Το Yavuz, νότια του Απόστολου Αντρέα, παραμένει για μέρες χωρίς τέτοιο πλοίο υποστήριξης
Ούτε τα στοιχειώδη μέτρα ασφάλειας, των ίδιων των γεωτρύπανών της και του προσωπικού τους, της ναυσιπλοΐας αλλά και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, δεν τηρεί η Τουρκία στην προσπάθειά της να πετύχει τους σκοπούς της σε σχέση με την εισβολή της στην κυπριακή ΑΟΖ σύμφωνα με το philenews.com.
Από τη μία η Τουρκία συνεχίζει και εντείνει τις απειλές σε σχέση με τις παραβιάσεις της κυπριακής ΑΟΖ, ωστόσο τα νομικά και διπλωματικά μέτρα κατά των παραβιάσεων της κυπριακής ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας συνεχίζουν να προκαλούν πολλαπλά προβλήματα στα δύο τουρκικά γεωτρύπανα, το Fatih και το Yavuz, περιλαμβανομένων και σοβαρών προβλημάτων και βασικών ελλείψεων στον τομέα ασφάλειας.
Το τελευταίο 24ωρο, παραβιάζοντας στοιχειώδεις απαιτήσεις ασφάλειας της ναυσιπλοΐας αλλά και του προσωπικού των δύο γεωτρύπανων, τόσο το Fatih όσο και το Yavuz επιχειρούν χωρίς κανένα πλοίο υπεράκτιας υποστήριξης κοντά τους.
Η ελάχιστη απαίτηση για ένα τουλάχιστον πλοίο υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων, με εξοπλισμό πυρόσβεσης κοντά στο κάθε γεωτρύπανο, είναι στοιχειώδης απαίτηση ασφάλειας για άμεση ανταπόκριση σε περίπτωση ατυχήματος και πυρκαγιάς. Επίσης, είναι απόλυτα αναγκαία η παρουσία τέτοιου σκάφους για τη χρήση των υποβρύχιων ρομπότ όποτε χρειαστεί για εξέταση ή ενέργειες σε σχέση με την ίδια τη γεώτρηση. Ακόμα, κύριο ρόλο έχουν αδιάλειπτα τέτοια σκάφη για αποτροπή εισόδου στην αυστηρά απαγορευμένη ζώνη ακτίνας 500 μέτρων από το γεωτρύπανο.
Το Yavuz, νότια του Απόστολου Αντρέα, παραμένει για μέρες χωρίς τέτοιο πλοίο υποστήριξης, ενώ από χθες χωρίς την απαραίτητη υποστήριξη παραμένει και το Fatih, δυτικά της Πάφου.
Αιτία είναι το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Τουρκία, μετά την άρνηση όλων των ξένων εταιρειών που συνεργάζεται για πλοία υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων υδρογονανθράκων, για συμμετοχή σε παράνομη γεωτρητική δραστηριότητα εντός της κυπριακής ΑΟΖ.
Πρώτα, με την κίνηση της Τουρκίας για γεώτρηση δυτικά της Πάφου, αποχώρησε η νορβηγική SIEM που υποστήριξε την πρώτη γεώτρηση του Fatih ανοικτά της Αττάλειας. Τελικά, πώλησε τα τρία πλοία υποστήριξης στην Τουρκία (Τουρκική Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαίων), τα οποία μετονομάστηκαν, πέρασαν υπό τουρκική σημαία στο τουρκικό νηολόγιο και υποστήριζαν και τα τρία την παράνομη γεώτρηση του Fatih, μέχρι και την έλευση του Yavuz.
Για τη γεώτρηση με το Yavuz νότια του Αποστόλου Αντρέα, η Τουρκία ανακοίνωσε ότι θα συμμετείχαν δύο πλοία υποστήριξης ολλανδικής εταιρείας. Και τα τρία πλοία βρέθηκαν δίπλα στο Yavuz όταν αυτό αγκυροβόλησε στη Σελεύκεια, ωστόσο ουδέποτε ακολούθησαν το γεωτρύπανο στην παράνομη θέση και δραστηριότητά του νότια του Αποστόλου Αντρέα εντός της κυπριακής υφαλοκρηπίδας.
