Έχουν περάσει δύο εβδομάδες από την ημέρα που σήμανε συναγερμός για την εξαφάνιση της πτήσης MH370 των μαλαισιανών αερογραμμών και ακόμη δεν έχει βρεθεί ίχνος του αεροσκάφους αυτού, παρότι στις προσπάθειες εντοπισμού του συμμετέχουν δεκάδες χώρες με επίγειες δυνάμεις αλλά και με τη βοήθεια δορυφόρων από το Διάστημα.
Από την πρώτη στιγμή, εμπειρογνώμονες κι ερασιτέχνες αναπτύσσουν τις δικές τους θεωρίες για το τι μπορεί να έχει συμβεί στο αεροσκάφος, που μετέφερε 227 επιβάτες και είχε 12μελές πλήρωμα.
Διαβάστε παρακάτω μερικές από αυτές τις θεωρίες, που συγκέντρωσαν οι δημοσιογράφοιTomWatkinsκαι MichaelMartinez για το CNN.
Θεωρία Νο1: Ήρωας πιλότος
Οι αποδείξεις υπέρ της θεωρίας αυτής:
Ο πιλότος Chris Goodfellow, σε ένα δημοσίευμα του Wired Magazine, υποστηρίζει ένα πολύ απλό σενάριο, σύμφωνα με το οποίο ένας τροχός από το βαριά φορτωμένο αεροσκάφος υπερθερμάνθηκε κατά την απογείωση από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας.
«Ναι, αυτό μπορεί να συμβεί αν τα ελαστικά έχουν χαμηλή πίεση» έγραψε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι το ελαστικό μπορεί να σιγόκαιγε αρχικά και να έπιασε φωτιά κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Όταν αντιλήφθηκε τη φωτιά, ο πιλότος Zaharie Ahmad Shah, θα προσπάθησε να στρίψει αριστερά προς το κοντινότερο και ασφαλέστερο αεροδρόμιο: το Langkawi International Airport.
«Ο πιλότος δεν επέστρεψε στην Κουάλα Λουμπούρ επειδή γνώριζε ότι είχε να διασχίσει 8.000 πόδια. Γνώριζε ότι το έδαφος ήταν φιλικότερο στο Langkawi, το οποίο βρισκόταν και πιο κοντά».
Επιπλέον, εξαιτίας της φωτιάς μπορεί να εξηγηθεί και η απώλεια της επικοινωνίας με το αεροσκάφος. Η πρώτη αντίδραση του πιλότου θα ήταν να απενεργοποιήσει ένα ένα τα συστήματα ελέγχου και να αποκαταστήσει τα κυκλώματα, μόλις απομονωνόταν το «κακό».
«Μάλλον επρόκειτο για ένα πολύ σοβαρό περιστατικό και το πλήρωμα ήταν απασχολημένο με το να επανακτήσει τον έλεγχο του αεροσκάφους και να αντιμετωπίσει τη φωτιά. Ένας απαράβατος κανόνες σε τέτοιες περιπτώσεις είναι η πλοήγηση του αεροσκάφους πρώτα και τελευταία η επικοινωνία».
Ο Goodfellow ανέφερε ακόμη ότι οι πληροφορίες που ήθελαν το αεροσκάφος να έχει ανέβει στα 45.000 πόδια ήταν ανακριβείς. Αλλά, ακόμη κι αν ήταν αλήθεια, ίσως ο πιλότος να προσπάθησε να σβήσει τη φωτιά ανεβαίνοντας σε μεγαλύτερο υψόμετρο, όπου υπάρχει λιγότερο οξυγόνο.
Ο ίδιος εικάζει, ότι ενδεχομένως ο καπνός να έβγαλε «εκτός μάχης» κυβερνήτες και πλήρωμα, αφήνοντας το αεροσκάφος να λειτουργεί στον αυτόματο πιλότο, μέχρι που ξέμεινε από καύσιμα, ή μέχρι που η φωτιά προκάλεσε τη συντριβή του.
