Το West Capella ρίχνει τρυπάνι στις 14 Ιουλίου
Έτοιμη είναι πλέον η Κύπρος για την κρίσιμη γεώτρηση το οικόπεδο 11 και το κοίτασμα «Ονισήφορος», με το πλοίο-γεωτρύπανο West Capella να ρίχνει τρυπάνι στις 14 Ιουλίου. Πτήσεις έχουν ξεκινήσει ήδη από τις 8:00 το πρωί της Τετάρτης από τα ελικόπτερα της εταιρίας που έχουν μισθωθεί από την κοινοπραξία ENI-TOTAL ως υποστήριξη προς το West Capella. Επιπλέον, ελικόπτερα της Κυπριακής Δημοκρατίας ξεκινούν το μεσημέρι πτήσεις εξοικείωσης προς την πλατφόρμα, ώστε να είναι έτοιμα για εφαρμογή των σχεδίων που έχουν ήδη εκπονηθεί για μεταφορά ασθενών και άλλες έκτακτες ανάγκες που μπορεί να προκύψουν.
Στην περιοχή της γεώτρησης, θα κινούνται τρία υποστηρικτικά πλοία: ένα για ανεφοδιασμό καυσίμων, ένα για λόγους τροφοδοσίας κι ένα για λόγους ασφαλείας, σε περίπτωση που υπάρξει οποιαδήποτε ανάγκη. Πηγή από το SigmaLive πηγή που βρίσκεται κοντά στις διαδικασίες της γεώτρησης και έχει άριστη γνώση των σχεδιασμών, αναφέρει ότι η Κύπρος είναι έτοιμη να συμβάλει και να υποστηρίξει την γεώτρηση με όποιο βοηθητικό μέσο απαιτηθεί.
«Είμαστε stand by για ό,τι χρειαστεί και θα μπορούμε να βρισκόμαστε στην πλατφόρμα εντός 40 λεπτών από τη στιγμή της ειδοποίησης για οποιαδήποτε ανάγκη», σημειώνουν.
Στην ερώτηση αν, δεδομένης της τουρκικής ρητορικής, υπάρχουν εκτιμήσεις για ενδεχόμενη ενέργεια παρενόχλησης της γεώτρησης από πλευράς Τουρκίας, υπογραμμίζουν ότι καθ’ όλη τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, η Τουρκία δεν επιχείρησε ούτε μία φορά να εμποδίσει με οποιονδήποτε πρακτικό τρόπο τις ενέργειες της Κύπρου, όσον αφορά στις έρευνες για φυσικό αέριο στην κυπριακή ΑΟΖ.
«Εκείνο στο οποίο επιδίδεται συνεχώς είναι η κλιμάκωση της έντασης σε επίπεδο ρητορικής, μέσω δηλώσεων της πολιτικής ηγεσίας. Ουδέποτε όμως επιχείρησε να παρενοχλήσει τις νόμιμες ενέργειες της Κύπρου για εκμετάλλευση της ΑΟΖ της», αναφέρουν προσθέτοντας ότι οι NAVTEX και οι ΝΟΤΑΜ που έχουν εκδοθεί κατά καιρούς, αφορούν σε περιοχές που δεν σχετίζονται με τα ενεργειακά.
Ωστόσο, σπεύδουν να σημειώσουν, ότι σε οποιαδήποτε παράτυπη έκδοση NAVTEX και ΝΟΤΑΜ, η Κύπρος απαντά αναλόγως, καταγγέλλοντάς τες ευθύς αμέσως, όπως προβλέπεται από τις νόμιμες διαδικασίες.
Οι ίδιες πηγές γνωστοποιούν ότι το West Capella δέχτηκε αναγνωριστική κλήση μέσω ασυρμάτου από τουρκικό πολεμικό πλοίο, καθώς βρισκόταν ανάμεσα στην Κρήτη και στην Κύπρο, με πορεία προς το οικόπεδο 11. Σε αυτή την περίπτωση, τονίζουν, η Τουρκία προχώρησε σε μια συνήθη πρακτική την οποία εφαρμόζει συνεχώς στη συγκεκριμένη περιοχή και μάλιστα σε κάθε πλοίο που διέρχεται από το σημείο.
«Ως εκ τούτου, σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να θεωρήσουμε αυτή την ενέργεια ως παρενόχληση», επισημαίνουν.
«Μέχρι στιγμής, ανά το παγκόσμιο, δεν έχει υπάρξει περίπτωση που κράτος έχει επιτεθεί σε πλατφόρμα εξόρυξης για οποιονδήποτε λόγο. Λόγω του ότι παρακολουθούμε τις κινήσεις της Τουρκίας εδώ και πάρα πολλά χρόνια, είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε ότι το ενδεχόμενο ενός θερμού επεισοδίου που να σχετίζεται με τα ενεργειακά, είναι μάλλον απίθανο», επισημαίνουν, προσθέτοντας ότι και σε αυτή την περίπτωση η Κυπριακή Δημοκρατία έχει τους διπλωματικούς τρόπους να ανταποκριθεί σε κάθε πρόκληση.
Οι διαδικασίες σε περίπτωση παρέμβασης ξένου σκάφους
Με κέντρο την πλατφόρμα, έχουν χαραχτεί τρεις ομόκεντρες κυκλικές ζώνες, οι οποίες από αέρος φτάνουν σε ύψος περίπου 1000 μέτρων, καλύπτοντας έτσι και τον εναέριο χώρο πάνω από την γεώτρηση.
Από θαλάσσης, η πρώτη ζώνη γύρω από το West Capella, έχει ακτίνα 500 μέτρων και θεωρείται αυστηρά «απαγορευμένη» για κάθε πλοίο που δεν έχει εξουσιοδότηση να πλησιάσει.
Η δεύτερη ζώνη (κόκκινη) είναι η «ασφαλής ζώνη» με ακτίνα τα 5 ναυτικά μίλια.
Άλλες δύο ζώνες προειδοποιήσεων εκτείνονται, η μεν (πορτοκαλί) σε ακτίνα 10 ναυτικών μιλίων και η δε (κίτρινη) σε ακτίνα 15 ναυτικών μιλίων από την πλατφόρμα.
Σε περίπτωση που κάποιο πλοίο δείξει πρόθεση να κατευθυνθεί προς το σημείο της γεώτρησης και μόλις εισέλθει στην πορτοκαλί ζώνη, του απευθύνεται δια ασυρμάτου προειδοποίηση να αλλάξει πορεία. Αν η προειδοποίηση αγνοηθεί και το πλοίο εισέλθει στην πορτοκαλί ζώνη, του απευθύνεται εκ νέου, αυστηρότερη προειδοποίηση. Τέλος, αν κι αυτή αγνοηθεί, τότε καθώς ο πλοίο εισέρχεται στην κόκκινη ζώνη, το συνοδευτικό για την ασφάλεια πλοίο του West Capella αναλαμβάνει να παρεμποδίσει την περαιτέρω προσέγγιση, διασφαλίζοντας την ακεραιότητα της διαδικασίας.