Πολιτική αντιπαράθεση με την σεξουαλική εκμετάλλευση του γυναικείου σώματος στο επίκεντρο
Έντονη αντιπαράθεση έχει προκαλέσει στην Ιταλία ένα... άγαλμα, το οποίο σύμφωνα με τους επικριτές του «προάγει τον σεξισμό».
Πρόκειται για ένα γυναικείο άγαλμα στο Σάπρι της Καμπανίας στην Νότια Ιταλία, το οποίο αναπαριστά μια γυναίκα, που φορά αραχνοΰφαντο φόρεμα, που αφήνει ελάχιστα στην φαντασία, αφού ο καλλιτέχνης Εμμανουέλε Στιφάνο, πάνω στο μπρούτζινο δημιούργημά του έχει πετύχει να διαγράφονται οι καμπύλες του γυναικείου σώματος. Το έργο του γλύπτη είναι αφιερωμένο στο ποιήμα La Spigolatrice di Sapri, γραμμένο από τον ποιητή Λουίτζι Μερκαντίνι το 1857. Το ποίημα βασίζεται στην ιστορία μιας αποτυχημένης αποστολής κατά του Βασιλείου της Νάπολι από τον Κάρλο Πισακάνε, ένας από τους πρώτους Ιταλούς σοσιαλιστές στοχαστές. Στην παρουσίαση μάλιστα του αγάλματος παρευρέθηκε και ο Ιταλός πρώην πρωθυπουργός, Τζουζέπε Κόντε.
Ωστόσο, έχει ξεσπάσει κόντρα, με τους επικριτές του αγάλματος να κάνουν λόγο για σεξουαλικοποίηση του γυναικείου σώματος. Η Λόρα Μπολντρίνι, βουλευτής του κεντροαριστερού Δημοκρατικού κόμματος, είπε ότι το άγαλμα ήταν «προσβολή για τις γυναίκες και την ιστορία». Έγραψε στο Twitter χαρακτηριστικά: «Πώς μπορούν ακόμη και τα ιδρύματα να αποδεχτούν την εκπροσώπηση μιας γυναίκας ως σεξουαλικοποιημένου σώματος;». Μάλιστα, ομάδα γυναικών πολιτικών από από το Δημοκρατικό Κόμμα στο Παλέρμο της Σικελίας ζήτησαν να γκρεμιστεί το άγαλμα. «Για άλλη μια φορά, πρέπει να υποστούμε τον εξευτελισμό, να βλέπουμε τον εαυτό μας να εκπροσωπείται με τη μορφή ενός σεξουαλικοποιημένου σώματος, χωρίς ψυχή και χωρίς καμία σχέση με τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της ιστορίας», ανέφερε η ομάδα σε ανακοίνωσή της.
Από πλευράς του ο καλλιτέχνης, υπερασπίστηκε το έργο του, γράφοντας στο Facebook ότι αν ήταν στο χέρι του το άγαλμα θα ήταν «εντελώς γυμνό... απλά επειδή είμαι λάτρης του ανθρώπινου σώματος». Είπε ότι ήταν «άχρηστο» να προσπαθείς να εξηγήσεις το έργο τέχνης σε εκείνους που «θέλουν απολύτως μόνο να βλέπουν την φθορά». Ο δήμαρχος του Σάπρι, Αντόνιο Τζεντίλε, είπε ότι μέχρι να ξεσπάσει η διαμάχη «κανείς δεν είχε επικρίνει ή παραμορφώσει το έργο τέχνης».