Ένας στους πέντε νέους θα φύγει από το σχολείο προτού ολοκληρώσει τη στοιχειώδη εκπαίδευση, στις χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου.
Ενώ, στις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου, ένας στους πέντε ενήλικες δεν διαθέτει τα στοιχειώδη προσόντα για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της δουλειάς του ή να διεκδικήσει μια θέση εργασίας.
Εν έτει 2012, τα στοιχεία της UNESCO σοκάρουν! Σύμφωνα με νέα έκθεση που δόθηκε στη δημοσιότητα, στις ανεπτυγμένες χώρες 160 εκατομμύρια ενήλικοι (ποσοστό 22%) “δεν έχουν τα απαραίτητα προσόντα για να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας ή ακόμη και για να διαβάσουν εφημερίδα”.
Οι προβλέψεις δεν είναι καλύτερες: μέχρι το 2015 ελάχιστες χώρες θα μπορέσουν να επιτύχουν τους έξι στόχους του προγράμματος "Εκπαίδευση για όλους", οι οποίοι συμφωνήθηκαν το 2000 στο Ντακάρ από 164 χώρες “παρά τις σημαντικές προόδους” που έχουν γίνει σε ορισμένες περιοχές του κόσμου, προβλέπει η 10η ετήσια έκθεση που παρακολουθεί το πρόγραμμα αυτό.
Κατά την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα η πρόσβαση στην εκπαίδευση σημείωσε σημαντική πρόοδο, κυρίως χάρη στις προόδους στην Ινδία και την Υποσαχάρια Αφρική. Όμως εδώ και δύο χρόνια παρατηρείται στασιμότητα, καθώς 61 εκατομμύρια παιδιά (9%) δεν φοιτούν στο σχολείο, σύμφωνα με την έκθεση UNESCO.
Σήμερα, θα πρέπει κανείς να φτάσει “τουλάχιστον στον πρώτο κύκλο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για να αποκτήσει τις ικανότητες που θα του επιτρέψουν να διεκδικήσει μια αξιοπρεπή εργασία”, αποκαλύπτει η έκθεση.
Όμως 250 εκατομμύρια παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας (δηλαδή το 39% των ανηλίκων) «δεν ξέρουν ούτε να διαβάζουν ούτε να γράφουν», ανεξαρτήτως αν φοιτούν σε σχολείο ή όχι. Ταυτόχρονα, 71 εκατομμύρια έφηβοι (το 18% των εφήβων) δεν παρακολουθούν μαθήματα και δεν έχουν τα αναγκαία προσόντα για να βγουν στην αγορά εργασίας. Η UNESCO εκφράζει τη λύπη της για την έλλειψη δομών που θα έδιναν μια "δεύτερη ευκαιρία" στους νέους αυτούς.
“Κάθε δολάριο που δαπανείται για την εκπαίδευση ενός ατόμου δημιουργεί κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού βίου τους 1-15 δολάρια οικονομικής ανάπτυξης”, συμπεραίνει η έρευνα.