Ένα απολίθωμα, ένας ηττημένος και μια ιστορία πάθους χιλιάδων ετών!

Ήταν πολύς - πολύς καιρός πίσω. Στην Ευρώπη μαινόταν ακόμη η εποχή των Παγετώνων. Στην περιοχή που σήμερα είναι η Σιάτιστα της Δυτικής Μακεδονίας λαμβάνει χώρα μια σκληρή μάχη, μια μονομαχία υποκινούμενη από το πάθος; ένας θα κερδίσει, ένας θα φύγει ηττημένος.

Τα χρόνια θα περάσουν και οι παλαιοντολόγοι θα βρουν ένα πολύτιμο απολίθωμα: ένα μέρος κρανίου ενός ελέφαντα, του ελέφαντα του Καλονερίου.

Ανακαλύφθηκε το 2006 και έκτοτε απασχόλησε όλα αυτά τα χρόνια τους επιστήμονες καθώς είχε κάτι παράδοξο: ο ένας χαυλιόδοντας του ήταν πολύ πιο μικρός από τον άλλο.

Μετά από μελέτες και αναλύσεις, οι ειδικοί κατέληξαν στην εξής ανακάλυψη: για όλα φταίει το πάθος! Δυο αρσενικοί ελέφαντες πάλεψαν για... τα μάτια μιας ομάδας θηλυκών. Για να δείξουν στα θηλυκά ποιος είναι ο ισχυρότερος, άρχισαν να μουγκρίζουν δυνατά και να εφορμούν το ένα πάνω στο άλλο, όσο πιο γρήγορα μπορούν, καταλήγοντας να χτυπούν με δύναμη τα κεφάλια τους. Ο ήχος των κεφαλιών τους καθώς συγκρούονταν επαναλαμβανόταν ξανά και ξανά κατά τη διάρκεια της μάχης. Η σύγκρουση ήταν πολύ επικίνδυνη και μετά από αρκετή ώρα και από αρκετά χτυπήματα, ο ένας από τους δύο ελέφαντες τραυματίστηκε σοβαρά σπάζοντας τον έναν από τους δύο του χαυλιόδοντες. Ο ηττημένος αποχώρησε από τη μάχη αφήνοντας το κοπάδι των θηλυκών στον αντίπαλό του. Αυτός ο λαβωμένος πολεμιστής είναι ο ελέφαντας του Καλονερίου...

Σε ό,τι αφορά το τι έγινε στη συνέχεια, η αναπληρώτρια καθηγήτρια Παλαιοντολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Ευαγγελία Τσουκαλά και ο Ολλανδός ερευνητής Παλαιοντολογίας Ντικ Μολ (Dick Mol), εικάζουν ότι παρά τον τραυματισμό του ο ελέφαντας χρειαζόταν και τους δύο του χαυλιόδοντες για να βρει τροφή. Έτσι λόγω της χρήσης του σπασμένου χαυλιόδοντα ξανά και ξανά για την αφαίρεση του φλοιού των δέντρων, λειάνθηκε και απέκτησε ξανά οξύ άκρο αν και ποτέ δεν θα ήταν τόσο μυτερό όσο το φυσικό άκρο του αριστερού χαυλιόδοντα. Αυτό παρατηρείται στο απολίθωμα που βρίσκεται στην αίθουσα του Τραμπάντζειου Γυμνασίου της Σιάτιστας και αποτελεί ένα από τα εντυπωσιακότερα εκθέματα της Ιστορικής Παλαιοντολογικής Συλλογής.