"Δικό μου το λάθος" παραδέχτηκε ο οδηγός του μοιραίου τραίνου που εκτροχιάστηκε στην Ισπανία το βράδυ της Τετάρτης. Ο οδηγός είχε αναπτύξει υπερβολική ταχύτητα, 190 χλμ την ώρα, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, τη στιγμή που στο συγκεκριμένο σημείο που έγινε ο εκτροχιασμός δεν έπρεπε η ταχύτητα να ξεπερνά τα 80χλμ/ώρα.
Από το χθεσινοβραδινό τραγικό δυστύχημα στην πόλη Σαντιάγο ντε Κομποστέλα στη Γαλικία της βόρειας Ισπανίας, - παραμονή της θρησκευτικής γιορτής του Αγίου Ιακώβου- πολιούχου της πόλης- έχασαν τη ζωή τους 80 άνθρωποι, σύμφωνα με τον τελευταίο, επίσημο απολογισμό.
Τα μέσα κάνουν λόγο για τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της χώρας και τη μεγαλύτερη της Ευρώπης εδώ και πέντε δεκαετίες.
Η στιγμή που το τρένο στην Ισπανία μπαίνει στη στροφή με μεγάλη ταχύτητα και εκτροχιάζεται κόβει την ανάσα.
Πολλοί αυτόπτες μάρτυρες είπαν ότι άκουσαν το θόρυβο μιας έκρηξης. "Ήμουν στο σπίτι μου και άκουσα κάτι πολύ δυνατό, σαν βροντή, είδα πολύ καπνό", αναφέρει η Μαρία Τερέζα Ράμος, μια 62χρονη γυναίκα που κατοικεί σε απόσταση μερικών μέτρων από το σημείο του δυστυχήματος, καθισμένη στον κήπο της απ' όπου βλέπει έναν τεράστιο γερανό που ετοιμάζεται να ανασύρει τα κατεστραμμένα βαγόνια. "Μας βρήκε συμφορά. Ο κόσμος ούρλιαζε. Όλοι έτρεξαν να πάνε κουβέρτες και πετσέτες για να βοηθήσουν τους τραυματίες. Ποτέ κανείς δεν είχε δει κάτι τέτοιο εδώ".
Η σιδηροδρομική τραγωδία σημειώθηκε στις 20.42 τοπική ώρα (21.42 ώρα Ελλάδος) σε ένα τμήμα σιδηροδρομικής γραμμής για αμαξοστοιχίες μεγάλης ταχύτητας, πάνω σε μια στροφή αρκετά υπερυψωμένη, σχεδόν τέσσερα χλμ. από τον σταθμό της Κομποστέλα. Πολλά βαγόνια εκτροχιάστηκαν, πέφτοντας το ένα πάνω στο άλλο.
"Άκουσα έναν πολύ δυνατό θόρυβο. Ήταν σαν να γινόταν σεισμός", είπε ο 39χρονος Φρανθίσκο Οτέρο που εκείνη τη στιγμή ήταν στο σπίτι των γονιών του, κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής.
"Έφθασα στο σημείο ένα λεπτό αργότερα. Το πρώτο που είδα ήταν το πτώμα μιας γυναίκας. Αυτό με τάραξε φοβερά. Δεν είχα δει ποτέ πτώμα στη ζωή μου. Ωστόσο αυτό που με συγκλόνισε ήταν η απόλυτη σιωπή, υπήρχε επίσης λίγος καπνός και μια μικρή φωτιά".
"'Ηταν σαν εφιάλτης. Γείτονες πλησίαζαν στο σημείο, προσπαθούσαν να βγάλουν ανθρώπους που είχαν μείνει εγκλωβισμένοι στα βαγόνια, με αξίνες, με σφυριά και τέλος το πέτυχαν με ένα χειροκίνητο πριόνι".
Τέσσερα βαγόνια ανατράπηκαν πάνω στις γραμμές, εκ των οποίων το ένα τουλάχιστον έγινε συντρίμμια, στοιβαγμένο πάνω σε ένα άλλο, καπνός και φλόγες έβγαιναν από την αμαξοστοιχία. Ένα άλλο βαγόνι τινάχτηκε στον αέρα και έπεσε σε ύψωμα πάνω από τη σιδηροδρομική γραμμή. Πολλά πτώματα κείτονταν στις γραμμές, καλυμμένα με κουβέρτες.
Φαίνεται πως σε μια στροφή το τραίνο άρχισε να εκτροχιάζεται. Πολλά βαγόνια έπεσαν το ένα πάνω στο άλλο", δήλωσε ένας επιβάτης στο ραδιοφωνικό σταθμό Cadena Ser.
Ενώ τα αίτια του δυστυχήματος δεν έχουν γίνει επισήμως γνωστά, ο Τύπος επισημαίνει την υπερβολική ταχύτητα σε ένα τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής όπου η αμαξοστοιχία διέσχιζε στροφή σε κατοικημένη περιοχή και το όριο ταχύτητας ήταν 80 χλμ. την ώρα.
"Φονική ταχύτητα", είναι ο πηχυαίος τίτλος της εφημερίδας El Mundo, σύμφωνα με την οποία η αμαξοστοιχία έτρεχε με ταχύτητα 220 χλμ. την ώρα σε αυτή τη δύσκολη στροφή, τη στροφή Α Γκραντέιρα. "Η υπερβολική ταχύτητα είναι μια από τις εκδοχές που υπερισχύουν", γράφει.
Σύμφωνα με την El Pais, η αμαξοστοιχία έτρεχε με ταχύτητα 180 χλμ. την ώρα όταν διέσχιζε τη στροφή.