Οι αποδείξεις κατά της θεωρίας αυτής:
Ο Jeff Wise, δημοσιογράφος στην ιστοσελίδα slate.com που ασχολείται με θέματα αεροπορίας και συγγραφέας του βιβλίου «Extreme Fear», δεν πιστεύει ότι η θεωρία με τον τροχό που πήρε φωτιά μπορεί να είναι αληθής.
Ο πιλότος, που είχε προγραμματισμένο δρομολόγιο για το Πεκίνο, δεν είχε εισάγει τον αεροπορικό κωδικό για το Langkawi ως προορισμό στο σύστημα πλοήγησης του αεροσκάφους, ανέφερε ο Wise.
Επιπλέον, η αλλαγή στην πορεία προς ένα διαφορετικό προορισμό, εισήχθη στον υπολογιστή που ήλεγχε το σύστημα πλοήγησης του αεροσκάφους τουλάχιστον 12 λεπτά προτού ο συγκυβερνήτης πει «καληνύχτα» με «έναν πολύ ήρεμο τόνο στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας» πρόσθεσε ο ίδιος στο CNN.
«Αυτό δείχνει, ότι η αλλαγή στην πορεία δε συνέβη εξαιτίας ενός απροσδόκητου γεγονότος. Δεν ήταν μια αυθόρμητη αντίδραση σε κάποια έκτακτη ανάγκη που συνέβη στο πιλοτήριο. Ήταν προγραμματισμένη» συνέχισε.
Το αεροσκάφος συνέχισε να πετάει αφότου πέρασε το Langkawi, κάνοντας τουλάχιστον δύο ακόμη στροφές, σύμφωνα με όσα κατέγραψαν ραντάρ του μαλαισιανού στρατού.
«Άρα, έχουμε μια προσεκτική, καλά σχεδιασμένη πλοήγηση. Αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί να κάνει ένα αεροσκάφος από μόνο του. Αυτό ήταν ανθρώπινη εντολή».
Θεωρία Νο2.: Αυτοκτονία του πιλότου
Οι αποδείξεις υπέρ της θεωρίας αυτής:
Η θεωρία αυτή μπορεί να φαντάζει παρατραβηγμένη, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι ένα πιθανό σενάριο.
Παράδειγμα αυτό που συνέβη στην πτήση 990 της EgyptAir, που πετούσε με 217 επιβάτες από το Λος Άντζελες στη Νέα Υόρκη και από εκεί στο Κάιρο το 1999. Το αεροσκάφος συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Οι αμερικανικές Αρχές έριξαν τότε την ευθύνη της συντριβής στο συγκυβερνήτη, ο οποίος καταγράφηκε να επαναλαμβάνει μια προσευχή. Οι αιγυπτιακές Αρχές, ωστόσο, επέμεναν ότι επρόκειτο για μηχανική βλάβη.
«Πιστεύω ότι υπήρξε κάποιου είδους πάλη μέσα στο χώρο του πιλοτηρίου, όπου ένας από τους δύο πιλότους –ή κάποιος άλλος- μπορεί να είχε ένα ξέσπασμα, ή να έκανε κάτι κακό στο αεροσκάφος» ανέφερε ο Mark Weiss, συνταξιούχος πιλότος της American Airlines, ο οποίος έχει πετάξει με Boeing 777 και τώρα εργάζεται στη συμβουλευτική εταιρεία Spectrum Group στην Ουάσινγκτον.
Ο ηγέτης της αντιπολίτευσης της Μαλαισίας, Anwar Ibrahim, δήλωσε στο CNN πρόσφατα, ότι είχε γνωρίσει τον Zaharie και τον είχε συναντήσει αρκετές φορές και πρόσθεσε πως ο συγκεκριμένος πιλότος δεν ήταν εξτρεμιστής.
