρχοι του αγώνα, ο πολύπειρος Despres και το νέο αίμα, ο Joan Barreda έκαναν λάθη και κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν μηχανικά προβλήματα.

«Χωρίς τους σωστούς ανθρώπους πίσω μου, θα ήταν αδύνατο να κερδίσω,» δήλωσε ο Coma μετά την νίκη του και στην τελευταία ειδική και φυσικά του αγώνα. «Δουλέψαμε όλοι μαζί πολύ καλά στη διάρκεια του αγώνα και φυσικά πριν από αυτόν.»

«Πέρσι πέρασα πολύ δύσκολα καθώς δεν ήμουν σε θέση να αγωνιστώ λόγω τραυματισμού. Οπότε φέτος ήρθα αποφασισμένος να κερδίσω. Πιστεύω αυτό τα λέει όλα για τους ανθρώπους γύρω μου, καθώς οι απαιτήσεις ήταν μεγάλες. Είμαι πολύ περήφανος για αυτή τα νίκη. Το μυστικό για να κερδίσεις στο Dakar είναι να μην κάνεις λάθη.»¨

Ο Marc Coma αφιέρωσε αυτή τη νίκη στον Kurt Caselli, που έχασε τη ζωή του με τραγικό τρόπο κατά τη διάρκεια του SCORE Baja 1000 στα τέλη του 2013. Ο Caselli είχε αντικαταστήσει τον Coma για τον αγώνα του Dakar 2013 στην ομάδα της ΚΤΜ. Απροετοίμαστος μεν, κάνοντας την έκπληξη δε, κέρδισε 2 ειδικές και από έκτακτη συμμετοχή έγινε επίσημος εργοστασιακός της ΚΤΜ.

Με ανάλογο τρόπο, σαν έκτακτη συμμετοχή της τελευταίας στιγμής ενσωματώθηκε στην ομάδα της ΚΤΜ ο Jordi Viladoms, στην θέση του εκλιπόντα Curt Caselli. Ο έμπειρος Ισπανός (2ος στην τελευταία ειδική) τα κατάφερε περίφημα και με τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών πέρασε 2ος κάνοντας τελικά το 1-2 τόσο για την ΚΤΜ όσο και για την Ισπανία.

Ο Γάλλος Olivier Pain ήταν 3ος στην τελευταία ειδική και κατάφερε τελικά να ανεβάσει την Yamaha του στην 3η θέση του βάθρου, αποκρούοντας τις ισχυρές επιθέσεις του συναθλητή του στην ομάδα, Cyril Despres στις τελευταίες ειδικές.

Για τον Cyril Despres, ο αγώνας έγινε εξαιρετικά δύσκολος μετά τα απανωτά λάθη και τεχνικά προβλήματα στην 4η και 5η ειδική του αγώνα. Την μία έχασε 40 λεπτά και την αμέσως επόμενη άλλα 45. Αναζητώντας ένα Σημείο Υποχρεωτικής Διέλευσης (waypoint) διαπίστωσε ότι δεν θα του φτάσει η βενζίνη να τερματίσει, οπότε αποφάσισε να το αγνοήσει δεχόμενος μία επιπλέον ώρα ποινής.

Χωρίς αυτά τα λάθη ο Despres θα μπορούσε με βεβαιότητα να έχει βρεθεί στο βάθρο και να παλέψει φυσικά και για την 6η του στο Dakar. Τελικά μετά από τιτάνια προσπάθεια και 3 νίκες σε ειδικές στο δεύτερο μισό του αγώνα, ο Despres ροκάνισε τη διαφορά και έφτασε ως την 4η θέση.

Ένα ακόμη θύμα της σκληρότητας του αγώνα ήταν ασφαλώς και ο Joan Barreda που μετά τις πρώτες ημέρες φάνταζε σαν το φαβορί ακόμη και για τη νίκη. Άλλωστε αυτός ήταν ο αποκλειστικός στόχος της Honda για τη φετινή συμμετοχή του HRC στον αγώνα. Ο Barreda κέρδισε 5 ειδικές μεταξύ των οποίων και την τελευταία, μία ημέρα μετά την καταστροφική 12η όπου χάθηκε κάθε ελπίδα.

Η προσπάθεια των Despres και Bareda τουλάχιστον απέδειξε το αξιόμαχο τόσο της Yamaha όσο και της Honda, ξεκαθαρίζοντας ότι η μονοκρατορία της ΚΤΜ έχει λάβει τέλος. Το Αυστριακό εργοστάσιο κέρδισε μεν για 13η συνεχόμενη φορά και μάλιστα τις 2 πρώτες θέσεις, όμως όχι πιά με την ίδια ευκολία.

Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν 6-7 ΚΤΜ μέσα στην πρώτη 10άδα. Το 2013 ο αριθμός μειώθηκε στις 5 στην πρώτη 10άδα, μόνο που ήταν οι 5 πρώτες! Φέτος τα ΚΤΜ της πρώτης 5άδας ήταν 2 και 3 ακόμη στις θέσεις 6,9 και 10. Η τεράστια εμπειρία των Αυστριακών πάντως βοήθησε να ξεπεραστεί η απώλεια του Despres από την ομάδα, αλλά και η άνοδος του Barreda.

Όλα αυτά προμηνύουν ασφαλώς πόσο αμφίρροπος θα είναι το Dakar του 2015. Αγώνας καθαρός και βασισμένος στις ικανότητες των οδηγών και των ομάδων τους και όχι σε εντολές και οδηγίες των team manager. Όπως συνέβη φέτος με τα αυτοκίνητα που με τέτοιες τακτικές θάμπωσαν πολλή από την λάμψη των πρωταγωνιστών τους.

Πίσω από το 1-2 της ΚΤΜ και το 3-4 της Yamaha, Hélder Rodrigues έφερε μία από τις Honda στην 5η θέση. Ο Joan Barreda (Honda) παρότι πρωταγωνίστησε έμεινε τελικά στην 7η θέση, ενώ ένα ακόμη Honda ήταν στην 8η θέση με τον Daniel Gouet.

Ο Πολωνός Kuba Przygonski με μυαλωμένη οδήγηση τερμάτισε «αθόρυβα» στην 6η θέση.
Ήταν μαζί με τον Rodriguez οι μόνοι που δεν δέχτηκαν ποινές από τους οδηγούς της πρώτης 10άδας.

Στην κατηγορία γυναικών η γοητευτική Laia Sanz κατάφερε όχι μόνο να πάρει τη νίκη αλλά και να τερματίσει στην 16η θέση, την καλύτερο μέχρι τώρα τερματισμό της. Μία ακόμη διάκριση Ισπανού οδηγού στο μέχρι πριν λίγα χρόνια «Γαλλοκρατούμενο» Rally Dakar.

Ο τερματισμός της Laia Sanz ήταν ο καλύτερος που έχει πετύχει γυναίκα οδηγός στο Dakar τα τελευταία 30 χρόνια και από τους καλύτερους στην ιστορία: μετά την 10η θέση της Christine Martin το 1981, την 14η της Nicole Maitrot το 1982 και την 15η της Véronique Anquetil το 1984.

Στα αυτοκίνητα ο αγώνας εξελίχθηκε σε πάρτι των Mini που κατέκτησαν τις 5 από τις 6 πρώτες θέσεις και όλες τις θέσεις του βάθρου ενώ και τα 11 Mini που ξεκίνησαν κατάφεραν να φτάσουν στο Valparaíso. Το γεγονός που σκίασε τον αγώνα ήταν οι οδηγίες της ομάδας που δεν άφησαν τον Peterhansel να πάρει τη νίκη, προτιμώντας να «εξαργυρώσουν» την επιτυχία ενός Ισπανού οδηγού βοηθώντας εμπορικά το μοντέλο στη Ιβηρική χερσόνησο.

To γεγονός τοποθετεί έναν αστερίσκο στη νίκη του Roma που ωστόσο επέδειξε άριστες αγωνιστικές ικανότητες παραμένοντας διαρκώς στις κορυφαίες θέσεις. Ο Νοτιοαφρικανός Giniel de Villiers από την άλλη ήταν ο μόνος που έσπασε την μονοκρατορία των Mini. Κερδίζοντας και την τελευταία ειδική τερμάτισε 4ος στη γενική.

Ο Joan ‘Nani’ Roma ήταν ο πρώτος από την τριπλέτα των Mini που έκαναν το 1-2-3 στον αγώνα και έγινε ο τρίτος οδηγός στην ιστορία που έχει κερδίσει το Dakar τόσο με μοτοσυκλέτα όσο και με αυτοκίνητο. Ήταν μία δεκαετία πριν, το 2003 όταν ο Roma είχε πάρει τη μοναδική του νίκη με μοτοσυκλέτα και πλέον ακολουθεί τα χνάρια των Hubert Auriol και Stéphane Peterhansel.

Ο 26χρονος Ignacio Casale, νικητής στα Quad, έγραψε κι αυτός το όνομά του στην ιστορία καθώς έγινε ο πρώτος Χιλιανός που κερδίζει αγώνα του Dakar. Αναμενόμενα αποθεώθηκε από τους συμπατριώτες του, φτάνοντας θριαμβευτής στο Valparaíso.

