Αντί οι μαθητές της μέσης εκπαίδευσης να διδάσκονται τους θριάμβους του 'Αλμπερτ Αϊνστάιν και της Μαρί Κιουρί για να εμπνευστούν, καλύτερα θα είναι να μαθαίνουν για τις ουκ ολίγες δυσκολίες, αποτυχίες και γκάφες των μεγάλων επιστημόνων. Έτσι θα νιώσουν πιο κοντά στις επιστήμες και μπορεί κάποτε οι ίδιοι να ασχοληθούν με αυτές, χωρίς να χρειάζεται να διαθέτουν κάποιο ξεχωριστό και έμφυτο ταλέντο, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια γνωσιακής επιστήμης Σιαντόνγκ Λιν-Ζίγκλερ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό εκπαιδευτικής ψυχολογίας "Journal of Educational Psychology", πραγματοποίησαν πειράματα με 400 μαθητές γυμνασίου, κυρίως από περιοχές χαμηλού εισοδήματος (Χάρλεμ, Μπρονξ κ.α.).
Οι μισοί μαθητές κλήθηκαν να διαβάσουν για τις επιτυχίες και ανακαλύψεις των μεγάλων επιστημόνων του παρελθόντος, ενώ οι άλλοι μισοί για τις κατά καιρούς αποτυχίες και δυσκολίες τους. Μετά από έξι εβδομάδες, αναλύθηκαν οι βαθμοί των μαθητών.
Όπως διαπιστώθηκε, κατά μέσο όρο οι βαθμοί της δεύτερης ομάδας που είχε ασχοληθεί με την αρνητική -και πιο ανθρώπινη- πλευρά των επιστημόνων, εμφάνισαν βελτίωση, ιδίως εκείνων των μαθητών που πριν τα πήγαιναν χειρότερα από όλους. Αντίθετα, οι βαθμοι των μαθητών που είχαν ενδιατρίψει στα «ηρωικά» κατορθώματα των επιστημόνων, εμφάνισαν μκρή υποχώρηση.
«Όταν τα παιδιά νομίζουν ότι ο Αϊνστάιν είναι μια μεγαλοφυία διαφορετική από κάθε άλλο άνθρωπο, τότε πιστεύουν ότι ποτέ δεν θα τον φθάσουν», δήλωσε η Λιν-Ζίγκλερ. «Πολλοί μαθητές δεν αντιλαμβάνονται ότι όλες οι επιτυχίες απαιτούν ένα μακρύ ταξίδι με πολλές αποτυχίες στη διαδρομή», πρόσθεσε.
Σε πολλές χώρες βρίσκεται σε εξέλιξη μια συζήτηση για το πώς θα ενισχυθεί το ενδιαφέρον των μαθητών -ιδίως των κοριτσιών- για το πεδίο STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics), δηλαδή «Επιστήμης-Τεχνολογίας-Μηχανικής-Μαθηματικών», που αποτελεί το υπόβαθρο για την οικονομική και τεχνολογική ανάπτυξη. Πολλοί μαθητές και μαθήτριες βρίσκουν αυτά τα θέματα κουραστικά, αδιάφορα ή δύσκολα.
Η νέα μελέτη δείχνει ότι για να τονωθεί το ενδιαφέρον των μαθητών, ένας τρόπος είναι τα παιδιά να μαθαίνουν για τα στραβοπατήματα ακόμη και των διασημότερων επιστημόνων και ερευνητών, έτσι ώστε να τους φέρουν σε πιο «γήινα» μέτρα και να νιώσουν πιο κοντά τους. Οι ερευνητές προτείνουν να αλλάξουν τα βιβλία του πεδίου STEM, ώστε να παρουσιάζουν πιο ισορροπημένα τις επιτυχίες και αποτυχίες των μεγάλων επιστημόνων.
«Πολλά παιδιά δεν βλέπουν την επιστήμη ως μέρος της καθημερινής ζωής τους. Τους διδάσκουμε σημαντικά πράγματα, όμως δεν τα συνδέουμε με τη ζωή τους. Το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων είναι απρόσωπο και τα παιδιά δυσκολεύονται να συσχετιστούν με αυτό, καθώς δεν βλέπουν παρά μια μακριά λίστα πραγμάτων που πρέπει να απομνημονεύσουν», δήλωσε η αμερικανίδα ψυχολόγος.