Το τρικ των εταιρειών
Όλο και λιγότερα κουτάκια και μπουκάλια από αναψυκτικά διαίτης βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ. Αντίθετα, κυκλοφορούν ευρέως οι αντίστοιχες κανονικές εκδόσεις ή η εναλλακτική του προϊόντος με την ένδειξη «χωρίς ζάχαρη».
Η Lisa Williams, PhD, Διευθύνουσα Σύμβουλος του World of EPI, και ηγέτιδα στον τομέα των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού και logistics, είπε στο Allrecipes ότι ενώ τόσο τα αναψυκτικά διαίτης όσο και τα αναψυκτικά «χωρίς ζάχαρη» δεν περιέχουν ζάχαρη ή θερμίδες, το πρώτο έχει συνήθως πιο ελαφριά γεύση, ενώ το δεύτερο μοιάζει περισσότερο με το αρχικό παρασκεύασμα.
Ένας πιθανός λόγος για τον οποίο εμφανίζονται λιγότερα αναψυκτικά διαίτης στα ράφια είναι η ίδια η λέξη «δίαιτα», η οποία από μόνη της, προκαλεί δυσφορία στους καταναλωτές.
«Η ένδειξη χωρίς ζάχαρη έχει πιο ευνοϊκή σημασία από τη δίαιτα πλέον. Η μηδενική ζάχαρη γίνεται ευρέως πιο αποδεκτή. Ως εκ τούτου, περισσότεροι προμηθευτές ροφημάτων χωρίς θερμίδες χρησιμοποιούν τον όρο χωρίς ζάχαρη αντί «δίαιτα», προκειμένου να προσελκύσουν τους νεότερους καταναλωτές», εξήγησε η Δρ Williams.
Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η αγγλική γλώσσα δεν κάνει διάκριση μεταξύ της λέξης «κάνω δίαιτα » και «διατροφή», που και για τα δύο είναι η λέξη «diet».
Τα τελευταία χρόνια, ο αγώνας κατά της δίαιτας και υπέρ της διατροφής ωστόσο έχει εγείρει δημόσια αντιδράσεις για τον σκόπιμο περιορισμό της πρόσληψης τροφής.
«Η σημασία της λέξης «δίαιτα» είναι αντίθετη με όλα όσα θέλουν οι Millennials και τώρα οι εκπρόσωποι της Gen Z στα προϊόντα που καταναλώνουν.
Η κατανάλωση λιγότερης ζάχαρης θεωρείται ότι είναι πιο υγιεινός τρόπος ζωής, επομένως ένα προϊόν που περιγράφεται ως «χωρίς ζάχαρη» έχει απήχηση ακόμα και όταν είναι το ίδιο προϊόν με νέο όνομα», εξηγούν οι ειδικοί.
Την ίδια θεωρία υποστηρίζει και η Lindsay Martin, Αντιπρόεδρος Μάρκετινγκ στο Reed’s. «Η αλλαγή επωνυμίας σε «χωρίς ζάχαρη» είναι ένα απλό εργαλείο μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν οι εταιρείες μαζικής κατανάλωσης για να αποφύγουν τη λέξη «δίαιτα».
Ο Todd Kaplan, Αντιπρόεδρος Μάρκετινγκ στην Pepsi, συμφωνεί λέγοντας πως «Πρόσφατα, χρησιμοποιήσαμε το Pepsi Zero Sugar, καθώς πιστεύουμε ότι είναι το τέλειο ταίρι για αναψυκτικά τύπου κόλα με μηδενική ζάχαρη, χωρίς εκπτώσεις στη γεύση. Αναμένουμε ότι η κόλα χωρίς ζάχαρη θα παραμείνει μια μεγάλη αγοραστική περιοχή για εμάς στο μέλλον, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα χωρίς ζάχαρη με εξαιρετική γεύση».
Αν και δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι οι μεγάλες εταιρείες αναψυκτικών θα αποσύρουν τα προϊόντα διαίτης από την αγορά, είναι ήδη ορατό ότι στα ράφια υπάρχουν περισσότερα προϊόντα με την ένδειξη «χωρίς ζάχαρη» παρά με την ένδειξη «διαίτης».