Επιστροφή σε μια παλιά συνήθεια προς ικανοποίηση και της βιομηχανίας παραγωγής γραφικής ύλης
Στη Γερμανία όλα είναι ψηφιακά και παντού χρησιμοποιούνται πληκτρολόγια ή οθόνες αφής. Το ερώτημα που τίθεται είναι: απειλείται η γραφή με εξαφάνιση; Όχι βέβαια! Άλλωστε οι πίνακες στα καταστήματα και στα καφέ καθώς και οι προτάσεις στα βιβλιοπωλεία που είναι γραμμένες με το χέρι μαρτυρούν μια μικρή αποστροφή για τα πανομοιότυπα γράμματα των υπολογιστών. Οι κατασκευαστές γραφικής ύλης δείχνουν επίσης να είναι ευχαριστημένοι με την νέα τάση της μόδας που αποκαλείται «handlettering», δηλαδή καλλιγραφία, αλλά και με την άνοδο των πωλήσεων πένας.
Αύξηση στις πωλήσεις γραφικής ύλης
«Δέχομαι αιτήματα από καταστήματα, φούρνους, fast-food εστιατόρια με μπέργκερ για να σχεδιάσω πάνω στους πίνακες τους. Η ευαισθησία για τη γραφή επανέρχεται σιγά-σιγά», αναφέρει η Ανίκα Ζάουερμπορν, η γερμανίδα συγγραφέας που έχει γράψει βιβλία σχετικά με το «handlettering» και είναι γνωστή ως «κυρία Ανίκα».
Από την άλλη, η εκπρόσωπος της εταιρείας κατασκευής γραφικής ύλης Faber-Castell στη Νυρεμβέργη Σάντρα Ζούπα επισημαίνει: «Ο ξεχωριστός προσωπικός γραφικός χαρακτήρας εκφράζει για τον δέκτη υψηλή εκτίμηση, έτσι ώστε οι προσωπικές ευχετήριες και προσκλητήριες κάρτες καθώς και οι καρτ-ποστάλ γνωρίζουν μια ασυνήθιστη αναβίωση».
Ο γενικός γραμματέας του Βιομηχανικού Συνδέσμου Γραφής και Σχεδίου (ISZ) στη Νυρεμβέργη Μάνφρεντ Μέλερ διευκρινίζει ότι ο νέος ενθουσιασμός, κυρίως για τις πένες, ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια και μάλιστα αφορά και τους νέους. «Παλιότερα οι πένες ήταν για χρόνια κάτι οπισθοδρομικό» λέει χαρακτηριστικά και συνεχίζει: «Από το 2012 έως το 2016 αυξήθηκε η ετήσια γερμανική παραγωγή πένας από 40 σε 47 εκατομμύρια ευρώ». «Ακόμη και πριν από 20 χρόνια έπρεπε να παλέψουμε σκληρά» επισημαίνει και ρίχνει ευθύνες στην εμφάνιση των φτηνών ασιατικών προϊόντων και στην ψηφιοποίηση των γραφείων.
Υπάρχει οικονομική άνθηση στον κλάδο, σύμφωνα με τον Μέλερ. Μπορεί να υποχώρησε η προτίμηση στα βιβλία ζωγραφικής για ενήλικες, όμως εμφανίστηκε το«handlettering». Η Ζούπα πιστεύει ότι αυτή η νέα τάση δεν θα έχει τόσο σύντομη διάρκεια όπως η όρεξη για ζωγραφική. Υποθέτει ότι oi πολύπλευρες δυνατότητες εφαρμογής της νέας τάσης προσφέρουν και μακρά διάρκεια. Οι οπαδοί της έχουν τη δυνατότητα «να βυθιστούν στον διαλογισμό και τη δημιουργικότητα», γράφει το dw.com.
Τι είναι το «handlettering»;
Το«handletterig» είναι ένα πολύχρωμο παιχνίδι με γράμματα, συχνά τα γράμματα έχουν διαφορετικό μέγεθος και σχήμα ή είδος γραφής, με διακόσμηση και σύμβολα. Η «κυρία Ανίκα» από το ατελιέ της εξηγεί ότι το «handlettering» δεν έχει να κάνει τόσο με το γράψιμο αλλά με τον σχεδιασμό. Πολλοί θέλουν να κάνουν ξανά περισσότερα πράγματα με τα χέρια και να απαλλαγούν από τις οθόνες. «Βέβαια το handlettering φαίνεται πιο εύκολο από ότι είναι στην πραγματικότητα. Στα σχετικά workshop πολλοί δεν ξέρουν πια πώς είναι τα γράμματα με το χέρι», αναφέρει.
Η εταιρεία κατασκευής γραφικής ύλης και καλλυντικών Schwan-Stabilo υπέδειξε πρόσφατα την ταχεία διάδοση τέτοιων τάσεων, όπως το «handlettering», μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό ωφελεί φυσικά και τον κλάδο γραφικής ύλης.