Όπως αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα ο philenews.com μετά από επικοινωνία του με τις δύο εταιρείες, η πρώτη ενημέρωσε ότι τα πλοία της αποχωρούν και δεν θα συμμετάσχουν σε παράνομη δραστηριότητα, ενώ η δεύτερη ενημέρωσε τον philenews.com ότι πώλησε το συνοδευτικό πλοίο. Πράγματι, τα δύο πλοία της ολλανδικής εταιρείας αποχώρησαν για την Αίγυπτο, ενώ ένα άλλο μπήκε σε διαδικασία αλλαγής νηολογίου, σημαίας και ολοκλήρωσης των διαδικασιών αγοροπωλησίας.
Είναι προφανές ότι για ένα διάστημα το συγκεκριμένο δεν θα είναι έτοιμο επιχειρησιακά, μέχρι να γίνουν οι διαδικασίες μετεγγραφής, μετονομασίας, σημαίας και ελέγχων. Καθυστέρηση φέρνει και η πρόσληψη και εκπαίδευση προσωπικού, ιδιαίτερα και κάποιων απαραίτητων στελεχών που πρέπει να εξειδικευτούν στο συγκεκριμένο σκάφος, όπως ο υπεύθυνος για τη σταθεροποίηση του κοντά στο γεωτρύπανο κατά τις φορτο-εκφορτώσεις.
Χρειάζεται έξι, αλλά επιχειρεί με τρία
Έτσι, η Τουρκία διαθέτει αυτές τις μέρες μόνο τρία πλοία υποστήριξης και για τις δύο γεωτρήσεις, ενώ το ελάχιστο απαιτούμενο είναι έξι πλοία υποστήριξης –τρία για κάθε γεώτρηση.
Αυτό σημαίνει κανονικά ότι τα δύο από τα τρία πλοία θα έπρεπε να βρίσκονται στα γεωτρύπανα, ενώ το τρίτο να πηγαινοέρχεται για υποστήριξη των δύο γεωτρύπανων με μεταφορά σε αυτά της απαραίτητης λάσπης –λιπαντικό χωρίς το οποίο δεν προχωρά η γεώτρηση– τσιμέντου για σταθεροποίηση του φρεατίου, αλλά και τη συλλογή και μεταφορά στην στεριά για επεξεργασία των αποβλήτων της γεώτρησης, που είναι εξαιρετικά σημαντικό σε σχέση με την περιβαλλοντική προστασία.
Η παρουσία σε κοντινή απόσταση πολεμικών πλοίων ασφαλώς δεν καλύπτει κανένα από τα κενά.
Δεδομένου ότι η βάση υποστήριξης είναι στη Σελεύκεια, σε απόσταση 150 ν. μιλίων (270 χλμ) από το Fatih δυτικά της Πάφου και το Yavuz 90 ν. μίλια (160 χλμ) νότια του Απ. Αντρέα, οι μετακινήσεις ενός πλοίου υποστήριξης από το λιμάνι της Σελεύκειας προς το Fatih και πίσω και μετά προς το Yavuz και πίσω, πέραν των κινδύνων, φέρνει και πολύ μεγάλη καθυστέρηση στις εργασίες των γεωτρύπανων.
Πληροφορίες του philenews.com αναφέρουν ότι η Τουρκική Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαίου (ΤΡΑΟ) έχει ήδη από την περασμένη εβδομάδα βγει στις αγορές για αγορά κι άλλων ειδικών πλοίων υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων. Υπάρχουν διαθέσιμα τέτοια πλοία και δεν θα είναι δύσκολο να βρει η Τουρκία ακόμα και καινούργια. Επίσης, δεν θα τσιγκουνευτεί ακόμα μερικές δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, αφού μέχρι τώρα για τον στόλο γεωτρήσεων, ερευνών και υποστήριξης έχει δώσει πέραν του 1 δισ. δολαρίων Ωστόσο, δεν πρόκειται για διευθετήσεις που ολοκληρώνονται σε μια μέρα, αλλά σε μερικές εβδομάδες, επισήμαναν ειδικοί του τομέα στο philenews.com.