Αντιμέτωποι με ελάχιστα μέσα, αλλά και με απειλές που διατυπώνουν σε βάρος τους επαγγελματίες και ιδιώτες βρίσκονται οι επόπτες, ελεγκτές και υπάλληλοι των υπηρεσιών και των διευθύνσεων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Οι ίδιοι καλούνται να εκτελέσουν την αποστολή τους με πολύ περιορισμένα κονδύλια και υπό την απειλή μηνύσεων και καταγγελιών που μπορεί να τους "στοιχίσουν" ακόμη και τη δουλειά τους, εν μέσω πειθαρχικών ελέγχων και συζητήσεων για τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα.
Το αποτέλεσμα είναι πλέον ορατό στο πεδίο των ελέγχων που οφείλουν να διενεργούν οι διευθύνσεις υγείας, εμπορίου και κτηνιατρικής, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Γιώργος Τσαμασλής.
"Δεν γίνονται οι έλεγχοι στο βαθμό και στο εύρος που θα έπρεπε. Το πρόβλημα δεν έγκειται στην αξιοπιστία των ελέγχων, η οποία είναι υψηλή, αλλά στο πλήθος και τον αριθμό τους, καθώς τις περισσότερες φορές σταματούν στο πρώτο δεκαήμερο του μήνα" διευκρινίζει ο κ. Τσαμασλής.
Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι τα καύσιμα των οχημάτων με τα οποία μετακινούνται οι επόπτες και οι ελεγκτές δεν επαρκούν παρά μόνο για τις πρώτες μέρες του μήνα, ενώ δεν μπορούν να πληρωθούν υπερωρίες ώστε να εκτελούνται έλεγχοι σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος τα βράδια, τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. "Το τελευταίο αυτό θέμα των υπερωριών σχεδιάζεται να αντιμετωπιστεί με τη δυνατότητα να παίρνουν οι εργαζόμενοι ρεπό την επόμενη μέρα, όμως είναι γεγονός ότι τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος θα πρέπει οπωσδήποτε να ελέγχονται σε οποιαδήποτε στιγμή βρίσκονται εν λειτουργία" προσθέτει.
Καθυστερήσεις στη διενέργεια ελέγχων σημειώνονται επίσης και κατά τη διαδικασία των εγκρίσεων για τη λειτουργία νέων καταστημάτων γεγονός που, σύμφωνα με παράγοντες της Περιφέρειας, επιβαρύνει και τους νέους επιχειρηματίες που σπεύδουν να δραστηριοποιηθούν.
Στο μεταξύ, η ενδεχόμενη παραπομπή υπόθεσης κάποιου υπαλλήλου στο δικαστήριο για ποινικό αδίκημα, έπειτα από διαδικασία μηνύσεων, μπορεί να οδηγήσει τον εργαζόμενο σε αυτοδίκαιη αργία με διοικητική πράξη που εκδίδει ο προϊστάμενος της υπηρεσίας μέχρι να τελεσιδικήσει η απόφαση. Αυτό φαίνεται να το γνωρίζουν καλά όσοι απειλούν ελεγκτές και επόπτες με μηνύσεις κατά τη διαδικασία των ελέγχων ώστε να αποσιωπηθούν παραβάσεις, να μην καταγραφούν παρανομίες και να αποφευχθούν πρόστιμα.
"Έχουμε στα χέρια μας έγγραφες καταγγελίες από υπαλλήλους που σε συγκεκριμένα καταστήματα αντιμετώπισαν προβλήματα" δηλώνει ο κ. Τσαμασλής και προσθέτει: "όταν απειλεί ένας καταστηματάρχης με μηνύσεις οι ελεγκτές μπορεί να αποσύρουν τον έλεγχο φοβούμενοι ότι θα βγουν σε αργία μετά από μια απλή καταγγελία".
Τονίζει, πάντως, ότι "υπάρχει ανάγκη θωράκισης του ελεγκτικού μηχανισμού από νομοθετικής απόψεως ώστε να μην εκβιάζεται και να μην υποκύπτει σε απειλές από επιτήδειους".
Σε ό,τι αφορά τη λήψη μέτρων προαναγγέλλει την πραγματοποίηση σύσκεψης στην αντιπεριφέρεια, μετά την ολοκλήρωση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης και με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
Τι θα πρέπει να κάνουν οι εργαζόμενοι - ελεγκτές και επόπτες
Στην άμεση αναφορά οποιασδήποτε προσπάθειας εκβιασμού, δωροδοκίας ή καταγγελίας σε βάρος του θα πρέπει να προχωρά κάθε υπάλληλος στην διεύθυνση και την υπηρεσία στην οποία ανήκει προκειμένου να κατοχυρώσει τον εαυτό του και να βοηθήσει στη διαχείριση τέτοιων περιστατικών. Αυτό τουλάχιστον αναφέρει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο οικονομικός επιθεωρητής του υπουργείου Οικονομικών και εκπαιδευτής του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης Ιωάννης Μάρκοβιτς.
Ο ίδιος σημειώνει ότι όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι οφείλουν να είναι υποψιασμένοι και να πραγματοποιούν τις επαγγελματικές τους συναντήσεις εντός των χώρων της υπηρεσίας τους. Αν κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό και ακολουθείται η διαδικασία του ελέγχου, τότε προτείνει την πραγματοποίησή του από δύο τουλάχιστον άτομα κάθε φορά. "Ένας ελεγκτής ίσον κανένας" λέει χαρακτηριστικά.
"Είναι πολύ σημαντικό κάθε υπάλληλος να προσέχει πώς μιλά και πώς συμπεριφέρεται. Ο απόλυτος επαγγελματισμός και η έλλειψη οικειότητας με τον ελεγχόμενο επιβάλλονται, ώστε να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις. Η απόλυτη τυπικότητα μπορεί να είναι ψυχρή και παγερή αλλά διασφαλίζει την ουδετερότητα και την αμεροληψία" προσθέτει. Συνιστά, εξάλλου, την αναφορά υπόπτων περιπτώσεων ακόμη και στην αστυνομία, την εισαγγελία και τις αρχές ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν.
Σχετικά με την έλλειψη των απαραίτητων μέσων για τη διενέργεια ελέγχων, αναγνωρίζει ότι αυτά πλέον παρέχονται με φειδώ, λόγω της οικονομικής δυσπραγίας, ενώ επισημαίνει ότι υπάρχουν και αρκετές διαφοροποιήσεις στη διαδικασία από υπηρεσία σε υπηρεσία. "Ανάλογα με τη νομοθεσία, κάθε υπηρεσία έχει τη δική της πρόβλεψη. Κάποια μπορεί να παρέχει αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις των εποπτών, ενώ κάποια άλλη μπορεί να τους υποδεικνύει να χρησιμοποιούν το δικό τους όχημα" σχολιάζει ο κ. Μάρκοβιτς.
Υπογραμμίζει, πάντως, ότι θα έπρεπε να υπάρξει κάποια τυποποίηση των διαδικασιών ελέγχου στις υπηρεσίες, με βάση καλά παραδείγματα είτε από το εσωτερικό της χώρας, είτε από το εξωτερικό. "Αυτό βέβαια μπορεί να γίνει μόνο σε κεντρικό επίπεδο είτε να προβλεφθεί από τις ανεξάρτητες αρχές που λειτουργούν πλέον στην Ελλάδα" λέει και προσθέτει με νόημα: "η τυποποίηση των διαδικασιών ελέγχου θα μπορούσε να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξουν έκτροπα, παρερμηνείες, αλλά και 'γκρίζες ζώνες' στον έλεγχο".