Πώς οι τελευταίες λέξεις ενός δολοφόνου ενέπνευσαν το καλύτερο σλόγκαν του 20ου αιώνα

Πώς οι τελευταίες λέξεις ενός δολοφόνου ενέπνευσαν το καλύτερο σλόγκαν του 20ου αιώνα

Είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα στον κόσμο

Είναι λίγα λεπτά μετά τις 8 το πρωί της 17ης Ιανουαρίου του 1977 και ο θανατοποινίτης Γκάρι Γκίλμορ στέκεται μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα, στις κρατικές φυλακές της Γιούτα. Η εκτέλεση του εγκληματία που είχε σκοτώσει δύο άτομα είχε ήδη αναβληθεί τρεις φορές, και έτσι, όταν τον ρώτησαν ποια είναι τα τελευταία λόγια του, εκείνος απάντησε: «Let’s do it» («Ας το κάνουμε»).

Ακριβώς 45 χρόνια μετά, λίγοι θυμούνται την εκτέλεση του Γκίλμορ. Όλοι, όμως, γνωρίζουν το σλόγκαν που προέκυψε από τα τελευταία λόγια του. «Just do it».

Το σλόγκαν της Nike είναι αναμφισβήτητα ένα από τα πιο επιτυχημένα στην ιστορία της διαφήμισης, όπως άλλωστε μαρτυρά το γεγονός ότι ο γίγαντας των αθλητικών ειδών το χρησιμοποιεί ακόμα, μετά από τόσες δεκαετίες.

Αυτό που δεν «διαφημίζουν», όμως, τα στελέχη της εταιρείας, είναι την προέλευση του σλόγκαν αυτού.

 

Δημιουργός του υπήρξε ο Νταν Γουίντεν, επικεφαλής της διαφημιστικής εταιρείας Wieden & Kennedy. Το 1988, η εταιρεία του ανέλαβε να ετοιμάσει μία διαφημιστική καμπάνια για τη Nike.

Ο Γουίντεν είχε φτιάξει πέντε τηλεοπτικά σποτ, όμως πριν από την κρίσιμη παρουσίασή τους στα στελέχη της Nike ανησυχούσε ότι τους έλειπε η συνοχή, το στοιχείο που θα τα ένωνε μεταξύ τους.

«Κάποια ήταν αστεία, κάποια ήταν σοβαρά. Επομένως, σκέφτηκα ότι χρειαζόμασταν ένα σλόγκαν που να τα συνδέει», θα έλεγε αργότερα σε μία συνέντευξή του.

«Προσπαθούσα να γράψω κάτι που θα τα έδενε όλα, ώστε να μιλούν στις γυναίκες που είχαν μόλις αρχίσει να περπατούν για να βελτιώσουν τη φόρμα τους και στους ανθρώπους που ήταν παγκοσμίου επιπέδου αθλητές».

Κάπως έτσι, ο Γουίντεν έγραψε 4-5 ιδέες, αλλά τελικά διάλεξε μία από αυτές. Και ήταν το «Let’s do it».

Ο λόγος που διάλεξε αυτό το σλόγκαν ήταν γιατί είχε θυμηθεί τα τελευταία λόγια του Γκίλμορ, παραδέχθηκε. «Για κάποιο λόγο σκέφτηκα: Πώς ζητάς την απόλυτη πρόκληση, την οποία πιθανότατα θα χάσεις, αλλά τη ζητά έτσι και αλλιώς; Έτσι σκέφτηκα πως δεν μου άρεσε το ‘Let’s do it’ και το άλλαξα σε ‘Just do it’».

Αρχικά, η ιδέα του δεν άρεσε καθόλου στα στελέχη της Nike, όμως ο Γουίντεν κατάφερε να τους πείσει και έτσι το νέο σλόγκαν εμφανίστηκε αρχικά στο τέλος μίας διαφήμισης με τον 80χρονο δρομέα Γουόλτ Στακ.

Μέχρι σήμερα, παραμένει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σλόγκαν στον κόσμο και θεωρείται ίσως το καλύτερο του 20ου αιώνα.