Περίπου 58 εκατομμύρια ευρώ ξόδεψαν τα πέντε κοινοβουλευτικά κόμματα της Γερμανίας για την προεκλογική εκστρατεία τους, η οποία ολοκληρώνεται αύριο. Τα ποσά αυτά βέβαια δεν προήλθαν αποκλειστικά από την κρατική επιχορήγηση, αλλά και από μεγάλες γερμανικές εταιρείες, οι οποίες συχνά φροντίζουν να χρηματοδοτήσουν περισσότερα από ένα κόμματα.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η οικονομική εφημερίδα Der Handelsblatt, οι Σοσιαλδημοκράτες ξόδεψαν για την καμπάνια τους περίπου 23 εκατομμύρια ευρώ, έξι εκατομμύρια λιγότερα από το 2009, ενώ οι Χριστιανοδημοκράτες ξόδεψαν 20 εκατομμύρια, όσα και την προηγούμενη φορά. Οι Φιλελεύθεροι περιόρισαν κατά ένα εκατομμύριο τα έξοδά τους, στα τέσσερα, οι Πράσινοι αύξησαν τα προεκλογικά τους έξοδα κατά 1,8 στα 5,5 εκατομμύρια, όσα και η Αριστερά.
Είναι πάντως χαρακτηριστικό ότι οι επιχειρήσεις δεν ήταν φέτος τόσο γενναιόδωρες όσο στις προηγούμενες εκλογές, καθώς το 2009 είχαν διαθέσει 4,2 εκατομμύρια, ενώ φέτος περιορίστηκαν στο 1,4. “Υπάρχει αυξημένη επιφυλακτικότητα των επιχειρηματιών, αλλά και γενικά των χορηγών, λόγω όλων των σκανδάλων του τελευταίου διαστήματος”, εξηγεί ο Μίχαελ Κος, υπεύθυνος της Διεθνούς Διαφάνειας για την χρηματοδότηση των κομμάτων. Ο ίδιος επισημαίνει ακόμη ότι οι πολίτες μαθαίνουν είτε πολύ αργότερα ή δεν μαθαίνουν ποτέ ποιοι είναι οι επιχειρηματίες που έδωσαν χρήματα στα κόμματα, καθώς μόνο οι δωρεές άνω των 50.000 ευρώ πρέπει να δημοσιοποιούνται άμεσα. Οι υπόλοιπες περιλαμβάνονται αργότερα σε εκθέσεις που υποβάλλουν τα κόμματα. “Γκρίζο” πάντως θεωρείται το σημείο που επιτρέπει για δωρεές κάτω των 10.000 ευρώ ο χορηγός να παραμένει ανώνυμος.
Για τις φετινές εκλογές η εταιρεία Daimler έδωσε από 100.000 σε CDU και SPD, ενώ σε CSU, FDP και Πράσινους έδωσε από 40.000 ευρώ. Η τράπεζα Berenberg έδωσε στους Χριστιανοδημοκράτες 100.000 ευρώ και σε Σοσιαλδημοκράτες και Φιλελεύθερους από 20.000. Για τα άλλα δύο κόμματα, η τράπεζα δήλωσε ευθέως ότι “δε βλέπει κανέναν λόγο” για χορηγία. Η ασφαλιστική Allianz έδωσε από 30.000 ευρώ σε όλα τα κόμματα, εκτός από την Αριστερά. Η αυτοκινητοβιομηχανία BMW επέλεξε να μη δώσει μετρητά, αλλά να διαθέσει σε όλα τα κόμματα της Μπούντεσταγκ αυτοκίνητα με δωρεάν λίζινγκ. Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Χημικών (μεταξύ των οποίων οι εταιρείες BASF, Bayer και Evonik) δώρισε 100.000 στην CDU, 50.000 στην SPD, 64.000 στην FDP και 10.000 στους Πράσινους. Η εταιρεία Tengelmann, κολοσσός στον τομέα των σούπερ μάρκετ, επέλεξε να μη δώσει χρήματα, αλλά να δημοσιεύσει ολοσέλιδη καταχώριση στην χθεσινή Handelsblatt, στην οποία καλούσε ευθέως τους ψηφοφόρους να ψηφίσουν την Άνγκελα Μέρκελ.
Σημειώνεται ότι το Κόμμα της Αριστεράς δε δέχεται δωρεές από νομικά πρόσωπα, και μάλιστα ζητά να απαγορευθούν.