Aναφορά στα τεκτονικά σύμβολα, τα οποία παρατήρησε στο μνημείο της Αμφίπολης, κάνει για μία ακόμα φορά η Αμερικανίδα αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στον προσωπικό της ιστότοπο:
Τα σημάδια που παρατήρησα στον τάφο ήταν όντως εκεί. Και σε καμία περίπτωση δεν ήταν τυχαία σημάδια στον ουρανό.
Όπως επιβεβαίωσε και η κυρία Μενδώνη, τα σημάδια αυτά προήλθαν από τους τέκτονες (τεχνίτες-χτίστες) του τάφου, αλλά όχι κατά τύχη, και προφανώς οι αρχαιολόγοι γνώριζαν γι' αυτά. Επαναλαμβάνοντας ότι οι αρχαιολόγοι που πραγματοποιούν τις έρευνες είναι πολύ καλοί στη δουλειά τους, δεν επισημαίνω κάτι, το οποίο δεν γνωρίζουν ήδη.
Και υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα εγχάρακτα γράμματα ΑΠΟ τέκτονες και στα... τεκτονικά σύμβολα.
Παρά το γεγονός ότι μια σειρά από ελληνικά κτίρια έχουν γράμματα, τα οποία προσδιορίζονται ως "τεκτονικά σύμβολα', ο όρος είναι αρκετά αντιφατικός και στην πραγματικότητα είναι ατελείωτες οι συζητήσεις των ακαδημαϊκών που εξετάζουν ποιοι μπορεί να ήταν.
Μήπως τα εγχάρακτα γράμματα στο μνημείο ήταν οδηγοί για τους δημιουργούς του μνημείου, ώστε να βάλουν τις πέτρες στο σωστό σημείο;
Ενδεχομένως, αν και τα περισσότερα κτίρια μετά την ολοκλήρωσή τους παρέμεναν αμετακίνητα στη θέση τους.
Μήπως ήταν υπογραφές; Κι αυτό είναι πιθανό κάποιες φορές, ωστόσο σε άλλες περιπτώσεις, όπως το "Π" που βρέθηκε στο μαυσωλείο της Αλικαρνασσού σημαίνει Εκάτομνος. Επομένως το σενάριο καθίσταται ιδιαίτερα ευφάνταστο και όχι αρκετά πιθανό.
Η πιο πρόσφατη ιδέα, η οποία προήλθε από μια ομάδα Αμερικανών μελετητών είναι ότι ήταν μουσικές νότες και ότι θόλοι έχουν σχεδιαστεί για να παίζουν μουσική σε αυτούς!
Η συγκεκριμένη τοποθέτηση είναι πολύ "δημιουργική" για τα γούστα μου, και είμαι αρκετά βέβαιη ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε στο γεγονός ότι η Αμφίπολη δεν ήταν ούτε γιγαντιαίο μουσικό όργανο ούτε ένας χώρος για μουσικά ρεσιτάλ.
Επίσης, "τεκτονικά σύμβολα" εάν χρησιμοποιούνται για να τοποθετούνται οι πέτρες σε διάφορες περιοχές του μνημείου είναι πιο πιθανό να ποικίλλουν: π.χ. Άλφα, Βήτα, Γάμα, Δέλτα κ.α.
Παρόλ' αυτά όλα τα γράμματα που έχω εντοπίσει στις φωτογραφίες της Αμφίπολης φαίνεται να είναι Άλφα ή παραλλαγές του Άλφα.
Όταν όλα τα γράμματα από μνημείο σε μνημείο φαίνεται να είναι τα ίδια μεταξύ τους, και είναι πολύ πιο πιθανό να πρόκειται για μονόγραμμα. Αν και τα μονογράμματα πάνω σε πέτρες είναι λιγότερο συχνά, υπάρχουν παρόμοια σημάδια του Αντιγόνου στην Τροία, και όπως έχω σημειώσει, ο ναός της Αμφίπολης είναι σχετικός με το μνημείο, το οποίο ζήτησε ο Αλέξανδρος στη διαθήκη του να κατασκευαστεί.
Αυτή ήταν η πρώτη φωτογραφία που κοίταξα. Βρίσκεται στην ιστοσελίδα theamphipolistomb.com, η οποία μου έδωσε αφορμή για συζήτηση.
Το ιδανικό βέβαια θα ήταν αν οι επιγραφές είχαν φωτογραφηθεί με διαφορετικό φως για να φαίνονται με μεγαλύτερη ευκρίνεια, αλλά αυτό είναι ένα μονόγραμμα που κατά πάσα πιθανότητα έχει καλυφθεί με στόκο.
Στη φωτογραφία που ακολουθεί, παραθέτω ένα νόμισμα, το οποίο δείχνει τα μονογράμματα που χρησιμοποιούσε ο Μέγας Αλέξανδρος.
Αυτό επίσης είναι ένα νόμισμα του Φιλίππου του Γ' του Αρριδαίου όπου εμφανίζεται το μονόγραμμα ΑΤ, όπως συμβαίνει σε αρκετά νομίσματα, στα οποία εμφανίζεται ο Αλέξανδρος.
Ακολουθεί ένα νόμισμα, στο οποίο εικονίζεται ο Αντίγονος ο πρώτος ο μονόφθαλμος επίσης με το μονόγραμμα ΑΤ, το οποίο όπως ανέφερα, υπάρχει σε αρκετά νομίσματα με τον Αλέξανδρο.
Σε κάθε περίπτωση αντιλαμβάνομαι ότι η μισή Ελλάδα θα αναλύει κάθε υποψία μονογράμματος στο μικροσκόπιο, το οποίο δεν είναι τόσο συναρπαστικό, όσο το να πει κάποιος ότι "ο Αλέξανδρος έδεσε το άλογό του εδώ και θάφτηκε στην Αμφίπολη", αλλά αυτού του είδους τα μονογράμματα έχουν τη σημασία τους.
Λαμβάνοντάς τα υπόψη αποσπασματικά δεν δίνουν πληροφορίες για την ημερομηνία ή για τον ένοικο του τάφου 100%, όμως αποτελούν πολύ σημαντικά στοιχεία στο παζλ που καθημερινά συμπληρώνουν οι αρχαιολόγοι στο μνημείο.
Και εδώ είναι το δίλημμα: Δεν μπορώ να δω ξεκάθαρα αν τα γράμματα αυτά ανήκουν στον Μεγαλέξανδρο ή τον Αντίγονο, και δεν είμαι καθόλου σίγουρη ότι πρόκειται για το ίδιο μονόγραμμα ή ένα ζευγάρι από διαφορετικά. Εάν ήταν ο Αντίγονος θα ήταν θαυμάσιο, καθώς θα σήμαινε ότι ολοκλήρωσε εκείνος το μνημείο με τον ίδιο τρόπο που προσπάθησε να εκπληρώσει τις επιθυμίες του Αλεξάνδρου και στην Τροία.
Όμως το μονόγραμμα που έχω κυκλώσει στη συνέχεια είναι αρκετά πιθανό να έχει την ίδια αρχαΐζουσα μορφή όπως η προγονική επιγραφή στο παλάτι του Αιγαία.