Στα φορτηγά ο αγώνας εξελίχθηκε σε θρίλερ της τελευταίας στιγμής καθώς το ρωσικό πλήρωμα του Andrey Karginov κατάφερε να αποσπάσει τη νίκη από το Ολλανδικό του Gerard de Rooy για 3 λεπτά σε ένα σύνολο 55 ωρών!

Αποτελέσματα 13ης ειδικής, La Serena – Valparaiso, 157 χλμ

Θέση    N°    Όνομα    Εταιρεία    Χρόνος    Διαφορά    Ποινές
1    3    BARREDA BORT (ESP)    HONDA    01:59:44    - -
2    6    PAIN (FRA)    YAMAHA    02:00:24    00:00:40    -
3    7    RODRIGUES (PRT)    HONDA    02:01:07    00:01:23    -
4    23    PEDRERO GARCIA (ESP)    SHERCO    02:01:19    00:01:35    -
5    1    DESPRES (FRA)    YAMAHA    02:02:14    00:02:30    00:05:00
6    4    VILADOMS (ESP)    KTM    02:03:15    00:03:31    -
7    17    METGE (FRA)    YAMAHA    02:03:52    00:04:08    -
8    26    GOUET (CHL)    HONDA    02:04:01    00:04:17    -
9    15    PRZYGONSKI (POL)    KTM    02:05:00    00:05:16    -
10    9    CASTEU (FRA)    KTM    02:07:04    00:07:20    -
11    16    JAKES (SVK)    KTM    02:07:49    00:08:05    -
12    19    SVITKO (SVK)    KTM    02:08:02    00:08:18    -
13    31    CECI (ITA)    SPEEDBRAIN    02:08:45    00:09:01    -
14    103    DE SOULTRAIT (FRA)    YAMAHA    02:08:48    00:09:04    -
15    52    RODRIGUEZ (CHL)    HONDA    02:08:48    00:09:04    -
16    50    SANZ (ESP)    HONDA    02:08:59    00:09:15    -

