«Μ». Το παγκόσμιο σύμβολο του Μετρό. Μοιάζει σαν να συμφώνησε ο κόσμος όλος για το σύμβολο του σιδηροδρομικού συστήματος μαζικής μεταφοράς των μεγαλουπόλεων.Αν και το κεφαλαίο γράμμα «Μ» σχηματίζεται από 4 ευθείες γραμμές, η ποικιλία στο σχεδιασμό του είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Με τη βοήθεια του Metrobits blog εντοπίστηκαν τουλάχιστον 77 διαφορετικά λογότυπα του «Μ», του συμβόλου του Μετρό, ανά τον πλανήτη. Αλλού υπάρχουν βελάκια, αλλού κυματιστές γραμμές, κουκίδες, σε κάποιες περιπτώσεις το λογότυπο μοιάζει με κατσίκα, αλλού με καρδιά, το «Μ» έβγαλε φτερά σε κάποιες πόλεις, φόρεσε μέχρι και κιτρινοπράσινα εσώρουχα (θέμα γούστου),ενώ υπάρχει και λογότυπο «φατσούλα» (emoticon) στην Νάχα της Ιαπωνίας.
Εκτός από το απλό και δυνατό design υπάρχουν και «Μ» που υπόσχονται πολύ περισσότερα από μια απλή καθημερινή εμπειρία μαζικής μεταφοράς. Στη Αγία Πετρούπουλη το «Μ» θυμίζει λογότυπο του Δράκουλα, ενώ στη Σεβίλλη έγινε γλάρος σχεδιασμένος με ιδιαίτερη κομψότητα. Στο Μεντεγίν της Κολομβίας το «Μ» είναι σχεδιασμένο λοξά σαν τεθλασμένη και ατυχώς παραπέμπει σε εκτροχιασμό. Στο Μετρό της Αθήνας η ομορφιά του λογοτύπου έγκειται στο γεγονός ότι το «Μ» ξεκινά έξυπνα από την καμπύλη ενός κεφαλαίου «Α», δηλαδή Αθήνα. Στην Περούτζια την έμπνευση έδωσαν οι εκτυπωτές dot matrix.
Αυτό το «Μ» δεν πρέπει να είναι δυσάρεστο, σύμφωνα με τους κανόνες της οπτικής επικοινωνίας. Είναι το κεφαλαίο γράμμα που το βλέπουν καθημερινά χιλιάδες άνθρωποι και δεν πρέπει μέσα στη ρουτίνα των μετακινήσεων να το αντιλαμβάνονται σαν κάτι αρνητικό. Όσο υπέροχο κι αν είναι το λογότυπο αν η μετακίνηση, η παρεχόμενη υπηρεσία, είναι κατώτερη των προσδοκιών που καλλιεργεί, τότε θα συνδεθεί με μια δυσάρεστη εμπειρία, λέει ο γνωστός αμερικανός γραφίστας Μαρκ Μπέιρουτ
(http://www.pentagram.com/partners/#/20/).
«Σε κάποιες περιπτώσεις είναι καλύτερη η συνοχή και η συνέπεια από την εξυπνάδα» λέει ο σχεδιαστής. Για αυτό και οι απλές έντονες γραμμές, όταν συνδυάζονται με καλές υπηρεσίες, εκπέμπουν σιγουριά. Μινιμαλιστικό και έντονό είναι το «Μ» στο Μετρό της Ουάσινγκτον. Αρνητικό «Μ» σε μαύρο φόντο. Στο ίδιο λιτό ύφος, αλλά με διαφορετικά χρώματα, και τα σύμβολα του Μετρό σε Ελσίνκι, Παρίσι, Βαλτιμόρη και στο μεγαλύτερο κομμάτι της Ιταλίας. Στο Τόκυο το «Μ» διαμορφώνεται σε σχήμα καρδιάς και όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η υπηρεσία του Μετρό της Ιαπωνικής πρωτεύουσας (http://www.tokyometro.jp/en/corporate/profile/ci/index.html) το σχέδιο «μας θυμίζει ότι υπηρετούμε την καρδιά του Τόκυο, με προσεγμένη εγκάρδια εξυπηρέτηση».
Το Μετρό του Λονδίνου (tube) δεν ήταν μόνο το πρώτο που λειτούργησε στον κόσμο αλλά και το πρώτο που είχε εταιρική ταυτότητα. Τη γραμματοσειρά σχεδίασε ο Εντουαρντ Τζόνστον το 1916, το λογότυπο-κύκλο ο Φρανκ Πικ το 1918 και τον διαγραμματικό χάρτη ο Χένρι Μπεκ το 1933. Αυτή η πρωτοποριακή σύλληψη παραμένει μέχρι σήμερα σχεδόν όπως ήταν , χωρίς τροποποιήσεις στο λογότυπο (http://www.ltmuseum.co.uk/) και έχει επηρεάσει πάρα πολλούς Μητροπολιτικούς Σιδηροδρόμους σε ολόκληρο τον κόσμο.
Πέρα από το κλασικό λονδρέζικο Μετρό υπάρχουν και οι εκπλήξεις. Τα παιδιά θα λατρέψουν το λογότυπο στο Μετρό του Κιέβου που παραπέμπει στον «γκάμιμπέαρ» αλλά και του Ρότερνταμ που μοιάζει με έμβλημα κινηματογραφικού σούπερ ήρωα.