Πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής σε σχολεία της Θεσσαλονίκης

Πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής ετοιμάζεται να ξεκινήσει και φέτος ο δήμος Παύλου Μελά. Από το ανάλογο περσινό πρόγραμμα πέρασαν 1.070 παιδιά από τριάντα σχολεία της περιοχής.

Ο δήμαρχος Διαμαντής Παπαδόπουλος κάνει λόγο για "θεσμό", μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Η συγκοινωνιολόγος του δήμου, Τάνια Πολυράβα, δηλώνει συγκινημένη κάθε φορά που συναντά τα παιδιά της γειτονιάς και της λένε με κάθε λεπτομέρεια, πώς περνούν το δρόμο, πως υπενθυμίζουν στους γονείς να μην πίνουν προτού οδηγήσουν και πως πριν από κάθε ταξίδι με αυτοκίνητο πρέπει να φορούν τη ζώνη ασφαλείας.

Μια συγκοινωνιολόγος και μητέρα "παραδίδει" βιωματικά μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής σε περισσότερα από χίλια παιδιά κάθε χρόνο, στην Καρδία, ένα χωριό έξω από τη Θεσσαλονίκη, εθελοντές έχουν αναλάβει τη φύλαξη του δημοτικού σχολείου και στην Καλαμαριά οι ίδιοι οι γονείς φόρεσαν φωσφορούχα γιλέκα, πήραν από μία σφυρίχτρα κι ανέλαβαν το έργο του σχολικού τροχονόμου.

Κοινό στοιχείο δήμων, σχολικών επιτροπών, δασκάλων, εκπαιδευτικών, γονέων και εθελοντών αποτελεί, άλλωστε, η μέριμνα για την ασφάλεια των παιδιών, σε ένα περιβάλλον που εγκυμονεί πολλούς κινδύνους, τη στιγμή που τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν παγκοσμίως τη δεύτερη αιτία θανάτου για τις ηλικίες 5 έως 14 ετών και την πρώτη για τις ηλικίες 15 έως 29.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι, ο καθένας με τον τρόπο τους, βρίσκονται πίσω από μια λάθος συμπεριφορά για να υπενθυμίζουν τη σωστή, παρακινούν τα παιδιά να "μαλώνουν" τους γονείς, όταν χρησιμοποιούν το κινητό στο αυτοκίνητο, "διδάσκουν" την προσοχή κάθε φορά που ένα παιδί επιχειρεί να διασχίσει έναν δρόμο.

"Η παιδική ηλικία είναι το πιο πρόσφορο έδαφος για την υιοθέτηση μιας σωστής νοοτροπίας σχετικά με τις μετακινήσεις και την οδική ασφάλεια" σημειώνει η κ. Πολυράβα στο ΑΠΕ - ΜΠΕ και ειδικά για το βιωματικό παιχνίδι που διοργανώνει στις σχολικές αίθουσες - με την άδεια πάντα των αρμόδιων διευθύνσεων εκπαίδευσης - αναφέρει: "τα παιδιά 'τρελαίνονται' για την εναλλαγή ρόλων: τη μία φορά 'κάνουν' τον τροχονόμο, την άλλη τον πεζό, την άλλη τον ποδηλάτη ή τον οδηγό. Παριστάνουν ότι κρατούν στα χέρια τους το τιμόνι ενός αυτοκινήτου ή ενός μεγάλου φορτηγού ή μίας μοτοσικλέτας και η ευρηματικότητά τους για συμπεριφορές και πιθανά 'λάθη' είναι μεγάλη".

Θυμάται, μάλιστα, την εμπειρία της από μια σχολική τάξη, στην οποία οι εκπαιδευτικοί είχαν την καταπληκτική ιδέα "να τα κάνουν όλα λάθος". Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές και οι μαθήτριες άρχισαν να εντοπίζουν τα λάθη. "Δεν έβαλε ο μπαμπάς τη ζώνη, η μαμά σήκωσε το κινητό, ο οδηγός δεν σταμάτησε στο στοπ, το παιδάκι άρχισε να περνά το δρόμο όταν ήταν αναμμένος ο Σταμάτης", ήταν τα εύστοχα σχόλια των λιλιπούτειων οδηγών, επιβατών και πεζών. Ακόμη και τα παιδιά των νηπιαγωγείων που παρακολούθησαν αντίστοιχα "βιωματικά" σεμινάρια, με τη βοήθεια παντομίμας, προβολών βίντεο και άλλων οπτικοακουστικών μέσων, συμμετείχαν σε μεγάλο βαθμό και δεν επικαλούνταν ποτέ κούραση για να σταματήσουν.

