Η πρόσφατη τραγωδία με το αεροσκάφος της Malaysia Airlines ανέδειξε ένα τεράστιο κενό ασφαλείας που υπάρχει στις αεροπορικές μεταφορές παγκοσμίως: ενώ υπάρχει ειδική database με καταχωρήσεις όλων των κλεμμένων και χαμένων διαβατηρίων, πρακτικά δεν τη χρησιμοποιεί καμία χώρα.
Το ζήτημα αναδείχτηκε εκ νέου όταν διαπιστώθηκε ότι τουλάχιστον δυο από τους επιβάτες της μοιραίας πτήσης 370 που χάθηκε από τα ραντάρ ταξίδευαν με κλεμμένο διαβατήριο.
Μετά την 11η Σεπτεμβρίου, η Interpol έχει δημιουργήσει μια βάση δεδομένων (database) στην οποία είναι καταχωρημένα όλα τα κλεμμένα και απωλεσθέντα διαβατήρια παγκοσμίως. Συνολικά η βάση περιέχει περισσότερα από 40 εκατομμύρια ταξιδιωτικά έγγραφα που έχουν δηλωθεί ως κλεμμένα ή χαμένα.
166 χώρες παγκοσμίως συμβάλλουν σχεδόν καθημερινά με νέα δεδομένα στη βάση αυτή που ονομάζεται SLTD.
Ωστόσο, 4 στους 10 από τους περίπου 1 δισεκατομμύριο επιβάτες που ταξιδεύουν κάθε χρόνο (δηλαδή περίπου 400.000.000 επιβάτες) δεν ελέγχονται ποτέ για την εγκυρότητα των ταξιδιωτικών τους εγγράφων, σύμφωνα με το CBS News.
Και αυτό ενώ η πρόσβαση είναι δωρεάν και πολύ εύκολη.
"Δεν είναι ένα περίπλοκο σύστημα. Το μόνον που χρειάζεται είναι ένα μικρό αρχικό κεφάλαιο (για να το αγοράσει μια χώρα) και μετά απλά το έχεις και το χρησιμοποιείς" αναφέρει ο αναλυτής ασφαλείας του CBS, Juan Zarate. Οι μαλαισιανές αρχές είχαν πρόσβαση στο σύστημα, ωστόσο δεν το χρησιμοποίησαν καταπώς φαίνεται.
Σύμφωνα με την Interpol περίπου 60.000 έλεγχοι που γίνονται κάθε χρόνο στα αεροδρόμια παγκοσμίως βρίσκουν ότι κάποιος ταξιδεύει με διαβατήριο που είναι δηλωμένο ως απωλεσθέν ή κλεμμένο.
Ορισμένες χώρες εξετάζουν το ενδεχόμενο τα στοιχεία της database να διασταυρώνονται ήδη από τη στιγμή που κάποιος κάνει κράτηση του αεροπορικού του εισιτηρίου.