Τελικά αποτελέσματα 36ου Rally Dakar

Θέση    Οδηγός    Χώρα    Εταιρεία    Χρόνος    Διαφορά    Ποινές
1    COMA    ESP    KTM    54:50:53    -    00:15:00
2    VILADOMS    ESP    KTM    56:43:20    01:52:27    00:15:00
3    PAIN    FRA    YAMAHA    56:50:56    02:00:03    00:15:00
4    DESPRES    FRA    YAMAHA    56:56:31    02:05:38    01:05:30
5    RODRIGUES    PRT    HONDA    57:02:02    02:11:09    -
6    PRZYGONSKI    POL    KTM    57:22:39    02:31:46    -
7    BARREDA BORT    ESP    HONDA    57:44:54    02:54:01    00:15:30
8    GOUET    CHL    HONDA    58:01:27    03:10:34    00:01:30
9    SVITKO    SVK    KTM    58:41:03    03:50:10    01:00:00
10    CASTEU    FRA    KTM    58:49:02    03:58:09    00:00:30
11    JAKES    SVK    KTM    59:10:28    04:19:35    01:00:00
12    VAN NIEKERK    ZAF    KTM    60:24:31    05:33:38    -
13    METGE    FRA    YAMAHA    60:47:27    05:56:34    00:13:00
14    SALVATIERRA    BOL    SPEEDBRAIN    61:04:35    06:13:42    00:15:00
15    KNUIMAN    NLD    KTM    62:35:31    07:44:38    -
16    SANZ    ESP    HONDA    62:53:55    08:03:02    01:20:00
17    RODRIGUEZ    CHL    HONDA    62:59:44    08:08:51    -
18    PABISKA    CZE    KTM    63:07:34    08:16:41    -
19    CECI    ITA    SPEEDBRAIN    63:14:59    08:24:06    00:15:00
20    CARDONA VAGNONI    VEN    YAMAHA    63:37:43    08:46:50    00:09:00
21    PEDRERO GARCIA    ESP    SHERCO    64:10:12    09:19:19    01:55:00
22    VOGELS    NLD    KTM    64:19:22    09:28:29    -
23    PIZZOLITO    ARG    HONDA    64:25:25    09:34:32    02:00:00
24    OLIVEIRA    PRT    SPEEDBRAIN    65:29:22    10:38:29    -
25    GUASCH    ESP    GAS – GAS    65:37:12    10:46:19    00:01:00
26    STANOVNIK    SVN    KTM    66:00:36    11:09:43    -
27    VAN PELT    NLD    HONDA    66:10:52    11:19:59    -
28    CUMMINGS    ZAF    KTM    66:26:07    11:35:14    00:00:30
29    BIANCHI PRATA    PRT    HUSQVARNA    66:33:10    11:42:17    00:05:00
30    PATRAO    PRT    SUZUKI    66:40:24    11:49:31    02:01:00
31    PAYEN    FRA    YAMAHA    67:44:22    12:53:29    02:00:00
32    RODRIGUEZ    ARG    HONDA    67:47:57    12:57:04    01:15:00
33    NASER COLOMBO    CHL    KTM    68:08:43    13:17:50    01:00:00
34    DE SOULTRAIT    FRA    YAMAHA    68:19:40    13:28:47    01:00:00
35    DA COSTA    FRA    YAMAHA    69:08:47    14:17:54    02:00:00
36    OLIVERAS CARRERAS    ESP    GAS – GAS    69:35:14    14:44:21    01:00:00
37    O’CONNOR    AUS    KTM    69:38:51    14:47:58    01:00:00
38    DIENER    AUS    YAMAHA    70:24:11    15:33:18    03:00:00
39    ROBERTS    AUS    KTM    70:31:42    15:40:49    01:01:00
40    MEERU    EST    HONDA    71:05:34    16:14:41    01:18:00
41    GOUNON    FRA    KTM    71:25:56    16:35:03    00:05:00
42    DEMELCHORI    ARG    KAWASAKI    71:32:47    16:41:54    -
43    PROHENS    CHL    YAMAHA    71:35:38    16:44:45    00:00:30
44    ARREDONDO    GTM    KTM    71:41:20    16:50:27    01:00:00
45    HEINRICH    PER    HONDA    72:12:19    17:21:26    00:15:00
46    PROHENS    CHL    YAMAHA    73:00:31    18:09:38    01:00:00
47    LAZARD    URY    KTM    73:44:21    18:53:28    -
48    CABRERA    CHL    KAWASAKI    73:58:39    19:07:46    03:21:00
49    ONTIVEROS    ARG    YAMAHA    74:45:29    19:54:36    01:06:00
50    NIJEN TWILHAAR    NLD    KTM    75:03:10    20:12:17    -
51    CROQUELOIS    FRA    YAMAHA    75:53:24    21:02:31    01:05:30
52    TRIISA    EST    HONDA    76:20:16    21:29:23    02:16:00
53    SAGHMEISTER    SRB    KTM    77:03:49    22:12:56    00:01:00
54    DESI    HUN    KTM    77:36:22    22:45:29    02:12:30
55    ERRAZURIZ    CHL    SHERCO    78:00:33    23:09:40    01:35:00
56    ARANA COBEAGA    ESP    YAMAHA    79:26:08    24:35:15    03:57:00
57    TRACCAN    FRA    HONDA    80:31:26    25:40:33    02:35:00
58    SARMIENTO CERON    COL    YAMAHA    80:49:19    25:58:26    01:01:30
59    DEL ZOTTO    ARG    GAS – GAS    80:57:11    26:06:18    02:15:00
60    DAMDINKHORLOO    MNG    KTM    81:16:00    26:25:07    03:00:00
61    GRACIDA GARZA    MEX    HONDA    81:19:20    26:28:27    04:15:00
62    REINIKE    CHL    KTM    81:43:27    26:52:34    03:00:00
63    GUZMAN BLANCO    CHL    KTM    81:54:19    27:03:26    03:02:00
64    VALLE    MEX    KTM    82:04:34    27:13:41    04:41:00
65    PENATE MUNOZ    ESP    KTM    82:10:10    27:19:17    02:40:00
66    DE GROOT    NLD    HONDA    85:18:06    30:27:13    03:00:00
67    VELLUTINO    PER    KTM    85:52:04    31:01:11    03:15:00
68    HAMARD    FRA    KTM    86:04:45    31:13:52    01:00:00
69    URQUIA    ARG    YAMAHA    87:29:26    32:38:33    03:00:00
70    PUERTAS HERRERA    ESP    GAS – GAS    91:26:57    36:36:04    03:00:00
71    ESPINASSE    FRA    KTM    91:27:42    36:36:49    05:20:00
72    BATALLA    ESP    GAS – GAS    91:44:32    36:53:39    03:00:00
73    CID DE LA PAZ    ARG    YAMAHA    91:51:46    37:00:53    03:55:00
74    JOHNSON    USA    HONDA    95:20:05    40:29:12    04:20:00
75    HOYOS LLACH    COL    HONDA    102:03:26    47:12:33    02:40:00
76    VIGLIO    ITA    BETA    104:30:48    49:39:55    08:00:00
77    CHIVITE RUIZ    ESP    YAMAHA    108:43:40    53:52:47    05:56:00
78    GUYOMARC’H    FRA    YAMAHA    144:08:10    89:17:17    13:55:00