Διευρύνεται η οδική σύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας

Σε χρήση θα δοθεί τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου ο κάθετος άξονας Κομοτηνή - Νυμφαία - Μακάζα, που συνδέει την Ελλάδα και τη Βουλγαρία και ενισχύει την υφιστάμενη οδική σύνδεση των δύο χωρών.

Όπως διευκρίνισε στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης Αριστείδης Γιαννακίδης, έχουν γίνει ήδη οι σχετικές συνεννοήσεις - σε τεχνοκρατικό επίπεδο - με τη βουλγαρική πλευρά και τα εγκαίνια θα γίνουν μετά την ολοκλήρωση της γεφυροπλάστιγγας.

Πρόκειται, ουσιαστικά, "για την ικανοποίηση ενός διαχρονικού αιτήματος των δύο όμορων τοπικών κοινωνιών για τη διάνοιξη του κάθετου άξονα Κομοτηνή - Νυμφαία - Μακάζα" τόνισε, αξιολογώντας ως θετικά τα αποτελέσματα που αναμένεται να προκύψουν από αυτή τη νέα διασυνοριακή διασύνδεση μεταξύ των δύο χωρών.

Ο κ. Γιαννακίδης αναφέρθηκε στον διακαή - όπως είπε - πόθο των Βούλγαρων πολιτών για πρόσβαση στην παράλια ζώνη, αλλά και, αντίστροφα, στην αντίστοιχη αναζήτηση προορισμών χειμερινού τουρισμού από τους Έλληνες λάτρεις των χειμερινών αθλημάτων, που "ανηφορίζουν" προς τον Βορρά.

"Η περιφέρειά μας αποκτά προσβασιμότητα προς τη βαλκανική ενδοχώρα" υπογράμμισε ο κ. Γιαννακίδης, επισημαίνοντας ότι η απόσταση από την Κομοτηνή προς τη Βουλγαρία θα μειωθεί κατά 60%.

"Τα σύνορα είναι έκταση ανάπτυξης και συνεργασίας. Είμαστε (η Ελλάδα και η Βουλγαρία) όμορες ευρωπαϊκές χώρες και σχεδιάζουμε διαρθρωτικές δράσεις είτε στην αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών είτε στην υλοποίηση άλλων έργων που συμβάλλουν, περαιτέρω, στην ανάπτυξη των δύο κρατών" σημείωσε ο κ. Γιαννακίδης.

Αύξηση της διασυνοριακής συνεργασίας

Μπορεί μεν το άνοιγμα ενός νέου κάθετου άξονα να μειώνει τις αποστάσεις μεταξύ των δύο χωρών και να διευκολύνει την ανάπτυξη μορφών διασυνοριακής συνεργασίας, ωστόσο προκαλεί, ταυτόχρονα, "πονοκέφαλο" για το ενδεχόμενο αύξησης - τουλάχιστον τους πρώτους μήνες - του φαινομένου του παραεμπορίου, όπως άλλωστε παρατηρήθηκε από παράγοντες της αγοράς και τοπικούς φορείς στο παρελθόν, έπειτα από το άνοιγμα άλλων κάθετων αξόνων στην περιοχή, που συνδέουν τις δύο χώρες.

Πάντως, ο κ. Γιαννακίδης επεσήμανε πως, αν και είναι πιθανό να προκύψουν στρεβλώσεις στην αγορά (παρεμπόριο), "θα προσπαθήσουμε να τις περιορίσουμε".

Την άποψη του περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης φαίνεται να συμμερίζεται και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ροδόπης Αργύρης Αργυρόπουλος, ο οποίος εκτίμησε, μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, πως "σίγουρα θα υπάρχει πάρα πολύ παρεμπόριο, όμως πιστεύω ότι θα 'εμφανιστεί' στην αρχή, επειδή ο Έλληνας καταναλωτής θα καταλάβει ότι το φθηνό προϊόν δεν είναι πάντα φθηνό".

Ο κ. Αργυρόπουλος, όπως και οι επαγγελματίες του νομού Ροδόπης είναι προετοιμασμένοι για την "ανάβαση" των Ελλήνων καταναλωτών στη γειτονική Βουλγαρία, μόλις δοθεί σε χρήση ο κάθετος άξονας. Κι αυτό διότι - όπως εξήγησε - "θα τρέξουν όλοι να δουν τι γίνεται, να δουν τα προϊόντα, αλλά, τελικά, έπειτα από ένα τρίμηνο θα επιστρέψουν στην ντόπια αγορά, καθώς οι υπηρεσίες και τα προϊόντα που παρέχονται είναι υψηλής ποιότητας και ανταποκρίνονται σε αυτό που ζητούν οι καταναλωτές".

Πέραν της εξερευνητικής διάθεσης των Ελλήνων για την αγορά της Βουλγαρίας, ο κ. Αργυρόπουλος αναφέρθηκε και στην αντίστοιχη διάθεση και την πρόθεση Βούλγαρων ευκατάστατων πολιτών να "αφήσουν λεφτά στην ντόπια αγορά, κυρίως μέσα από τον κλάδο του τουρισμού. Μάλιστα, αυτή την περίοδο, στο Φανάρι (τουριστικό θέρετρο) 'κυκλοφορούν' μόνο Βούλγαροι. Σε μια τέτοια περίοδο κρίσης, προσδοκάμε σε έσοδα από τη γειτονική χώρα" τόνισε.

