Ο Κινέζος κινηματογραφιστής και μάστορας των σκιών
Η Google τιμά με doodle έναν πολύ μεγάλο κινηματογραφιστή, έναν θρυλικό διευθυντή φωτογραφίας: Ο Τζέιμς Γιονγκ Χάου ήταν Κινέζος κινηματογραφιστής, με πολύ μεγάλη καριέρα στο Χόλιγουντ.
Συμμετείχε σε πάνω από 130 ταινίες. Θεωρείται ο άρχοντας στη χρησιμοποίηση σκιών και ένας από τους πρώτους στη χρησιμοποίηση βαθιάς εστίασης. Την περίοδο 1930-40 ήταν ένας από τους πιο περιζήτητους κινηματογραφιστές του Χόλιγουντ. Υπήρξε δέκα φορές υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας, κερδίζοντας, τελικά, δύο, ένα για τη δουλειά του στο Στιγματισμένο ρόδο και το Άγριος σαν θύελλα.
Η ζωή του Τζέιμς Γιονγκ Χάου
Γεννήθηκε στις 28 Αυγούστου 1899 στην πόλη Ταϊσάν της νοτιοδυτικής Κίνας και σε ηλικία 5 ετών μετακόμισε με τα λοιπά μέλη της οικογένειά τους στις ΗΠΑ, όπου ο πατέρας του εργαζόταν στην κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου. Στα εφηβικά του χρόνια ασχολήθηκε με την πυγμαχία και στην συνέχεια έκανε διάφορες δουλειές για να επιβιώσει.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Λος Άντζελες δούλεψε σε ένα στούντιο παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών και διδάχθηκε πολλά από τα μυστικά της εβδόμης τέχνης. Οφείλει πολλά στον διάσημο σκηνοθέτη Σεσίλ ΝτεΜιλ, που εκτίμησε την «ματιά» του και τον προσέλαβε ως βοηθό κάμεραμαν. Για να συμπληρώνει το εισόδημά του φωτογράφιζε σταρ του Χόλιγουντ.
Γρήγορα, ανέβηκε την ιεραρχία του επαγγέλματός του και κατά την διάρκεια των δεκαετιών του 1930 και του 1940 ήταν ένας από τους πιο περιζήτητους διευθυντές φωτογραφίας στο Χόλιγουντ. Συνολικά γύρισε 130 ταινίες και προτάθηκε 10 φορές για Όσκαρ. Κέρδισε δύο: το 1955 για την ταινία του Ντάνιελ Μαν «Το Στιγματισμένο Ρόδο» («The Rose Tattoo») και το 1963 για το γουέστερν του Μάρτιν Ριτ «Άγριος σαν Θύελλα» («Hud»).
Στην προσωπική του ζωή, ήταν νυμφευμένος από το 1937 με την συγγραφέα και κριτικό λογοτεχνίας Σονόρα Μπαμπ (1907-2005), αλλά ο γάμος τους αναγνωρίστηκε μόλις το 1948, καθώς μέχρι τότε απαγορεύονταν οι διαφυλετικοί γάμοι στην πολιτεία της Καλιφόρνιας. Την δεκαετία του 1950, κατά την εποχή του λεγόμενου «Ερυθρού Τρόμου» και του επακολουθήσαντος Μακαρθισμού, ο Χάου βρέθηκε στον προθάλαμο των »μαυροπινακισμένων» του Χόλιγουντ, εξαιτίας της πολιτικής δραστηριότητας της συζύγου του, η οποία προσφέρθηκε να μεταναστεύσει στο Μεξικό για να μην προκαλέσει προβλήματα στην καριέρα του
Ο ρόλος του κινηματογραφιστή
Ο Τζέιμς Γιονγκ Χάου θεωρείται ένας από τους δέκα πιο σημαίνοντες κινηματογραφιστές, στην επισκόπηση της International Cinematographers Guild.
Ο κινηματογραφιστής (ή και διευθυντής φωτογραφίας) είναι το άτομο που είναι επικεφαλής του προσωπικού που ασχολείται με την κάμερα στα γυρίσματα μιας ταινίας, αλλά και σε τηλεοπτικές παραγωγές, ζωντανές μεταδόσεις κ.λπ. Η μελέτη και η άσκηση της ειδικότητας αυτής αναφέρεται με τον όρο κινηματογραφία. Μερικοί δημιουργοί ταινιών έχουν την άποψη ότι κινηματογραφιστής είναι το άτομο που διευθύνει τις κάμερες και τον φωτισμό και ο διευθυντής φωτογραφίας έχει να κάνει με τις φωτογραφικές πτυχές του φιλμ, όπως το καδράρισμα, τα κουστούμια, το μακιγιάζ και τον φωτισμό της ταινίας, αλλά και το ρόλο του βοηθού παραγωγής στη διόρθωση χρωμάτων.
Ο κινηματογραφιστής διαλέγει την κάμερα, το φιλμ, τους φακούς, τα φίλτρα κ.λπ., ώστε να αποτυπώσει μία σκηνή με βάση τις οδηγίες του σκηνοθέτη. Η σχέση μεταξύ κινηματογραφιστή και σκηνοθέτη ποικίλλει: πολλοί σκηνοθέτες δίνουν ελευθερία κινήσεων στους κινηματογραφιστές, ενώ άλλοι δεν τους επιτρέπουν σχεδόν καμία πρωτοβουλία, ούτε καν να επιλέξουν τη θέση της κάμερας και τον φακό. Συνήθως, ο σκηνοθέτης μεταφέρει στον κινηματογραφιστή τι ακριβώς θέλει από μία σκηνή και του δίνει την ανάλογη ελευθερία ώστε να πετύχει το ζητούμενο οπτικό αποτέλεσμα.