Οι ψηφιακές αγορές και οι νέες αγοραστικές τάσεις κατεβάζουν ρολά σε μεγάλες αλυσίδες
H μεγάλη εκπτωτική αλυσίδα παπουτσιών Payless ανακοίνωσε πρόσφατα το κλείσιμο του συνόλου των 2.500 καταστημάτων της στη Βόρεια Αμερική, αριθμός-ρεκόρ στον τομέα του λιανικού εμπορίου, σύμφωνα με τη Wall Street Journal. Eίναι μάλιστα η δεύτερη φορά μέσα στην τελευταία διετία, που η εταιρεία κηρύσσει πτώχευση. Την πρώτη φορά (Απρίλιος 2017) έκλεισε άμεσα 400 καταστήματα και λίγο αργότερα, την ίδια τύχη είχαν άλλα 500.
Η επιχείρηση ανακοίνωσε ότι τα μαγαζιά της Payless στη Λατινική Αμερική, στις Παρθένες Νήσους, στα νησιά Γκουάμ και Σαϊπάν και τα franchise υποκαταστήματα στη Μέση Ανατολή, την Ινδία, την Ινδονησία, την Ινδοκίνα, τις Φιλιππίνες και στην Αφρική θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους.
Για να αναλογιστούμε το μέγεθος της Payless, απασχολούσε 13.700 εργαζομένους σε ΗΠΑ, Πόρτο Ρίκο, Παρθένες Νήσους και άλλους 2.400 στον Καναδά. Το χρέος της μάλιστα προς αυτούς αναφορικά με τους μισθούς, άγγιζε τα 9,4 εκατ. δολάρια. Η εκπτωτική αλυσίδα, αποτελεί έναν κρίκο ακόμα στη λίστα των μεγάλων αμερικανικών επιχειρήσεων που κήρυξαν πτώχευση τους πρώτους μήνες του 2019, όπως οι Shopko, Gymboree και η Charlotte Russe.
Ζοφερό μέλλον λόγω της επέλασης του ηλεκτρονικού εμπορίου
H εταιρεία πώλησης ειδών παιδικής ένδυσης Gymboree μπήκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης και έκλεισε τα 900 εναπομείναντα καταστήματά της, όταν κάποτε λειτουργούσε 1.200 μαγαζιά σε όλη την αμερικανική επικράτεια.
H ιδιοκτήτρια εταιρεία Ascena Retail Group που εκμεταλλεύεται το εμπορικό σήμα Dress Barn στον τομέα της γυναικείας μόδας/ένδυσης, ανακοίνωσε το κλείσιμο 650 καταστημάτων. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Gary Muto ευχαρίστησε τους πελάτες για τα 57 χρόνια «αφοσίωσης» λέγοντας ότι ήταν μεγάλη χαρά να τους εξυπηρετούν, γεγονός που κάνει ακόμα πιο δύσκολη την απόφαση για το κλείσιμο των Dress Barn. Ο οικονομικός διευθυντής Steven Taylor ανέφερε ότι η αλυσίδα δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί σε ικανοποιητικό βαθμό ώστε να είναι επικερδής στο νέο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί στο χώρο του λιανικού εμπορίου.
Η αλυσίδα με γυναικεία αξεσουάρ, κοσμήματα και είδη ένδυσης Charming Charlie, χρεοκόπησε για δεύτερη φορά και ανακοίνωσε το «λουκέτο» σε όλα της τα καταστήματα. Η επιχείρηση διατηρούσε περίπου 260 υποκαταστήματα σε 38 πολιτείες και απασχολούσε 3.300 υπαλλήλους. Επιπλέον, σταμάτησε και τις πωλήσεις της μέσω της ιστοσελίδας της. Εξίσου άσχημα είναι τα νέα και για την αλυσίδα νεανικών ρούχων Gap, που τερματίζει τη λειτουργία 230 μαγαζιών ενώ πλήγμα δέχεται και η γνωστή φίρμα εσωρούχων της Victoria Secret, που «κατεβάζει ρολά» σε 53 καταστήματα στις ΗΠΑ. Συνολικά, οι εκτιμήσεις των ειδικών της Coresight Research κάνουν λόγο για περίπου 6.000 ανακοινωμένα κλεισίματα ήδη για το 2019, όταν για όλο το 2018 είχαν βάλει λουκέτο 5.864 καταστήματα. Όσο για το μέλλον, η πρόβλεψη σοκάρει: Υπολογίζεται ότι περίπου 75.000 μαγαζιά θα κλείσουν στη Βόρεια Αμερική μέχρι το 2026 λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου…
Ο ρόλος των ψηφιακών αγορών
Αναζητώντας τις ρίζες αυτού του τρομακτικού «μπαράζ» κλεισίματος καταστημάτων του λιανικού εμπορίου στις ΗΠΑ, η πρώτη απάντηση λέγεται «e-commerce», ή αλλιώς οι ψηφιακές αγορές. Παρότι οι αριθμοί δείχνουν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των αγορών, εξακολουθούν να γίνονται με φυσική παρουσία του αγοραστή στο κατάστημα, εν τούτοις είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι με την επέλαση του διαδικτύου, την κυριαρχία της Amazon και των e-shop, το τοπίο αλλάζει ραγδαία και οι πιέσεις που δέχεται το λιανικό εμπόριο είναι μεγάλες.
Η αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες
Επιπλέον, διαμορφώνονται νέες τάσεις στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών. Η ευκολία του να κάθεται κάποιος σπίτι ή στο γραφεί του και να αγοράζει το προϊόν που επιθυμεί, χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθεί…εκατοστό ή να ξοδέψει χρόνο και χρήμα για τη μεταφορά, αλλάζει εντελώς το τοπίο των αγορών. Πλέον ο αγοραστής μπορεί να συγκρίνει τιμές για το αντικείμενο που θέλει να αγοράσει στην πιο συμφέρουσα τιμή, χωρίς να χρειαστεί να επισκεφθεί διαφορετικά καταστήματα παρά μόνο με μερικά «κλικ».
Ένα ακόμα στοιχείο που «πληρώνουν» οι έμποροι λιανικής, είναι η επιθετική τους πολιτική –ειδικά κατά τη δεκαετία του ’90- όταν έχτιζαν τεράστια καταστήματα με άπλετους χώρους, τα οποία όμως με το ξέσπασμα της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008, άρχισαν να ερημώνουν από πελατεία και, μοιραία, να οδηγούνται στο σημερινό «λουκέτο».