«Υποστηρίζει την πολυφυλετική συμμαχία μας. Υποστηρίζει τη δημοκρατική μεταρρύθμιση. Είναι αντίθετος με οποιαδήποτε μορφή εξτρεμισμού» είπε ο Anwar.
Οι αποδείξεις κατά της θεωρίας αυτής:
Δεν υπάρχει καμία πληροφορία που να συνδέει τους δύο κυβερνήτες τους αεροσκάφους με κάποια ιστορία ψυχικής διαταραχής ή ριζοσπαστισμού.
Κυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν ο Zaharie, ένας 53χρονος οικογενειάρχης από τη Μαλαισία, με περισσότερες από 18.000 ώρες πτήσης και 33 χρόνια εμπειρίας στην εταιρεία. Ήταν βετεράνος πιλότος.
Θεωρία Νο3: Επίταξη
Οι αποδείξεις υπέρ της θεωρίας αυτής:
Η επίταξη δεν πρέπει να συγχέεται με την αεροπειρατεία, μια πολιτική πράξη κατά την οποία ο αεροπειρατής θέτει ορισμένες απαιτήσεις, ανέφερε ο Peter Bergen, αναλυτής ζητημάτων που έχουν να κάνουν με την εθνική ασφάλεια, στο CNN.
Στην επίταξη τα κίνητρα δεν είναι αμέσως ξεκάθαρα και σαφή, πρόσθεσε.
Ορισμένοι αξιωματούχοι της αντιτρομοκρατίας υποστηρίζουν, ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συνέβη με το αεροσκάφος των μαλαισιανών αερογραμμών.
Υπάρχουν αρκετά ανάλογα περιστατικά, πριν από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ.
Για παράδειγμα, το 1994 η πτήση 705 του αεροσκάφους cargo της FedEx επιτάχθηκε από έναν υπάλληλο, ο οποίο εισέβαλλε στο πιλοτήριο με ένα σφυρί και ένα ψαροντούφεκο με σκοπό να ρίξει το αεροπλάνο στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Μέμφις του Τεννεσί.
Το πλήρωμα κατάφερε να σταματήσει το κακό.
Το 2000, ένας επιβάτης με ιστορικό ψυχικών ασθενειών κατέλαβε την πτήση 2069 της British Airways από το Λονδίνο στο Ναϊρόμπι της Κένυας, που μετέφερε 300 επιβάτες, αναγκάζοντας το αεροσκάφος να κάνει «βουτιά» με τη μύτη μέχρι που τελικά το πλήρωμα κατάφερε να τον ακινητοποιήσει.
Οι αποδείξεις κατά της θεωρίας αυτής:
Από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου και μετά, όλες οι αεροπορικές εταιρείες του κόσμου ακολουθούν συγκεκριμένες διαδικασίες, κρατώντας μακριά από το πιλοτήριο μη εξουσιοδοτημένα άτομα.
Θεωρία Νο.4: Αεροπειρατεία
Οι αποδείξεις υπέρ της θεωρίας αυτής:
Το γεγονός ότι διεκόπη η αναμετάδοση και η επικοινωνία με το αεροσκάφος -προτού αυτό τελικά εξαφανιστεί- κάνει ορισμένους να υποψιάζονται το ενδεχόμενο αεροπειρατείας.
Ωστόσο, το πολιτικό κίνητρο μιας τέτοιας κίνησης παραμένει άγνωστο… όσο και το πού βρίσκεται δύο εβδομάδες μετά το εξαφανισμένο αεροσκάφος.
«Αν υπήρχαν αεροπειρατές μέσα στο αεροσκάφος, είτε επρόκειτο για κάποια οργανωμένη ομάδα, ή κάποια ψυχολογικά διαταραγμένη προσωπικότητα που κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση στο πιλοτήριο, θα μπορούσε να έχει ακινητοποιηθεί το πλήρωμα. Αλλά και πάλι δε θα διακόπτονταν απαραίτητα η επικοινωνία με αυτό, όπως άλλωστε συνέβη και με τις πτήσεις της 11ης Σεπτεμβρίου. Αλλά αν σημειώθηκε έκρηξη, τότε δε θα υπήρχε επικοινωνία» ανέφερε ο Philip Baum, συντάκτης στο Aviation Security International.
