Τί μπορείτε να κάνετε αν τα προϊόντα είναι ελαττωματικά;
Υπάρχουν εταιρείες που τυπώνουν καταλόγους με τα πωλούμενα είδη τους και τις τιμές τους και δέχονται την εκτέλεση παραγγελιών ταχυδρομικώς. Αν το κατάστημα βεβαιώσει τη λήψη της παραγγελίας σας, δημιουργείται πάλι μια σύμβαση αγοραπωλησίας. Αυτό σας δίνει τα ίδια νομικά δικαιώματα, σαν να αγοράζατε προσωπικά τα είδη από το κατάστημα. Δηλαδή τα αγαθά πρέπει:
• Να συμφωνούν με την περιγραφή.
• Να είναι εμπορεύσιμης ποιότητας.
• Να ανταποκρίνονται στον προορισμό τους.
ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΑΝ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΙΚΑ
Αν τα εμπορεύματα δεν συμφωνούν με τους παραπάνω όρους, είναι φανερό ότι η εταιρεία αθέτησε τη συμβατική υποχρέωση σωστής εκτέλεσης της παραγγελίας και συνεπώς διέρρηξε μονομερώς και παράνομα το συμβόλαιο αγοραπωλησίας. Τότε έχετε ακριβώς τα ίδια δικαιώματα σαν να αγοράζετε τα είδη από κατάστημα. Πάντως και πάλι τα νομικά σας δικαιώματα ισχύουν αν είστε σεις ο πραγματικός αγοραστής και όχι ο παραλήπτης ενός δώρου που παραγγέλθηκε από άλλον.
Σε κανονικές συνθήκες, όταν δεν συμφωνηθεί ακριβής χρόνος παράδοσης, ένα κατάστημα που αποδέχτηκε μια παραγγελία έχει υποχρέωση να την εκτελέσει μέσα σε λογική χρονική περίοδο. Αν δεν το κάνει, μπορείτε να ζητήσετε επανόρθωση, δεν μπορείτε όμως να ακυρώσετε την παραγγελία αν πρώτα δεν στείλετε μια προειδοποιητική επιστολή, με ένα κείμενο όπως:
«Έκανα υπομονή δύο μήνες και περίμενα για να παραλάβω τα παραγγελθέντα είδη. Είναι σημαντικό για μένα να τα έχω σε δεκαπέντε μέρες από σήμερα. Αν όχι, θα ακυρώσω την παραγγελία μου και θα ζητήσω την επιστροφή των χρημάτων μου (αν φυσικά έχετε προπληρώσει) ή αποζημίωση (αν η καθυστέρηση άφιξης των εμπορευμάτων σας δημιούργησε πραγματικά μια οικονομική ή ηθική ζημιά)».
Πρέπει να ελέγξετε με κάθε λεπτομέρεια το έντυπο της παραγγελίας προκειμένου να είσαστε βέβαιοι ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος επιβάρυνσης του εμπορεύματος και αύξησης της τιμής του. Εφόσον στο έντυπο δεν αναφέρεται με σαφή τρόπο, κανένας λόγος ενδεχόμενης επιβάρυνσης της τιμής, τότε η τιμή θεωρείται σταθερή και δεν έχετε υποχρέωση να δεχθείτε καμιά αύξηση της.
Επίσης, δεν έχετε κανένα δικαίωμα να αλλάξετε άποψη για οποιαδήποτε πράγματα έχετε παραγγείλει, εφόσον το συμβόλαιο αγοραπωλησίας έχει γίνει. Έτσι για παράδειγμα, αν η εταιρεία πήρε την παραγγελία σας, έχει στείλει έντυπο αναγνώρισης της παραγγελίας, έχει εισπράξει την επιταγή που στείλατε ή σας έχει στείλει τα σωστά είδη μέσα σε κανονικά χρονικά πλαίσια, το συμβόλαιο αγοραπωλησίας έχει εκτελεστεί. Μόνο αν αλλάξετε άποψη προτού το κατάστημα αναγνωρίσει την παραγγελία σας, τότε μπορείτε να την ακυρώσετε.
Σε αυτό το πλαίσιο, καμία φορά πρέπει αντί της συνολικής τιμής να καταθέσετε μια προκαταβολή της αξίας της παραγγελίας σας. Νομικά μπορείτε να απαιτήσετε την επιστροφή της προκαταβολής αν το κατάστημα δεν ήταν σε θέση να παραδώσει το εμπόρευμα μέσα στο συμφωνηθέντα χρόνο παράδοσης ή αν το εμπόρευμα ήταν ελαττωματικό. Δεν μπορείτε να ζητήσετε επιστροφή της προκαταβολής επειδή απλώς αλλάξατε γνώμη μετά την παραλαβή του.
Στην περίπτωση σε που το προϊον που παραγγείλατε φτάσει με ζημιές ή χαθεί στα ταχυδρομεία, συνήθως η εταιρεία που πήρε την παραγγελία θα σας το αλλάξει δωρεάν. Είναι δική της δουλειά να κανονίσει το θέμα αποζημίωσης από τα ταχυδρομεία. Ο αποστολέας συνήθως έχει στα χέρια του την απόδειξη παράδοσης δέματος ή τη φορτωτική εμπορεύματος. Αν τα εμπορεύματα που στέλνει είναι μεγάλης αξίας, πρέπει να τα στείλει συστημένα ή μπορεί επίσης να τα ασφαλίσει για τη μεταφορά τους.
Χρύσα Τσιώτση
Δικηγόρος
LL.M in Information Technology and Telecommunications Law
(University of Strathclyde in Glasgow- U.K)
[email protected]