Βρέθηκε λύση για όσους φοβούνται να πουν κατάματα στον εργοδότη τους ότι αποχωρούν
Ποιος από εμάς κατά καιρούς, απηυδισμένος από το εργασιακό του περιβάλλον, το εξαντλητικό ωράριο και γενικότερα τις συνθήκες εργασίας, δεν έχει πει τη φράση «θα πλήρωνα για να έφευγα»; Ε λοιπόν στην Ιαπωνία, αυτό γίνεται πράξη!
Στη χώρα του «Ανατέλλοντος Ηλίου», ενώ οι Ιάπωνες κάνουν τα πάντα προκειμένου να βρουν μία σταθερή δουλειά πλήρους απασχόλησης, εντούτοις αυτή η εργασία μερικές φορές καταλήγει να μοιάζει με «ποινή στη φυλακή» αλλά επί πληρωμή! Όσο για εκείνους που προσπαθούν να παραιτηθούν, συχνά παρατηρούνται φαινόμενα απειλών και κακομεταχείρισης ενώ πολλοί κατηγορούνται και ως… αχάριστοι. Η εταιρεία EXIT ήρθε για να αλλάξει αυτήν την κατάσταση.
Οι…αχάριστοι εργαζόμενοι
Ο L-san, μηχανικός λογισμικού από τις Φιλιππίνες, ζει στην Ιαπωνία τα τελευταία τρία χρόνια. Από την ημέρα που ξεκίνησε στη νέα του δουλειά, εργάζεται σαββατοκύριακα και αργίες, πέρα από το καθημερινό 13ωρο… Όταν αποφάσισε να παραιτηθεί, η εταιρεία του ανακοίνωσε ότι θα τον εμποδίσει από το να βρει αντίστοιχη δουλειά στην Ιαπωνία και ότι θα τον επισκέπτεται στην πατρίδα του στις Φιλιππίνες για να βεβαιωθούν ότι γύρισε πίσω!
«Κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης, ο διευθυντής της εταιρείας με κακοποίησε λεκτικά λέγοντας ότι δεν δείχνω ευγνωμοσύνη, ότι τους χρωστάω την ευκαιρία που μου έδωσαν να ζήσω στην Ιαπωνία ενώ αρνήθηκαν να μου πληρώσουν υπερωρίες που είχα δουλέψει. Μου είπαν ότι δεν έχω τρόπους συμπεριφοράς, ότι είμαι εγωιστής και ότι δεν σκέφτομαι ποτέ την εταιρεία…»
Η γέννηση της EXIT
Ανάλογες προσωπικές ιστορίες, στάθηκαν αφορμή για τον Yuichiro Okazaki και τον Toshiyuki Niino, να συστήσουν μία εταιρεία που βοηθά τους εργαζομένους να παραιτηθούν. Επιπλέον τα προσωπικά βιώματα των ιδρυτών της στους προηγούμενους εργασιακούς χώρους, τους ώθησαν στη γέννηση της ιδέας για τη δημιουργία της εταιρείας EXIT.
«Ο Niino υπέφερε πολύ τις τρεις φορές που παραιτήθηκε από τις προηγούμενες δουλειές του», εξηγεί ο Okazaki. Για πολλούς εργαζόμενους στην Ιαπωνία, η απόφαση να μπουν σε μία εταιρεία θεωρείται ως «ισόβια δέσμευση» και η απόφαση να παραιτηθούν, μία ένδειξη αποτυχίας.
Ο Y-san, 26 ετών υπάλληλος γραφείου αφηγείται: «τον τελευταίο χρόνο, σκέφτομαι να παραιτηθώ και με τα λεφτά της αποζημίωσης να ταξιδέψω στην Ευρώπη. Το είπα στην οικογένειά μου και εκείνοι αντέδρασαν λέγοντάς μου ότι η σταθερότητα είναι το κλειδί της επιτυχίας και να μην κάνω όνειρα…» Πέρα από την πίεση του σπιτιού, ο προϊστάμενός του, του ανέθεσε έξτρα αρμοδιότητες ως ένδειξη ότι η εταιρεία τον χρειάζεται περισσότερο από όσο εκείνος την παραίτηση. «Όλο αυτό με έκανε να νιώθω τύψεις και ενοχές που ήθελα να φύγω. Γιατί να αξίζει η ευτυχία μου περισσότερο από το να προκαλέσω απογοήτευση σε περισσότερους ανθρώπους, αναρωτιόμουν.»
«Στην Ιαπωνία εξακολουθεί ο κόσμος να θυσιάζει τη ζωή του για τη δουλειά του. Σκεφτήκαμε ότι αυτό είναι λάθος και θελήσαμε να το αλλάξουμε. Το σοκαριστικό ήταν όταν μία πελάτισσα μας προσέλαβε αφότου είχε προσπαθήσει-ανεπιτυχώς- να αυτοκτονήσει…», αναφέρει ο Okazaki.
Οι «αγγελιοφόροι παραιτήσεων»
Η EXIT, με έδρα το Τόκιο, λειτουργεί ως μία υπηρεσία «αγγελιοφόρου» ανάμεσα στους πελάτες της και στους εργοδότες τους. Αυτό συμβαίνει διότι ο εκάστοτε εργαζόμενος φοβάται να αντικρύσει τον προϊστάμενό του, ή δεν έχει το κουράγιο να δηλώσει την παραίτησή του. Η χρέωση για εργαζόμενο πλήρους απασχόλησης είναι 450 δολάρια ενώ για part-time, η EXIT χρεώνει τον εργαζόμενο με 350 δολάρια. Η εταιρεία επικοινωνεί με τον εργοδότη του πελάτη της και τον ενημερώνει ότι ο τελευταίος επιθυμεί να παραιτηθεί. Λειτουργώντας ως «σύνδεσμος» ανάμεσα στα δύο μέρη, η EXIT θα προβάλει τα βασικά αιτήματα του εργαζομένου.
«Όταν επικοινωνούμε με τους εργοδότες των πελατών μας, αρχικά εκπλήσσονται που υπάρχει μία εταιρεία σαν τη δική μας. Κάποιοι θυμώνουν ενώ λίγοι είναι εκείνοι που θα λυπηθούν για τους πελάτες μας», αναφέρει ο Okazaki.
Περίπου 1.300 με 1.500 άτομα έχουν προστρέξει στην EXIT μέχρι στιγμής, με ποσοστό 70% ανδρών και 30% γυναικών. Η ηλικία των περισσοτέρων είναι μεταξύ 20 και 30 ετών.
Μελλοντικός στόχος για το δίδυμο της EXIT, είναι να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες που συγκεντρώνουν από τους πελάτες τους και να τις πουλήσουν σε πρακτορεία εύρεσης εργασίας.
Ενδεχομένως, η «λογική» και η φιλοσοφία της EXIT ίσως βοηθήσει τις επιχειρήσεις στην Ιαπωνία, μία χώρα που χαρακτηρίζεται και ως «workaholic» (εθισμένη στην εργασία), να βελτιώσουν τις ανεπάρκειές τους. Διαφορετικά θα είναι απλά μία προσωρινή λύση σε ένα πολύ βαθύτερο πρόβλημα. «Μακάρι να έρθει η στιγμή που δεν θα χρειάζεται κανείς την EXIT. Ωστόσο δεν πιστεύουμε ότι αυτή η στιγμή θα έρθει σύντομα», καταλήγει ο Okazaki.