 Η ανταμοιβή του Δήμου και των ανθρώπων που διοργανώνουν το σεμινάριο είναι μια ζωγραφιά, μια χειροτεχνία από τα μικρά χέρια μαθητών και μαθητριών, ένα χάρτινο αυτοκίνητο, μια ευχαριστήρια επιστολή. Έχουν δε τόση σημασία που κινητοποιούν τη δημοτική αρχή να επεκτείνει το πρόγραμμα ώστε να συμπεριλάβει φέτος και μαθητές γυμνασίων και λυκείων της περιοχής.

Αρκετά χιλιόμετρα μακρύτερα, στην περιοχή της Καλαμαριάς οι γονείς των παιδιών του 11ου δημοτικού σχολείου είχαν να αντιμετωπίσουν ένα μεγάλο πρόβλημα καθώς στη μέση της χρονιάς η θέση του σχολικού τροχονόμου έμεινε κενή, λόγω ασθένειας. Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων απευθύνθηκε στο Δήμο, τη δημοτική αστυνομία και την τροχαία ωστόσο το πρόβλημα δεν λύθηκε και έτσι οι ίδιοι οι γονείς ανέλαβαν να καλύψουν εκ περιτροπής το κενό.

"Για μισή περίπου ώρα το πρωί και μισή ώρα μετά τη λήξη των μαθημάτων βρισκόμασταν στις θέσεις μας. Οι οδηγοί των αυτοκινήτων αρχικά μας κοιτούσαν περίεργα, κάτι που το νιώθαμε και εμείς, καθώς δεν είχαμε την ουσιαστική αρμοδιότητα να "μπαίνουμε" στο δρόμο και να σταματούμε τα αυτοκίνητα" σημειώνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η Κλαίρη Μαρασλή. Δηλώνει όμως πολύ ικανοποιημένη από την ανταπόκριση των παιδιών που ήταν από την αρχή πολύ φιλικά με τους νέους σχολικούς τροχονόμους και αντιλαμβάνονταν πόσο σημαντική είναι η ασφάλειά τους. Η κ. Κλαίρη βρίσκεται φέτος με την οικογένειά της στη Λάρισα όπου, με την παρέμβαση των σχολικών επιτροπών του Δήμου, έχουν τοποθετηθεί ήδη σχολικοί τροχονόμοι στην περιοχή του σχολείου όπου φοιτούν τα παιδιά της, αναφέρει, όμως, ότι με προθυμία θα αναλάμβανε τον ίδιο ρόλο αν υπήρχε ανάγκη.

Στην Καρδία, ένα χωριό έξω από τη Θεσσαλονίκη, λίγο πριν ξεκινήσει η σχολική χρονιά, οι εκπαιδευτικοί ήρθαν αντιμέτωποι με μια δυσάρεστη έκπληξη. Σπασμένα τζάμια, κατεστραμμένα στέγαστρα, διαλυμένα φωτιστικά και εκτεταμένες φθορές "κινητοποίησαν" δασκάλους, γονείς, τη σχολική επιτροπή αλλά και εθελοντές. "Περνάμε μεγάλη δοκιμασία γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν άτομα για την ασφάλεια των σχολείων" επισημαίνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο Πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας και των Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Θέρμης Στέλιος Αποστόλου.

Ο ίδιος σχολιάζει ότι επρόκειτο για το δεύτερο περιστατικό που ανησύχησε τους κατοίκους της περιοχής και αποτέλεσε την αιτία ώστε να συγκροτηθεί ομάδα εθελοντών που πραγματοποιούν περιπολίες στο χώρο, αφού "κλείσει η κλειδαριά της αυλής". Τα μέλη της κάνουν συστάσεις σε όποιον επιχειρεί να μπει στο σχολείο και το αποτέλεσμα είναι ήδη θετικό και ορατό.

Σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις των μαθητών με λεωφορεία, ένα θέμα που τις τελευταίες μέρες απασχολεί χιλιάδες οικογένειες λόγω της μη εκτέλεσης πολλών δρομολογίων καθώς οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων κρίνουν εξαιρετικά ασύμφορες τις τιμές που έχουν πλέον οριστεί, ο κ. Αποστόλου τονίζει ότι ο Δήμος Θέρμης με τους 17 διάσπαρτους οικισμούς που διαθέτει δεν μπορεί να "λειτουργήσει" χωρίς μεταφορές, γι' αυτό και το ζήτημα θα πρέπει με κάποιο τρόπο να διευθετηθεί. Σχολιάζει, πάντως, ότι μέχρι τώρα διασφαλίστηκε σε κάθε περίπτωση η ασφάλεια των μετακινήσεων δεδομένου ότι προβλέπεται πάντα συνοδός, ιδίως για τα παιδιά μικρών ηλικιών.

Κυκλοφοριακή συμπεριφορά - Οι βασικοί κανόνες

Χρήσιμες συμβουλές για ασφαλείς μετακινήσεις απευθύνει στο κοινό το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας "Πάνος Μυλωνάς", στο πλαίσιο καμπάνιας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που πραγματοποιεί. Συγκεκριμένα, αναφέρει - μεταξύ άλλων - ότι οι γονείς μπορούν να γίνουν οι καλύτεροι δάσκαλοι κυκλοφοριακής αγωγής, συμβουλεύοντας τα παιδιά τους:

- να βρίσκουν ένα ασφαλές σημείο στο πεζοδρόμιο και να επιλέγουν τους δρόμους που έχουν διάβαση πεζών,

- να στέκονται πριν την κίτρινη γραμμή του πεζοδρομίου και όπου δεν υπάρχει, ένα βήμα πριν την άκρη του,

- να κοιτάζουν αριστερά και δεξιά και πάλι αριστερά το δρόμο ώστε να βεβαιωθούν ότι δεν περνάει κάποιο αυτοκίνητο ή άλλο όχημα,

- να περιμένουν όταν το φανάρι είναι κόκκινο για τους πεζούς και να προχωρούν όταν αυτό γίνει πράσινο και

- να διασχίζουν προσεκτικά το δρόμο, χωρίς να τρέχουν ή να αργοπορούν.

Επιπλέον, συνιστάται στους γονείς να συζητούν με τα παιδιά τους τους κινδύνους που ενδεχομένως αντιμετωπίζουν στο οδικό περιβάλλον, να εξασκούνται με τα παιδιά τους στην ασφαλή μετακίνηση από και προς το σχολείο, να αναζητούν την πιο ασφαλή διαδρομή, να φορούν ανοιχτόχρωμα ρούχα και τσάντες με ανακλαστικά στοιχεία, να κρατούν τα παιδιά πάντα από την εσωτερική πλευρά του πεζοδρομίου και να επιβραβεύουν τις σωστές συμπεριφορές.

Στους δασκάλους συνιστάται να δημιουργούν αφορμές σε κάθε σχολικό μάθημα για εκπαίδευση στην κυκλοφοριακή ασφάλεια, να χρησιμοποιούν το διδακτικό παιχνίδι μέσα από τις κατασκευές και τη ζωγραφική, να οργανώνουν επισκέψεις σε πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής, να παρουσιάζουν εργασίες, να συνεργάζονται με τους γονείς και να συμβουλεύονται τους ειδικούς.

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας "Πάνος Μυλωνάς" υπενθυμίζει ότι διαθέτει, μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιεί σε σχολεία, το διδακτικό και ψυχαγωγικό παιχνίδι "Παιχνίδι με τον Ιππότη Ευγένιο", που εκπαιδεύει τα παιδιά σε ασφαλέστερες οδικές επιλογές.