"Γουαου, κατέβασα την τροφοδοτική βαλβίδα από την λάθος πλευρά"! Αυτά ήταν τα τελευταία λόγια που κατέγραψε το μαύρο κουτί του αεροπλάνου της TransAsia Airways που κατέπεσε τον Φεβρουάριο προκαλώντας τον θάνατο 43 ανθρώπων. Τα λόγια ανήκουν στον 41χρονο πιλότο του αεροσκάφους. Δευτερόλεπτα μετά γίνεται η πρόσκρουση.
Τα στοιχεία για τα αίτια της τρομερής τραγωδίας δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα από το Συμβούλιο Ασφαλείας των Αερομεταφορών της Ταϊβάν (ASC).
Η έκθεση του ASC έδειξε ακόμη ότι ο 41χρονος πιλότος Λιάο Σιάν-ζονγκ είχε αποτύχει στην εκπαίδευση σε προσομοιωτή τον Μάιο του 2014, εν μέρει εξαιτίας των ανεπαρκών γνώσεών του για τους τρόπους χειρισμού πιθανής φωτιάς στον κινητήρα κατά την απογείωση.
Δευτερόλεπτα πριν την πρόσκρουση φαίνεται ότι επικράτησε σύγχυση μέσα στο πιλοτήριο καθώς οι δύο πιλότοι προσπαθούσαν να ανακτήσουν τον έλεγχο του αεροσκάφους όταν έχασε ισχύ στον έναν κινητήρα του περίπου τρία μετά την απογείωσή του.
Ο Λιάο χαλάρωσε την βαλβίδα του λειτουργούντος κινητήρα αλλά δεν φάνηκε να αντελήφθη το λάθος του μέχρι που πλέον ήταν πολύ αργά.
Προσπάθησε να θέσει σε λειτουργία και πάλι τον κινητήρα προτού ένας εκπαιδευόμενος κυβερνήτης, ο οποίος βρισκόταν μέσα στο πιλοτήριο στο πλαίσιο της εκπαίδευσής του, είπε: "Πρόσκρουση, πρόσκρουση, ετοιμαστείτε για πρόσκρουση".
Αυτά είναι τα τελευταία λόγια που καταγράφηκαν, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ASC για τα αίτια της συντριβής του αεροπλάνου στις 4 Φεβρουαρίου υπό καλές καιρικές συνθήκες.
Δευτερόλεπτα αργότερα, το αεροσκάφος τύπου ATR 72-600 με 58 επιβαίνοντες κατέπεσε σε ποταμό στο κέντρο της Ταϊπέι . Δεκαπέντε επιβαίνοντες επέζησαν.
Μέχρι στιγμής, η έρευνα έχει δείξει ότι ο Λιάο, πρών πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας, ξεκίνησε να πετάει εμπορικά αεροσκάφη το 2009 και προσελήφθη από την TransAsia τον επόμενο χρόνο. Τον Αύγουστο 2014 προήχθη σε κυβερνήτη και από τον Νοέμβριο ξεκίνησε να πετάει τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.
Την εποχή του δυστυχήματος είχε 4.914 ώρες πτήσης. Η έκθεση ωστόσο έδειξε ότι ο Λιάο απέτυχε στις εξετάσεις με προσομοιωτή τον Μάιο του 2014 όταν εξεταζόταν για να προαχθεί. Οι αξιολογητές διαπίστωσαν ότι είχε την τάση να αφήνει ανολοκλήρωτες τις διαδικασίες και τους ελέγχους και ότι "η διαχείριση και ο σχεδιασμός πτήσης από τον ίδιο μέσα στο πιλοτήριο ήταν επίσης πλημμελείς".
Ωστόσο, πέρασε και από δεύτερο έλεγχο σε προσομοιωτή στις 29 και 30 Ιουνίου και προήχθη σε κυβερνήτη παρότι παρεμφερή προβλήματα εντοπίστηκαν στη διάρκεια της εκπαίδευσής του από τις 2 ως τις 10 Ιουλίου ένα χρόνο νωρίτερα.
Προσχέδιο της τελικής έκθεσης θα εκδοθεί τον Νοέμβριο, ενώ η τελική έκθεση θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο 2016.