Οι αποδείξεις κατά της θεωρίας αυτής:
Η τρομοκρατία είναι ένα πιθανό σενάριο, που δεν έχει απορριφθεί εντελώς από τις Αρχές. Ωστόσο, οι ειδικοί είναι διχασμένοι ως προς αυτό το σενάριο, κι αυτό γιατί ακόμη κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη.
Βέβαια, από την άλλη, η έλλειψη ανάληψης της ευθύνης δε σημαίνει και ότι δεν ήταν τρομοκρατικό χτύπημα. «Ίσως υπάρχει κάποιος άλλος λόγος, για τον οποίο δεν έχουν προχωρήσει στην ανάληψη της ευθύνης ακόμη… αν για παράδειγμα, αυτό ήταν ένα τμήμα ενός μεγαλύτερου σχεδίου» πρόσθεσε ο Shawn Henry, πρώην εκτελεστικός διευθυντής του FBI.
Θεωρία Νο.5: Μηχανική βλάβη
Οι αποδείξεις υπέρ της θεωρίας αυτής:
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το αεροσκάφος συνετρίβη εξαιτίας μηχανικής, ή ηλεκτρικής βλάβης.
Ο σύμβουλος αεροπορίας Kit Darby δήλωσε, ότι είναι πιθανό να υπήρξε διακοπή ρεύματος και πως ο πιλότος προσπάθησε να φτάσει σε κάποιο αεροδρόμιο, όταν το αεροσκάφος έχασε κάθε επικοινωνία.
Υπάρχει ακόμη το ενδεχόμενο, η ουρά ή ένα από τα φτερά του αεροσκάφους να «σκίστηκαν» από την άτρακτο. Το συγκεκριμένο Boeing είχε κάποια βλάβη στο παρελθόν, όμως η εταιρεία το είχε επισκευάσει.
Μία άλλη πιθανότητα είναι να έσπασε κάποιο παράθυρο ή μια πόρτα, κάτι που θα οδηγούσε σε απότομη πτώση της θερμοκρασίας στο εσωτερικό του αεροσκάφους στους μείον 60 βαθμούς, προκαλώντας μια «παγωμένη ομίχλη» με αποτέλεσμα το πλήρωμα να έχει στη διάθεσή του μόλις ορισμένα δευτερόλεπτα για να τοποθετήσουν τις μάσκες οξυγόνου προτού χάσουν τις αισθήσεις τους.
Οι αποδείξεις κατά της θεωρίας αυτής:
Η πιθανότητα ηλεκτρικής βλάβης είναι απίθανη, αλλά όχι αδύνατη, σύμφωνα με τον Jim Tilmon, συνταξιούχο πιλότο της American Airlines.
«Είναι πολύ δύσκολο να το φανταστεί κανείς, επειδή το Boeing έχει τόσες πολλές γεννήτριες επάνω στο αεροσκάφος» είπε.
«Ακόμη κι αν τεθούν εκτός λειτουργίας όλες, υπάρχει ακόμη αυτό που αποκαλείται RAT (ram air turbine), γεννήτρια που παρέχει αρκετή ενέργεια για να πετάει το αεροσκάφος με ασφάλεια».
Το γεγονός ότι δεν έχουν εντοπιστεί συντρίμμια θα μπορούσε να σημαίνει ότι το αεροσκάφος επιχείρησε μια έκτακτη προσθαλάσσωση και στη συνέχεια βυθίστηκε ολόκληρο. Ωστόσο, μυστήριο παραμένει το γεγονός ότι δεν υπήρξε εκπομπή σήματος κινδύνου.