Δεν υπάρχουν συστήματα συναγερμού για να αποτρέψουν τους κλέφτες
Χονδροειδή ή πιστά αντίγραφα, περίπου 40 πίνακες ζωγραφικής, που υποτίθεται ότι ήταν έργα διάσημων λατινοαμερικανών ζωγράφων, παρουσιάζονται σε μια έκθεση στο Μπουένος Άιρες, η οποία οργανώθηκε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης με σκοπό να ευαισθητοποιηθεί το κοινό για τα πλαστά έργα τέχνης.
Στον χώρο της έκθεσης, λίγα μόλις μέτρα από το γραφείο του υπουργού Οικονομίας, δεν υπάρχουν συστήματα συναγερμού για να αποτρέψουν τους κλέφτες. Οι πίνακες φυλάσσονται όμως με ζήλο από υπαλλήλους της Ιντερπόλ, όχι επειδή έχουν καλλιτεχνική αξία αλλά επειδή αποτελούν αποδεικτικά στοιχεία ενός εγκλήματος.
Οι ελαιογραφίες, οι ακουαρέλες και τα χαρακτικά εντοπίστηκαν σε μια πρόσφατη επιχείρηση της αστυνομίας για την εξάρθρωση ενός δικτύου που διέθετε πλαστά έργα τέχνης στην αγορά. Συνολικά εντοπίστηκαν 240 πίνακες, κορνιζαρισμένοι και έτοιμοι προς πώληση.
"Ορισμένα αντίγραφα είναι χονδροειδή, άλλα είναι καλά. Υπάρχουν επειδή υπάρχει και μια αγορά για να πουληθούν", εξήγησε ο Μάριο Ναράνχο, ο συντονιστής του τμήματος Πολιτιστικής Κληνορομιάς του υπουργείου Οικονομίας που είχε και την έμπνευση για τη διοργάνωση της πρωτοποριακής έκθεσης. "Το έγκλημα αυτό αποφέρει εκατομμύρια δολάρια και θεωρείται ένα από τα επικερδέστερα παγκοσμίως, μετά το εμπόριο όπλων και ναρκωτικών", πρόσθεσε.
Συχνά, είναι εύκολο να διακρίνει κανείς δια γυμνού οφθαλμού έναν πλαστό πίνακα: σε ένα έργο που υποτίθεται ότι ζωγραφίστηκε από τον Αργεντίνο Αντόνιο Μπέρνι (1905-1981) το κεφάλι του εικονιζόμενου προσώπου έχει... κοπεί από το επιβλητικό, επίχρυσο κάδρο. Σε άλλες περιπτώσεις, όπως στα αντίγραφα των έργων του Μπενίτο Κινκέλα (1890-1977) οι πλαστογράφοι δεν κατάφεραν να αναπαραγάγουν με ακρίβεια τις αποχρώσεις.
Στην έκθεση υπάρχουν όμως και πίνακες που είναι σχεδόν τέλειοι και θα μπορούσαν να εξαπατήσουν ακόμη και έμπειρους συλλέκτες. Κάποια έργα παρουσιάζονται μόνο από την πίσω πλευρά τους, ώστε να μπορεί ο κόσμος να δει τα πλαστά πιστοποιητικά γνησιότητας που τα συνοδεύουν.