Βέβαια, εκτός των Βούλγαρων επισκεπτών που εκτιμάται ότι θα "κατηφορίσουν" στις παραλίες του νομού Ροδόπης, υπάρχουν και οι επαγγελματίες από το Κίρτζαλι και τη Φιλιππούπολη (Πλόβντιβ) που έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να αναπτύξουν συνεργασίες με Έλληνες συναδέλφους τους και, πλέον, θα έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται την Κομοτηνή, διανύοντας μικρότερη απόσταση σε λιγότερο χρόνο. Το ίδιο ισχύει και για τους Έλληνες, καθώς όπως είπε ο κ. Αργυρόπουλος, "χρειαζόμασταν 3 με 3,5 ώρες για να περάσουμε τα σύνορα κι έπρεπε να πάμε από Ορεστιάδα ή Ξάνθη. Τώρα, θα χρειαζόμαστε, περίπου μισή ώρα".

Νέα συνοριακή δίοδος

Από τη νέα συνοριακή δίοδο, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει ο κ. Αργυρόπουλος, θα περνούν οχήματα βάρους έως 3,5 τόνων. Αυτό φαίνεται να επιβεβαιώνουν και σχετικές δηλώσεις του περιφερειάρχη του Κίρτζαλι Μπίσερ Νικόλοφ στο ιδιωτικό πρακτορείο ειδήσεων της Σόφιας "Novinite" περί συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών για να ανοίξειο κάθετος άξονας γι' αυτού του είδους τα οχήματα.

Ο κάθετος άξονας Κομοτηνή - Νυμφαία - Μακάζα αποτελεί ένα κομμάτι του κάθετου άξονα 75 δήλωσε, από την πλευρά του, στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο πρόεδρος της εταιρείας "Εγνατία Οδός ΑΕ" Παρασκευάς Σαββαΐδης.

"Το κομμάτι που δίνεται στην κυκλοφορία είναι περίπου 17 χιλιόμετρα και υπολείπονται περίπου άλλα πέντε. Σε εξέλιξη είναι οι τελικές μελέτες και θα τελειώσουν μέσα στο 2014" πρόσθεσε.

Ο κάθετος άξονας Κομοτηνή - Νυμφαία - Μακάζα, "προφανώς ενώνει διασυνοριακά τις δύο χώρες. Η κεντρική Βουλγαρία μπορεί να 'μετακινείται' στην Ελλάδα μέσα από αυτό τον άξονα και όχι μόνο, καθώς αναμένεται και κίνηση από τη Ρουμανία να 'περνάει' μέσω αυτού του άξονα και να κατευθύνεται στην Ελλάδα" σημείωσε.

Σύμφωνα με τον κ. Σαββαΐδη, ο συγκεκριμένος κάθετος άξονας "είναι ένας πολύ καλός και ασφαλής δρόμος με σημαντικά τεχνικά χαρακτηριστικά".

Τα χαρακτηριστικά του έργου

Ο νέος κάθετος άξονας Κομοτηνή - Νυμφαία - Μακάζα θα προστεθεί στα τέσσερα κοινά σημεία διέλευσης των συνόρων Ελλάδας - Βουλγαρίας, τα τρία εκ των οποίων βρίσκονται στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης (Ίλιντεν - Εξοχή, Σβίλενγκραντ - Ορμένιο και Ζλάτογκραντ - Θέρμες (Ξάνθης) ). Το τέταρτο είναι ο συνοριακός σταθμός Κούλατα - Προμαχώνας.

Ο Κάθετος Άξονας 75 αποτελεί μέρος του Πανευρωπαϊκού Άξονα ΙΧ και συνδέει την Εγνατία Οδό με το συνοριακό σταθμό Μάκαζας (Βουλγαρία) και το κύριο οδικό δίκτυο της Βουλγαρίας. Eίναι ένα εντελώς νέο έργο, χωρίς σήμερα να υφίσταται οποιασδήποτε μορφής παρόμοια οδική η άλλου είδους σύνδεση, επισημαίνεται - μεταξύ άλλων, σε σχετική ανακοίνωση της "Εγνατία Οδός ΑΕ".

Η ολοκλήρωση της κατασκευής του άξονα αποτελεί έργο προτεραιότητας σε εθνικό επίπεδο καθώς συμβάλλει στη σύνδεση της Βόρειας Ελλάδας με τις Βαλκανικές χώρες και στην αύξηση της προσπελασιμότητας των περιοχών που διατρέχει ενισχύοντας την εθνική αναπτυξιακή στρατηγική στον τομέα των μεταφορών.

Η βούληση υλοποίησης του Άξονα εκφράσθηκε μέσω της υπογραφής του Πρωτοκόλλου Διμερούς Συμφωνίας Ελλάδας και Βουλγαρίας, το 1998. Η Διακρατική Συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών, καθόρισε για όλον τον άξονα, τόσο σε Ελληνικό όσο και Βουλγαρικό έδαφος, τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά της οδού, όπως τυπική διατομή (πλάτους 7,5μ./10,5μ.) και ταχύτητα μελέτης 80 km/h, προστίθεται στην ίδια ανακοίνωση.