Το κλείσιμο του σχολείου πρέπει να θεωρείται μόνο ως μέτρο έσχατης λύσης
Το βάρος στην εκπαίδευση των παιδιών πρέπει να ρίξουν οι κυβερνήσεις, όπως τόνισε τη Δευτέρα μια διεθνής ομάδα εμπειρογνωμόνων του ΠΟΥ Ευρώπης η οποία ιδρύθηκε για να προχωρήσει σε συστάσεις για τη σχολική εκπαίδευση κατά της διάρκεια της COVID-19.
«Οι καλοκαιρινοί μήνες προσφέρουν ένα πολύτιμο παράθυρο ευκαιρίας στις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν το σωστό σύνολο μέτρων που θα βοηθήσουν στη διατήρηση των ποσοστών μολύνσεων και στην αποφυγή κλεισίματος των σχολείων, τα οποία, έχουν επιβλαβείς επιπτώσεις στην εκπαίδευση, την κοινωνική και ψυχική ευημερία των παιδιών και των νέων μας», δήλωσε ο επικεφαλής του Π.Ο.Υ. Ευρώπης Δρ. Χάνς Κλούγκε.
Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, παράλληλα σημείωσε πως «η εξάπλωση νέων παραλλαγών, σε συνδυασμό με την παρουσία μη εμβολιασμένων ατόμων στο σχολείο, σημαίνει ότι δεν υπάρχει χρόνος να χάσουμε. Η ώρα για δράση είναι τώρα. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε στην πανδημία να κλέψει από τα παιδιά την εκπαίδευση και την ανάπτυξή τους».
Σε όλη την ευρωπαϊκή περιφέρεια του Π.Ο.Υ, η πανδημία είχε σοβαρό αντίκτυπο στη σχολική εκπαίδευση κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021. Η παρακολούθηση των εθνικών λύσεων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης της UNESCO δείχνει ότι 44 από τις 53 χώρες της Ευρωπαϊκής Περιφέρειας του Π.Ο.Υ. έκλεισαν τα σχολεία τους σε εθνικό επίπεδο στο αποκορύφωμα της πανδημίας τον Απρίλιο του 2020.
Το κλείσιμο του σχολείου έχει σοβαρές επιπτώσεις στην εκπαίδευση, την ανάπτυξη και την ευημερία των παιδιών και των εφήβων. Εκτός από την στέρηση από τις απαραίτητες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις που υποστηρίζουν και προωθούν την ψυχική τους ευημερία, το κλείσιμο του σχολείου οδήγησε σε ρυθμίσεις εξ αποστάσεως μάθησης που δεν είχαν τα ίδια εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Επιπλέον, ακόμη και στο καλύτερο περιβάλλον, τα κοινωνικά μειονεκτούντα παιδιά και εκείνα που χρειάζονται μεγαλύτερη εκπαιδευτική υποστήριξη έχουν μείνει πίσω, αυξάνοντας την κοινωνική ανισότητα μεταξύ και εντός των χωρών.
Σύμφωνα με τις συστάσεις του Π.Ο.Υ, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε οκτώ βασικά σημεία που επηρεάζουν τα παιδιά και τη σχολική εκπαίδευση τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Έτσι κρίνεται απαραίτητη η χρήση των τεστ PCR ή τεστ ταχείας διαγνωστικής δοκιμασίας αντιγόνου στα σχολεία, υπάρχει ανάγκη για μελέτες που αξιολογούν την αποτελεσματικότητα των μέτρων περιορισμού στον έλεγχο των λοιμώξεων, ενώ θεωρείται κομβικής σημασίας η διαφύλαξη των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων, της ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας των παιδιών.
Το κλείσιμο του σχολείου, σύμφωνα με τον Π.Ο.Υ, πρέπει να θεωρείται μόνο ως μέτρο έσχατης λύσης, και μόνο εάν και όταν «συμβαίνουν μεγάλες επιδημίες ή η μετάδοση στην κοινότητα δεν μπορεί να ελεγχθεί με άλλα μέτρα».