Η ανεργία στους νέους και οι δεξιότητες που κινούνται σε… παραλληλία
Με ιλιγγιώδεις ταχύτητες τρέχουν οι εξελίξεις στον τομέα των τεχνολογιών με πολλούς ανθρώπους να μην μπορούν να ακολουθήσουν λόγω έλλειψης πρόσβασης σε τεχνολογικά προϊόντα ή λόγω άρνησης για τις νέες τεχνολογίες.
Σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν μέχρι το 2020, κυρίως οι νέοι, θα πρέπει να είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες, την χρήση τους και τις επιταγές αυτών, για να μπορούν να ακολουθήσουν τις εξελίξεις στο εργασιακό περιβάλλον.
Οι ραγδαίοι ρυθμοί με τους οποίους «τρέχει» η τεχνολογία σήμερα, παρά το θετικό αντίκτυπο που έχει στην καθημερινότητα των πολιτών, δημιουργούν προβλήματα στην εύρεση εργασίας. Αφενός οι νέοι, που μεγαλώνουν σε έναν κόσμο τεχνολογικά ανεπτυγμένο, δεν μπορούν να συμβαδίσουν επαγγελματικά με αυτόν λόγω του παρωχημένου συστήματος εκπαίδευσης και αφετέρου οι μεγαλύτερες ηλικίες βλέπουν τα επαγγέλματα που ακολουθούν να χάνονται.
Το νούμερο μπορεί να τρομάζει αρκετούς. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι το 90% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν αυξημένες ψηφιακές δεξιότητες. Λόγω ακριβώς αυτής της ραγδαίας εξέλιξης η Κομισιόν εκτιμά ότι η διείσδυση των τεχνολογιών σε κάθε τομέα της ζωής μας θα οδηγήσει σε βάθος ενός χρόνου στην ύπαρξη 825.000 κενών θέσεων εργασίας στον τομέα των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τα νούμερα αυτά, όπως επισημαίνει η Επιτροπή, αφορούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Η ανεργία στους νέους και οι δεξιότητες που κινούνται σε… παραλληλία
Ο πρόεδρος των Ευρωπαίων Πληροφορικών (Cepis) Βύρων Νικολαϊδης αναφέρει ότι σύμφωνα με έρευνα που παρουσίασε στο Συμβούλιο των Ευρωπαϊκών Ενώσεων Επαγγελματιών Πληροφορικής στο Δουβλίνο, τα στοιχεία για την απασχόληση των νέων στην Ελλάδα και σε επτά ευρωπαϊκές χώρες καταδεικνύουν ότι το ποσοστό της ανεργίας σε νεαρές ηλικίες παραµένει πεισµατικά «κλειδωµένο» σε επίπεδα άνω του 50% .
Ο κ. Νικολαΐδης υπογράμμισε χαρακτηριστικά: «Εργοδότες και εκπαιδευτικοί φορείς κινούνται σε παράλληλα σύµπαντα. Ενώ το 79% των παρόχων εκπαίδευσης πιστεύουν ότι το πτυχίο που προσφέρουν αποτελεί επαρκές εφόδιο για έναν νέο προκειμένου να µπει στην αγορά εργασίας, µόλις το 23% των εργοδοτών φαίνεται να συμφωνεί και αναζητεί περισσότερα στοιχεία στο βιογραφικό των υποψηφίων».
«Αν και τα στατιστικά δείχνουν ότι σήμερα οι επαγγελματίες των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών αντιστοιχούν μόλις στο 5% του εργατικού δυναμικού της Ευρώπης, ο κλάδος συνεισφέρει το 6% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και συμβάλλει κατά 50% στην αύξηση της παραγωγικότητας. Ως το 2020, κατά την Κομισιόν, το 90% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν ανεπτυγμένες ψηφιακές δεξιότητες, όμως η έρευνα Digital Inclusion and Skills έδειξε ότι το 40% του πληθυσμού έχει ανεπαρκείς ψηφιακές δεξιότητες, ενώ ένα ακόμα 22% δεν έχει καθόλου. Επίσης, το ένα τρίτο των ήδη εργαζομένων βρίσκονται σε μη ικανοποιητικό επίπεδο, με τα μεγαλύτερα ποσοστά να σημειώνονται στη Βουλγαρία (61%) και στη Ρουμανία (77%)», συμπλήρωσε ο κ. Νικολαΐδης.
Τα νέα επαγγέλματα και το μέλλον
Καθώς η τεχνολογία έχει αυτή την ολοκληρωτική διείσδυση και σε επαγγελματικούς τομείς παρατηρείται η εμφάνιση νέων επαγγελμάτων.
Επαγγελμάτων που συνδυάζουν γνώση των νέων ψηφιακών καναλιών και της πληροφορικής με παραδοσιακές δεξιότητες, όπως στο χώρο του ψηφιακού μάρκετινγκ:
Οrganic search/SEO specialist, online communitymanager, conversion analyst, director of social media, facebook marketing specialist,senior analytics consultant κλπ.
Οι νέες τεχνολογίες έχουν αυξήσει επίσης την ζήτηση για άτομα που μπορούν να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν εφαρμογές πληροφορικής (π.χ. software developer, web developer, mobile application developer, software engineer, data analyst κλπ.).