Μαλαισία: Τι ξέρουμε και τι δεν ξέρουμε για το χαμένο αεροσκάφος

Πριν τρεις μέρες, τη νύχτα της Παρασκευής προς το Σάββατο, ένα Μαλαισιανό επιβατικό αεροσκάφος, με 239 επιβαίνοντες, εξαφανίστηκε στον ουρανό πάνω από τη Νοτιοανατολική Ασία, μόλις μία ώρα μετά την απογείωση του.

Μέχρι σήμερα, Δευτέρα, δεν έχει βρεθεί ούτε ίχνος από την άτρακτο ενώ δεκάδες πλοία και ελικόπτερα ερευνούν εξονυχιστικά την Θάλασσα της Κίνας. 

Οι αρχές της Μαλαισίας ερευνούν όλα τα ενδεχόμενα για να δώσουν απαντήσεις στο μυστήριο, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο της αεροπειρατεία στο αεροπλάνο.

Ωστόσο, οι ΗΠΑ, που είχαν τρεις υπηκόους τους μεταξύ των επιβατών, έστειλαν στη Μαλαισία πράκτορες του FBI, σύμφωνα με το αρχικό πόρισμα των οποίων, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι επρόκειτο για τρομοκρατική ενέργεια.

 

Το σχέδιο πτήσης

Τι γνωρίζουμε: Το Boeing 777-200 απογειώθηκε από την Κουάλα Λουμπούρ, πρωτεύουσα της Μαλαισίας, τη νύχτα της Παρασκευής. Είχε προγραμματιστεί να αφιχθεί στο Πεκίνο μετά από περίπου 6 ώρες. Μία ώρα μετά την απογείωση, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έχασαν την επαφή με το αεροπλάνο, καθώς πετούσε πάνω από τη θάλασσα μεταξύ της Μαλαισίας και του Βιετνάμ.  

Τι δεν γνωρίζουμε: Τι έγινε μετά. Οι πιλότοι δεν δήλωσαν κανένα πρόβλημα στον πύργο ελέγχου, ούτε εξέπεμψαν σήμα κινδύνου. Επίσης, δεν είχαν δηλώσει αλλαγή στο σχέδιο πτήσης, οπότε δεν γνωρίζουμε αν ευσταθούν οι εικασίες ότι το Boeing έκανε αναστροφή πριν εξαφανιστεί. 

 

Oι επιβάτες

Τι γνωρίζουμε: Στο αεροσκάφος επέβαιναν 239 άτομα: 227 επιβάτες - από 12 διαφορετικές χώρες - και 12 μέλη του πληρώματος.

Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, οι περισσότεροι επιβάτες ήταν από την Κίνα, την Ταϊβάν και τη Μαλαισία και υπήρχαν και μόλις τρεις πολίτες των ΗΠΑ. Πέντε από τους επιβάτες ήταν ηλικίας μικρότερης των 5 ετών και άλλοι 5, που υπήρχαν στη λίστα, δεν επιβιβάστηκαν ποτέ. 

Τι δεν γνωρίζουμε: Την πραγματική ταυτότητα μερικών από τους επιβάτες. Αποδεδειγμένα δύο εξ αυτών επιβιβάστηκαν στο αεροπλάνο με κλεμμένα διαβατήρια - ένα ιταλικό και ένα αυστριακό. Οι αρχές ερευνούν την πιθανότητα να υπήρχαν και άλλοι επιβάτες με πλαστά έγγραφα. 

Τα άτομα με τα κλεμμένα διαβατήρια αγόρασαν τα εισιτήρια τους την περασμένη Πέμπτη από την Ταϊλάνδη. Και τα δύο εισιτήρια ήταν χωρίς επιστροφή - κυριολεκτικά και μεταφορικά - και είχαν τελικό προορισμό τη Γερμανία.   

Σύμφωνα με την αστυνομία της Ταϊλάνδης, τα εισιτήρια αγόρασε ένας Ιρανός άνδρας με το όνομα Καζέμ Άλι, για λογαριασμό δύο φίλων του οι οποίοι- όπως είπε ο ίδιος- ήθελαν να επιστρέψουν στην Ευρώπη. 

