Πρώην οδηγός ταξί και πλέον μεγιστάνας, ο Κινέζος Λιου Γικιάν, μέχρι τώρα σχεδόν άγνωστος εκτός Κίνας, εξέπληξε χθες τον κόσμο των συλλεκτών προσφέροντας 170,4 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει τον πίνακα «Nu couche» (Ξαπλωμένο γυμνό) του Μοντιλιάνι.
Εννέα λεπτά αφού ξεκίνησε η δημοπρασία στον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη για τον διάσημο πίνακα, το «Ξαπλωμένο γυμνό» έγινε το δεύτερο πιο ακριβό έργο τέχνης που έχει δημοπρατηθεί μετά τον πίνακα του Πάμπλο Πικάσο «Οι Γυναίκες του Αλγερίου», ο οποίος είχε φτάσει τα 179,4 εκατ. δολάρια τον Μάιο σε δημοπρασία του ίδιου οίκου.
Και ο Λιου Γικιάν βγήκε από τη σχετική ανωνυμία την οποία τόσο αγαπά, αποδεικνύοντας παράλληλα την ισχύ των Κινέζων συλλεκτών, που πλέον θεωρούνται αξεπέραστοι στην αγορά έργων τέχνης.
Ένας εκπρόσωπος του Κινέζου επιχειρηματία δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο από τη Σανγκάη ότι το «Ξαπλωμένο γυμνό» θα εκτεθεί το 2017 στο μουσείο Long στην Πουντόνγκ με την ευκαιρία της πέμπτης επετείου από τα εγκαίνιά του.
Ηλικίας 51 ετών ο Λιου Γικιάν, πρόεδρος του ομίλου Sunline, διαθέτει μια περιουσία που εκτιμάται στο 1,38 δισ. δολάρια από το περιοδικό Forbes και είναι μεταξύ των υπερπλούσιων της κομμουνιστικής Κίνας.
Ο Λιου έχτισε την αυτοκρατορία του παίζοντας αρχικά στο χρηματιστήριο της Σανγκάης τη δεκαετία του 1990, προτού περάσει από τα χρηματοοικονομικά και τα ακίνητα στην προεδρία ενός τεράστιου ομίλου με διάφορες δραστηριότητες, μεταξύ αυτών τα χημικά και τα φάρμακα.
Άρχισε να γίνεται γνωστός στην αγορά έργων τέχνης ξεκινώντας να αποκτά έργα για τα δύο μουσεία που έχει αναγείρει στη Σανγκάη, το μουσείο Long στην Πουντόνγκ και το μουσείο Long στο δυτικό Μπουντ, το οποίο άνοιξε πέρυσι.
Ο Λιου απέκτησε το 2014 για λίγα περισσότερα από 36 εκατ. δολάρια ένα κύπελλο της εποχής Μινγκ, στολισμένο με κόκορες και κότες.
Τον Απρίλιο ο δισεκατομμυριούχος προσέφερε 14,7 εκατ. δολάρια για ένα μπλε βάζο της εποχής Σονγκ, ηλικίας 800 ετών. Τον προηγούμενο μήνα είχε αποκτήσει προς 14 εκατ. δολάρια μια συλλογή βουδιστικών καλλιγραφιών της εποχής Μινγκ.
Παράλληλα το 2014 ο Λιου έδωσε το ποσό ρεκόρ των 45 εκατ. δολαρίων ένα θιβετιανό τάνγκα (βουδιστική ζωγραφιά) του 15ου αιώνα.
Ο ίδιος δικαιολόγησε κάποιες από τις αγορές του λέγοντας ότι το έκανε για πατριωτικούς λόγους: θέλησε να επαναπατρίσει στην Κίνα αντικείμενα που είχαν λεηλατηθεί.
Πάντως ο Κινέζος μεγιστάνας προσπαθεί να μείνει μακριά από τα μέσα ενημέρωσης, κυρίως έπειτα από μια σειρά άρθρων στους New York Times για την κινεζική αγορά έργων τέχνης, στην οποία τον είχαν χαρακτηρίσει «νέο συλλέκτη».