Οι διαδηλώσεις φέρνουν ρεκόρ τηλεθέασης αλλά διώχνουν τις διαφημίσεις
Από τα μέσα Νοεμβρίου μέχρι σήμερα η Γαλλία και ειδικότερα το Παρίσι κινούνται στο ρυθμό των «Κίτρινων Γιλέκων». Το πρωτοφανές κίνημα με τις ογκώδεις και συγκρουσιακές διαδηλώσεις που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο τρίμηνο και εκδηλώνεται κάθε Σάββατο στους κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας, αποτελεί το πρώτο θέμα της γαλλικής – και όχι μόνο- επικαιρότητας.
Ξεκίνησε σαν διαμαρτυρία για την επιβολή υψηλής φορολογίας στα καύσιμα και σύντομα τα αιτήματα και τα χαρακτηριστικά των συγκεντρώσεων, γενικεύτηκαν με χιλιάδες πολίτες να συμμετέχουν στις διαδηλώσεις ενάντια στην κυβερνητική πολιτική.
Κατά τη διάρκεια αυτών σημειώνονται εκτεταμένες και βίαιες συγκρούσεις με τις αστυνομικές δυνάμεις ενώ τραυματισμένοι διαδηλωτές, καμένα αυτοκίνητα, κατεστραμμένες τράπεζες και προσόψεις εμπορικών καταστημάτων, βεβηλώσεις μνημείων και καπνοί από δακρυγόνα συνθέτουν το παζλ της εικόνας στα τηλεοπτικά δίκτυα όλης της Γαλλίας.
«Χαράς ευαγγέλια» για τους καναλάρχες. Ή μήπως όχι;
Οι αριθμοί τηλεθέασης σπάνε κάθε προηγούμενο ρεκόρ ωστόσο αυτή η «έκρηξη» δεν μεταφράζεται σε ανάλογα διαφημιστικά έσοδα.
«Όσο τα “Κίτρινα Γιλέκα” βοήθησαν τα τηλεοπτικά δίκτυα να πετύχουν ιστορικά ρεκόρ τόσο δεν μετέτρεψαν αυτά τα νούμερα σε διαφημιστική ανταπόδοση, γεγονός που καταδεικνύει πόσο δύσκολο είναι να αξιοποιήσει κάποιος οικονομικά, το ενδιαφέρον των τηλεθεατών γύρω από μεγάλα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα», αναφέρει ο Philippe Nouchi, ειδικός των media και διευθυντής της Publicis Media.
Σύμφωνα με τον Nouchi, τα 24ωρης προβολής κανάλια- όπως τα Altice Europe NV’s BFM TV, Bollore SA’s CNews και Television Francaise 1’s LCI- έχουν υποστεί ζημιά περίπου 3 εκατ. ευρώ από διαφημιστικά έσοδα για τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο ή περίπου 14% των διαφημιστικών πωλήσεων. Τα 2/3 αυτών ήταν για το δίκτυο BFM. Η NRJ Group που δραστηριοποιείται στον κλάδο των ψυχαγωγικών media απώλεσε (σε ραδιόφωνο και τηλεόραση) 3,8% και 7% αντίστοιχα καθώς οι διαφημιστές είτε ανέβαλαν τις καμπάνιες τους είτε τις ακύρωσαν στο σύνολό τους.
Όλα αυτά σε μία περίοδο που το τηλεοπτικό περιβάλλον είναι ήδη αρκετά υπερφορτωμένο και επικρατεί μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ των δικτύων για τη διαφημιστική πίτα. «Παραδοσιακοί παίκτες όπως η Television Francaise 1 περιφρονούνται από τους διαφημιστές που στρέφονται σε νέες ψηφιακές ή καλωδιακές πλατφόρμες όπως ο παγκόσμιος γίγαντας Netflix Inc.», αναφέρει ο Thomas Coudry, αναλυτής της Bryan, Garnier & Co.
Οι διαφημιστές -ειδικότερα όσοι πωλούν καταναλωτικά αγαθά- αποσύρουν τις καμπάνιες τους ταυτόχρονα με τη μείωση της ζήτησης, κυρίως κατά τις κρίσιμες εβδομάδες του Δεκεμβρίου όταν οι κινητοποιήσεις των «Κίτρινων Γιλέκων» διατάραξαν την αγοραστική κίνηση στα προάστια και στο κέντρο των γαλλικών αστικών κέντρων.
Τα τηλεοπτικά δίκτυα ελπίζουν σε οικονομική ανάκαμψη τους προσεχείς μήνες, καθώς οι κινητοποιήσεις δείχνουν να χάνουν τη δυναμική τους όσο περνά ο καιρός. Όσον αφορά τα νούμερα τηλεθέασης, το δίκτυο BFM TV πήρε το 3,7% του μεριδίου της αγοράς των ελεύθερων καναλιών τον Δεκέμβριο, εφάμιλλο του Απριλίου του 2017, κατά τις προεδρικές γαλλικές εκλογές. Αντίστοιχα το LCI και το κρατικό France Info κατέγραψαν σημαντική άνοδο ενώ το CNews είχε μερίδιο 1,2%, λίγο χαμηλότερο από εκείνο του Νοεμβρίου του 2015 όταν σημειώθηκαν οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι που στοίχισαν τη ζωή σε 130 άτομα.
Η κοινή γνώμη απέναντι στα ΜΜΕ
Πέρα από τα διαφημιστικά έσοδα, υπάρχει ακόμα μία ζημιά για την τηλεόραση. Αυτή έχει να κάνει με τη δημοφιλία της στην κοινή γνώμη καθώς όλα τα παραδοσιακά δίκτυα -έντυπα και ηλεκτρονικά- είδαν τη δημοτικότητά τους να καταρρέει καθώς οι διαδηλωτές τους επιρρίπτουν ευθύνες για τον τρόπο προβολής των διαδηλώσεων. Μόνο τυχαίες δεν ήταν άλλωστε και οι επιθέσεις που δέχτηκαν δημοσιογράφοι και τηλεοπτικά συνεργεία σε πόλεις όπως η Τουλούζη, η Μασσαλία και η Ρουέν ενώ πολλές φορές οι δημοσιογράφοι εργάζονταν στους δρόμους με τη συνοδεία…security.
Το δίκτυο BFM TV αναγνωρίζει ότι η άνοδος του κινήματος των «Κίτρινων Γιλέκων» και της εκτεταμένης κάλυψης των κινητοποιήσεων ανέδειξε μία νέα «ιστορική φάση» (και για το μηντιακό τοπίο) καθώς ανέδειξε και το ερώτημα «Γιατί μισεί ο κόσμος τους δημοσιογράφους;»