Ενώ αρχικά ο Άλι έκανε την κράτηση μέσω τηλεφώνου, είτε αυτός είτε κάποιος που ενέργησε για λογαριασμό του, πλήρωσε για τα εισιτήρια σε μετρητά, σύμφωνα με την αστυνομία.

Ο έλεγχος ασφαλείας

Τι γνωρίζουμε: Τα κλεμμένα διαβατήρια ήταν στη βάση δεδομένων της Ιντερπόλ. Όμως, δεν είχαν ελεγχθεί ποτέ από τη στιγμή, που καταχωρήθηκαν, μέχρι την αναχώρηση του μοιραίου αεροσκάφους. Το γεγονός ότι τα άτομα αυτά ήταν σε θέση να επιβιβαστούν σε διεθνή πτήση με κλεμμένα διαβατήρια, προκαλεί "μεγάλη ανησυχία" στον Οργανισμό.  

Και τα δύο διαβατήριά είχαν δηλωθεί από τους ιδιοκτήτες τους ως απολεσθέντα στην Ταϊλάνδη - το Αυστριακό το 2013 και το Ιταλικό το 2012.

Τι δεν γνωρίζουμε: Εάν τα κλεμμένα διαβατήρια είχαν χρησιμοποιηθεί και στο παρελθόν. Καθώς δεν είχαν "τσεκαριστεί" ποτέ ξανά στη βάση δεδομένων, η Ιντερπόλ λέει ότι "δεν είναι σε θέση να προσδιορίσει σε πόσες άλλες περιπτώσεις αεροπορικών ή επίγειων συνόρων πέρασαν τα κλεμμένα έγγραφα".

 

Η έρευνα

Τι γνωρίζουμε: Τριάντα τέσσερα αεροπλάνα, 40 πλοία και πληρώματα αναζήτησης από 10 χώρες ερευνούν εξονυχιστικά μια μεγάλη περιοχή της Νότιας Θάλασσας της Κίνας, κοντά στο σημείο όπου το αεροπλάνο καταγράφηκε για τελευταία φορά από τα ραντάρ. Μέχρι σήμερα, δεν έχει βρεθεί κανένα ίχνος της πτήσης 370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών.   

Τι δεν γνωρίζουμε: Ουσιαστικά τίποτα, ούτε καν εάν οι έρευνες επικεντρώνονται στο σωστό μέρος. Οι αρχές έχουν επεκτείνει τις προσπάθειες αναζήτησης από τη δυτική ακτή της χερσονήσου της Μαλαισίας και βόρεια στη θάλασσα του Άνταμαν, μέρος του Ινδικού Ωκεανού.   

Τα αίτια του δυστυχήματος  

Τι γνωρίζουμε: Ειλικρινά, τίποτα. Μάλιστα, το συγκεκριμένο μοντέλο του αεροσκάφους, το Boeing 777-200, θεωρείται ότι έχει ένα εξαιρετικό ιστορικό ασφαλείας.

Τι δεν γνωρίζουμε: Μας διαφεύγουν τα πάντα. Μέχρι να βρεθεί το μαύρο κουτί του αεροσκάφους, έστω κάποιο συντρίμμι από την άτρακτο, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να καταλάβουμε τι συνέβη.  

Σύμφωνα με τον αναλυτή εθνικής ασφάλειας του CNN, Peter Bergen, τρία είναι τα πιθανότερα σενάρια της εξαφάνισης: 

-μηχανική βλάβη  

-ανθρώπινο λάθος ή  

- τρομοκρατία.

Και όσο περισσότερο περνάει ο καιρός, τόσο περισσότερο τα ωκεάνια ρεύματα θα μετακινούν τα πιθανά συντρίμμια, περιπλέκοντας ακόμα περισσότερο το έργο των ερευνητών. 

Μέχρι να βρεθεί κάποιος ίχνος, τα σενάρια και οι θεωρίες συνωμοσίας για το "πρωτοφανές μυστήριο" του χαμένου αεροπλάνου της Μαλαισίας θα φουντώνουν...