Στον σταθμάρχη της Άντρια επιρρίπτουν τις ευθύνες τα ιταλικά ΜΜΕ, αν και ο ίδιος αρνείται πως είναι ο μόνος υπεύθυνος
Σε ανθρώπινο λάθος φαίνεται ότι οφείλεται το σιδηροδρομικό δυστύχημα που προκάλεσε τον θάνατο 23 ανθρώπων στη νότια Ιταλία, αν και ο σταθμάρχης που κατηγορείται αρνείται ότι είναι ο μοναδικός υπεύθυνος.
"Εγώ έδωσα την εντολή να ξεκινήσει το τρένο, εγώ ύψωσα το πράσινο σήμα, υπήρχε σύγχυση, τα τρένα είχαν καθυστερήσεις", δήλωσε ο Βίτο Πικαρέτα, σταθμάρχης της Άντρια, τον οποίο επικαλούνται τα ΜΜΕ. "Αλλά δεν είναι μόνο δικό μου το λάθος, όλοι με λιθοβολούν, αλλά είμαι κι εγώ θύμα", πρόσθεσε.
"Υποφέρουμε μαζί με τις οικογένειες που έχασαν τους δικούς τους, αλλά δεν πρέπει να πέφτουν όλα μόνο στις δικές μας πλάτες", δήλωσε η σύζυγός του Τζουζεπίνα.
Το δυστύχημα συνέβη σε μονή σιδηρογραμμή, όπου ένα τρένο δεν μπορεί να περάσει παρά μόνο αν οι σταθμάρχες στις δύο πόλεις συνεννοηθούν τηλεφωνικά ποιο θα περάσει πρώτο.
Από χθες ο Μάσιμο Μαζίλι, δήμαρχος του Κοράτο, δήλωνε με βεβαιότητα: "η ευθύνη σε ένα τέτοιο γεγονός αποδίδεται ασφαλώς σε κάποιο πρόσωπο, επειδή διαφορετικά δεν θα μπορούσε να συμβεί".
Σύμφωνα με τη La Stampa, τρία τρένα, ένα παραπάνω απ΄ό,τι συνήθως, θα περνούσαν από αυτό το τμήμα και, όταν πέρασε το δεύτερο τρένο, ο σταθμάρχης της Άντρια έκανε το λάθος να αφήσει να φύγει το τρένο που προκάλεσε τη σύγκρουση. Όμως ο σταθμάρχης του Κοράτο, ο Αλέσιο Πορτσέλι, κατηγορείται κι αυτός από τη δικαιοσύνη επειδή έπρεπε να έχει αντιληφθεί, χάρη στα όργανα που διαθέτει, ότι ένα τρένο ερχόταν αντιθετα από την κατεύθυνση εκείνου που μόλις είχε αναχωρήσει από τον σταθμό.
Ο Πορτσέλι επρόκειτο να συνταξιοδοτηθεί σε μερικούς μήνες όταν συνέβη το δυστύχημα. Η εταιρία τον απέλυσε.
Ο επικεφαλής της Εθνικής Αρχής κατά της Διαφθοράς (ANAC) Ραφαέλε Καντόνε επέρριψε την ευθύνη στην ενδημική ιταλική διαφθορά, που καθιστά πιο δύσκολη την υλοποίηση των απαραίτητων υποδομών, χωρίς να αναφερθεί στη συγκεκριμένη περίπτωση του δυστυχήματος στην Απουλία. "Η τραγωδία είναι πιθανότητα αποτέλεσμα ανθρώπινου λάθους, η δικαστική εξουσία θα αναλάβει να ξεκαθαρίσει τα γεγονότα, αλλά είναι βεβαίως επίσης η συνέπεια ενός παλαιού προβλήματος στη χώρα μας, εκείνου της κατασκευής των κατάλληλων υποδομών. Και μία από τις αιτίες αυτών των δυσκολιών είναι ακριβώς η διαφθορά", δήλωσε ο Καντόνε.
Η Ιταλία ανακαλύπτει επίσης εκ νέου πως χιλιάδες χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού της δικτύου είναι μονές σιδηροτροχιές και πως ένα μέρος αυτού του συχνά τοπικού ή περιφερειακού δικτύου λειτουργεί ακόμη με την παρέμβαση του σταθμάρχη που δίνει το πράσινο φως έπειτα από ένα τηλεφώνημα σε συνάδελφό του.
"Η προσπάθεια να καταστεί υπεύθυνος ένας σταθμάρχης για όλα όσα συνέβησαν είναι ειλικρινά απαράδεκτη. Αν τα συστήματα ελέγχου και συναγερμού είχαν εγκατασταθεί όπως έπρεπε, δεν θα είχαν συμβεί όλα αυτά", ανέφερε η ένωση καταναλωτών Codacons.
Όμως, για τον υπουργό Μεταφορών Γκρατσιάνο Ντελρίο, το πρόβλημα δεν είναι αναγκαστικά εκείνο της μονής σιδηροτροχιάς ή του ελέγχου από το τηλέφωνο. Στο τμήμα της σιδηροτροχιάς όπου συνέβη το δυστύχημα, υπενθύμισε χθες ενώπιον του Κοινοβουλίου, αυτό το σύστημα λειτουργεί εδώ και 60 χρόνια και στη διάρκεια των δέκα τελευταίων ετών, η ένταση της κυκλοφορίας ήταν πάντα η ίδια χωρίς πότε να σημειωθεί δυστύχημα. Μέχρι την Τρίτη.