Στον 83χρονο τραπεζίτη, η χρηματική ποινή από τα 52,4 εκατ. ευρώ ανέβηκε στα 91,7 εκατ.
Δύο εβδομάδες μετά την καταδίκη του πρώην τραπεζίτη Χάιμε Μποτίν για την λαθραία εξαγωγή από την Ισπανία ενός πίνακα του Πάμπλο Πικάσο, δικαστήριο της Μαδρίτης ανακοίνωσε σήμερα την αναθεώρηση της πρωτόδικης ποινής, η οποία διπλασιάζεται σε φυλάκιση τριών ετών.
Όπως μετέδωσε το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, στην ετυμηγορία που δημοσίευσε σήμερα, ο δικαστής παραδέχεται πως «διέπραξε ένα λάθος στην ανακοίνωση της ποινής» του πρώην ιδιοκτήτη της τράπεζας Santander, που κρίθηκε ένοχος «για το έγκλημα της λαθραίας εξαγωγής πολιτιστικών αγαθών για την προσπάθεια να βγάλει εκτός εθνικής επικράτειας και χωρίς άδεια τον πίνακα του Πάμπλο Πικάσο ‘Κεφάλι νεαρής γυναίκας’».
Ύστερα από παρέμβαση του εισαγγελέα, ο δικαστής έσπευσε να υπογράψει μία αναθεώρηση της επιβληθείσας ποινής στον 83χρονο τραπεζίτη, η οποία από 18μηνη φυλάκιση αναβαθμίσθηκε σε φυλάκιση τριών ετών, ενώ και το πρόστιμο που επιδικάσθηκε από τα 52,4 εκατ. ευρώ ανέβηκε στα 91,7 εκατ. ευρώ.
Σε περίπτωση που επικυρωθεί και στο Εφετείο η απόφαση τούτη, ο Μποτίν θα χρειασθεί να περάσει το κατώφλι της φυλακής, αντίθετα με ό,τι θα προβλεπόταν εάν ίσχυε η αρχική ετυμηγορία, καθώς ποινές μικρότερες των δύο ετών δεν εκτίονται στην Ισπανία, ιδίως όταν ο καταδικασθείς δεν έχει ποινικό μητρώο.
Μέλος της πανίσχυρης οικογένειας κι επικεφαλής του τραπεζικού γίγαντα Santander, ο Μποτίν είχε επιδιώξει εις μάτην να του δωθεί άδεια από τις ισπανικές αρχές να μεταφέρει εκτός εθνικής επικράτειας τον πίνακα, αξίας 26 εκατ. ευρώ.
Μολαταύτα, το υπουργείο Πολιτισμού είχε αρνηθεί, αιτιολογώντας πως στην Ισπανία δεν υπάρχει αντίστοιχο έργο του Πικάσο» από τη συγκεκριμένη περίοδο της τεχνοτροπίας του πέρα από αυτόν τον πίνακα, που απεικονίζει μία γυναίκα με μακριά μαλλιά, στο χρώμα της ώχρας.
Ο Μποτίν αγνόησε την απόφαση τούτη και το 2015 έβγαλε τον πίνακα από τη χώρα, με ένα ιστιοπλοϊκό μέσω του λιμένος της Βαλένσια. Τον σταμάτησαν οι γαλλικές τελωνειακές αρχές στο Κάλβι της Κορσικής.
Οι συνήγοροι του Μποτίν δεν σταμάτησαν να διατείνονται πως ο πίνακας δεν είναι «ισπανικός, αλλά «βρετανικός», διότι αγοράσθηκε στο Λονδίνο κι έκτοτε βρισκόταν σε ένα σκάφος υπό βρετανική σημαία.
Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το 1906 κατά τη διάρκεια της περιόδου ‘Γκοσόλ’ (την Καταλανική) του Πικάσο και είναι χαρακτηριστικό δείγμα της παραγωγής του προτού μεταστραφεί στην τεχνοτροπία του κυβισμού.