Σε μία από τις πιο σπάνιες αιτίες πρόκλησης αεροπορικών δυστυχημάτων φαίνεται πως οφείλεται η τραγωδία της Κολομβίας
Συνήθως όταν συμβαίνει μία αεροπορική τραγωδία, οι περισσότεροι αναζητούν τα αίτια σε κάποια μηχανική βλάβη ή σε κάποιο λάθος του πιλότου. Όμως στην περίπτωση της συντριβής του αεροσκάφους της Lamia στην Κολομβία που στοίχισε τη ζωή σε συνολικά 71 ανθρώπους, ενώ αποδεκάτισε την ποδοσφαιρική ομάδα της Σαπεκοένσε, φαίνεται πως η αιτία του δυστυχήματος είναι μία πολύ σπάνια περίπτωση: το αεροσκάφος έμεινε από καύσιμα.
Σύμφωνα με το ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων (FSF), μόλις το 0,5% των καταγεγραμμένων αεροπορικών ατυχημάτων (δηλαδή 1 στα 200) αποδίδεται σε έλλειψη καυσίμων. “Δεν είναι συχνό”, επιβεβαιώνει μιλώντας στο Reuters ο Πολ Χέιζ, διευθυντής ασφαλείας της βρετανικής Ascend Flightglobal.
Οι ειδικοί, σύμφωνα με ρεπορτάζ του πρακτορείου, διαχωρίζουν αυτού του είδους τα ατυχήματα σε δύο κατηγορίες: αυτά που οφείλονται σε δυσλειτουργία του συστήματος, δηλαδή ενώ υπάρχουν καύσιμα στο ντεπόζιτο, για κάποιον λόγο η ροή τους σταματά, και αυτά που οφείλονται σε έλλειψη καυσίμων, όταν δηλαδή το ντεπόζιτο του αεροσκάφους αδειάζει εντελώς. Οι έρευνες των αρχών της Κολομβίας δείχνουν ότι στο μοιραίο αεροσκάφος δεν υπήρχαν καύσιμα – άρα μάλλον εδώ μιλάμε για τη δεύτερη περίπτωση.
Όταν το 1990 ένα αεροσκάφος τύπου Boeing 707 της Avianca έμεινε από καύσιμα και συνετρίβη σε ένα χωριό έξω από τη Νέα Υόρκη (συμπτωματικά, είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο του Μεντεγίν στην Κολομβία, που ήταν ο προορισμός του μοιραίου αεροσκάφους της Lamia), στοιχίζοντας τη ζωή σε 73 ανθρώπους, οι Αμερικανοί ερευνητές προέκριναν δύο σενάρια: είτε το πλήρωμα δεν μπόρεσε να διαχειριστεί σωστά τα καύσιμα, είτε δεν δόθηκε εγκαίρως σήμα κινδύνου. Πρόκειται για δύο σενάρια που πιθανότατα θα εξεταστούν και σε αυτήν την περίπτωση.
“Αν επιβεβαιωθεί ότι δεν υπήρχαν καύσιμα, τότε θα τεθεί το ερώτημα γιατί συνέβη αυτό. Υπήρχε διαρροή καυσίμων; Ήταν η ποσότητα καυσίμων που τοποθετήθηκε η ίδια που είχε σχεδιαστεί; Υπήρχαν πιο ισχυροί κόντρα άνεμοι από το αναμενόμενο;”, σημειώνει ο Χέιζ.
Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που θα εξεταστούν στο πλαίσιο της έρευνας είναι η διάρκεια της πτήσης, σε μία διαδρομή η οποία εκτείνεται σε περίπου 3.000 χιλιόμετρα και το συγκεκριμένο αεροσκάφος την είχε πραγματοποιήσει άλλη μία φορά φέτος, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Flightradar24. “Κρίνοντας από τη μεγάλη διάρκεια, οι ερευνητές θα θελήσουν να εξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο εστάλη το αεροσκάφος. Ποιες ήταν οι διοικητικές και εταιρικές διαδικασίες που οδήγησαν στην αποστολή αυτού του αεροσκάφους;”, διερωτάται ο Χέιζ.
Πάντως, οι ειδικοί εκτιμούν ότι είναι πολύ νωρίς για να είναι κανείς σίγουρος για τα αίτια του δυστυχήματος, καθώς τα περισσότερα από αυτά οφείλονται σε μία σειρά παραγόντων – στην πιο πρόσφατη αντίστοιχη περίπτωση, το 2005, 16 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε πτήση της τυνησιακής εταιρείας Tuninter, όταν το αεροσκάφος έμεινε από καύσιμα επειδή είχε τοποθετηθεί σε αυτό λανθασμένος τύπος μετρητή καυσίμων. Ωστόσο, οι καταγραφές που υπάρχουν δείχνουν ότι ο πιλότος είχε αναφέρει στον πύργο ελέγχου ότι είχε πρόβλημα με τα καύσιμα καθώς πλησίαζε στον προορισμό του.
Όπως επισημαίνει ο Χέιζ, τα τζετ πρέπει να είναι εφοδιασμένα με αρκετά καύσιμα για να αντέξουν για τουλάχιστον 30 λεπτά αναμονής στον αέρα για προσγείωση.
Αυτό που θα εξετάσουν τώρα οι ερευνητές που θα αναλύσουν τα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους είναι οι τεχνικές ενδείξεις που έλαβε το πλήρωμα και αν είχαν εξετάσει το ενδεχόμενο έκτακτης προσγείωσης ή εκπομπής σήματος κινδύνου νωρίτερα.
Πάντως, σε ορισμένες εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις, ακόμα και χωρίς καύσιμα, ένα αεροσκάφος μπορεί να προσγειωθεί χωρίς να καταλήξει σε τραγωδία. Όπως το 1983, όταν ένα Boeing 737 της Air Canada με 61 επιβάτεςέμεινε από καύσιμα και άρχισε να “γλιστράει” από τα 35.000 πόδια, όμως προσγειώθηκε ομαλά, ή το 2001, όταν ένα Transat A330 της Canadian Air με πάνω από 300 επιβάτες “γλίστρησε” για περίπου 160 χιλιόμετρα και προσγειώθηκε ομαλά στις Αζόρες, μολονότι οι κινητήρες του δε λειτουργούσαν λόγω προβλήματος στην τροφοδοσία με καύσιμα.