Τι θα συμβεί αν η Τουρκία παρέμβει στη διαδικασία
Δύο τουρκικές φρεγάτες και ένα υποβρύχιο παρακολουθούν τη δραστηριότητα του πλοίου-γεωτρύπανου West Capella στο οικόπεδο 11 της κυπριακής ΑΟΖ, όπως ανακοίνωσε ο τουρκικός στρατός, κι ενώ η Άγκυρα έχει προειδοποιήσει με ενδεχόμενη παρενόχληση της γεώτρησης, υποστηρίζοντας ότι αυτή συνιστά πρόκληση μετά την αποτυχία των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό την περασμένη εβδομάδα.
Οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις ανέφεραν ότι ανέπτυξαν τις φρεγάτες και το υποβρύχιο στην ανατολική Μεσόγειο για να «εγγυηθούν την ασφάλεια της μεταφοράς πετρελαίου», ενώ άλλη μια φρεγάτα εστάλη για να επιτηρήσει το πλωτό γεωτρύπανο στα ανοικτά των κυπριακών ακτών, όπως μεταδίδει το Reuters.
Νωρίτερα, πηγές που βρίσκονται κοντά στις διαδικασίες έλεγαν πως το West Capella δέχτηκε αναγνωριστική κλήση μέσω ασυρμάτου από τουρκικό πολεμικό πλοίο, καθώς βρισκόταν ανάμεσα στην Κρήτη και στην Κύπρο, με πορεία προς το οικόπεδο 11, αν και η ενέργεια αυτή ακολουθεί τη συνήθη πρακτική την οποία εφαρμόζει συνεχώς στη συγκεκριμένη περιοχή η Τουρκία σε κάθε πλοίο που διέρχεται από το σημείο, και επομένως δεν θεωρήθηκε παρενόχληση.
«Είμαστε stand by για ό,τι χρειαστεί και θα μπορούμε να βρισκόμαστε στην πλατφόρμα εντός 40 λεπτών από τη στιγμή της ειδοποίησης για οποιαδήποτε ανάγκη», σημειώνουν οι ίδιες πηγές, σύμφωνα με το SigmaLive.
Οι διαδικασίες σε περίπτωση παρέμβασης ξένου σκάφους
Με κέντρο την πλατφόρμα, έχουν χαραχτεί τρεις ομόκεντρες κυκλικές ζώνες, οι οποίες από αέρος φτάνουν σε ύψος περίπου 1000 μέτρων, καλύπτοντας έτσι και τον εναέριο χώρο πάνω από την γεώτρηση.
Από θαλάσσης, η πρώτη ζώνη γύρω από το West Capella, έχει ακτίνα 500 μέτρων και θεωρείται αυστηρά «απαγορευμένη» για κάθε πλοίο που δεν έχει εξουσιοδότηση να πλησιάσει.
Η δεύτερη ζώνη (κόκκινη) είναι η «ασφαλής ζώνη» με ακτίνα τα 5 ναυτικά μίλια. Άλλες δύο ζώνες προειδοποιήσεων εκτείνονται, η μεν (πορτοκαλί) σε ακτίνα 10 ναυτικών μιλίων και η δε (κίτρινη) σε ακτίνα 15 ναυτικών μιλίων από την πλατφόρμα.
Σε περίπτωση που κάποιο πλοίο δείξει πρόθεση να κατευθυνθεί προς το σημείο της γεώτρησης και μόλις εισέλθει στην πορτοκαλί ζώνη, του απευθύνεται δια ασυρμάτου προειδοποίηση να αλλάξει πορεία. Αν η προειδοποίηση αγνοηθεί και το πλοίο εισέλθει στην πορτοκαλί ζώνη, του απευθύνεται εκ νέου, αυστηρότερη προειδοποίηση. Τέλος, αν κι αυτή αγνοηθεί, τότε καθώς ο πλοίο εισέρχεται στην κόκκινη ζώνη, το συνοδευτικό για την ασφάλεια πλοίο του West Capella αναλαμβάνει να παρεμποδίσει την περαιτέρω προσέγγιση, διασφαλίζοντας την ακεραιότητα της διαδικασίας.