Θαλασσινό αεράκι, αίσθηση αλμύρας και την υπέροχη όψη της πόλης της Θεσσαλονίκης από την πλευρά της θάλασσας επιφύλασσε σήμερα ο "Κωνσταντής" σε όσους συμμετείχαν στο παρθενικό του ταξίδι, με το οποίο εγκαινιάστηκε η πιλοτική λειτουργία της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας. Και αν για τους νεότερους η διαδρομή θύμιζε λίγο ταξίδι για νησί, στους παλαιότερους αναβίωσαν μνήμες από τη "Λευκή", την "Ευδοκία" και τη "Θεσσαλονίκη", για μια εξόρμηση περιπέτειας από οικογένειες και εφηβικές παρέες που έπαιρναν το "καραβάκι", απολάμβαναν τη διαδρομή και τη γνωριμία με άλλους ανθρώπους εν πλω και μετά από ένα απολαυστικό μπανάκι στα πεντακάθαρα νερά του Θερμαϊκού, επιβιβάζονταν και πάλι για την επιστροφή.
Αυτές τις μνήμες "ξετυλίγει" στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο Δημήτρης Βάις, που θυμάται ότι στην εφηβεία του ζούσε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και μαζί με τους φίλους του, κατέβαιναν με τα πόδια μέχρι το Λευκό Πύργο για να περιμένουν τη "Θεσσαλονίκη". "Εκεί περίμενε πλήθος κόσμου, πίσω από σχοινιά που είχαν τοποθετηθεί για να οριοθετούν την ουρά. Εμείς με το λιγοστό χαρτζιλίκι μας παίρναμε το καραβάκι, μια πορτοκαλάδα από το μπαρ και μετά από ευχάριστες συζητήσεις με άλλες παρέες φτάναμε στην Περαία, τον Μπαξέ και την Αγία Τριάδα για το μεσημεριανό μπάνιο. Κάποιες φορές είχαμε μαζί μας "εφόδια" για το μεσημεριανό φαγητό, κάποιες άλλες αγοράζαμε κάτι για να φάμε και να πιούμε από τα μαγαζιά που υπήρχαν εκεί καθώς οι οικισμοί είχαν ήδη αναπτυχθεί, όχι βέβαια στο βαθμό που υπάρχουν σήμερα. Το απόγευμα επιστρέφαμε, ικανοποιημένοι από την ημερήσια εξόρμησή μας που είχε κάτι από περιπέτεια..." αναφέρει ο ίδιος.
Και δεν ήταν ο μόνος καθώς οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς απολάμβαναν την ίδια διαδικασία κυρίως τη δεκαετία του '60 και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '70. "Η εικόνα του κόσμου που περίμενε τα καραβάκια (γνωστά κι ως βαποράκια), είναι ακόμη "τυπωμένη" στο μυαλό μου. Ακόμη και οι συζητήσεις την ώρα της αναμονής είχαν να κάνουν με τα καραβάκια. "Γιατί άργησε;", "πότε θα φτάσει;"... Η τιμή, άλλωστε, του εισιτηρίου από ό,τι μπορώ να συμπεράνω, γιατί δεν τη θυμάμαι ακριβώς, θα πρέπει να ήταν προσιτή σε όλους, αν κρίνω από τον εαυτό μου καθώς τότε ήμουν έφηβος και όπως όλοι οι έφηβοι δεν είχαμε μεγάλη οικονομική άνεση..." προσθέτει.
Για το λεωφορείο και τη σύνδεσή του με τις ανατολικές ακτές του Θερμαϊκού σχολιάζει ότι υπήρχε τότε ΚΤΕΛ, το οποίο όμως δεν ήταν ιδιαίτερα οργανωμένο και ανταγωνιστικό. Έτσι ο κόσμος προτιμούσε το ταξίδι στη θάλασσα ως μια ωραιότερη εμπειρία, ωριαίας διάρκειας, κερδίζοντας μάλιστα χρόνο σε σχέση με το λεωφορείο που ήταν πιο χρονοβόρο και απαιτούσε περισσότερη αναμονή. Όσο για τις προτιμήσεις των επιβατών θυμάται ότι οι περισσότεροι, ιδιαίτερα οι νέοι, επέλεγαν τη "Θεσσαλονίκη" από τα υπόλοιπα καραβάκια καθώς ήταν πιο σύγχρονο πλοίο, πιο μεγάλο και φυσικά είχε και το όνομα της πόλης!
Σήμερα, 36 χρόνια μετά το τελευταίο δρομολόγιο εκείνων των καραβιών, ο "Κωνσταντής" που έφτασε χθες αργά το βράδυ στη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησε το πρώτο του δρομολόγιο στον Θερμαϊκό Κόλπο. Το πλοιάριο σήκωσε άγκυρα από την Περαία όπου υποδέχτηκαν τους επισκέπτες ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Γιώργος Τσαμασλής και ο επιχειρηματίας Εμμανουήλ Καϊλάς. Μετά από το "παρθενικό" του ταξίδι στα νερά του Θερμαϊκού και αφού προσέγγισε τον Λευκό Πύργο και το λιμάνι, τελικά επέστρεψε στη βάση του. Από εκεί θα ξεκινήσουν και άλλα πιλοτικά δρομολόγια το Σαββατοκύριακο ενώ τη Δευτέρα το τμήμα Τουρισμού του Δήμου Θερμαϊκού θα ανακοινώσει τις ακριβείς ώρες αναχώρησης και άφιξης του πλοιαρίου.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, τα δρομολόγια ξεκινούν άμεσα, στο πλαίσιο της γνωριμίας με τους Θεσσαλονικείς. Στις 25 Μαΐου θα καταφθάσει στη Θεσσαλονίκη ένα δεύτερο πλοιάριο και στις 10 Ιουνίου ένα τρίτο με στόχο να "πυκνώσουν" ακόμη περισσότερο τα δρομολόγια και να πραγματοποιούνται ανά μισάωρο. Η διαδρομή Λιμάνι - Νέοι Επιβάτες θα διαρκεί 50 λεπτά και θα κοστίζει 2,5 ευρώ ενώ μελετάται το ενδεχόμενο μειωμένης τιμής για οικογένειες. Επιπλέον, σε συνεργασία με τον δήμο, εξετάζεται η δυνατότητα επιστροφής του εισιτηρίου σε όσους κάνουν κατανάλωση άνω των 50 ευρώ στα καταστήματα των ακτών του Θερμαϊκού. Όπως τόνισε ο κ. Τσαμασλής, στόχος των ενεργειών αυτών είναι οι Θεσσαλονικείς να γνωρίσουν τη θάλασσα, να ενισχυθεί το τουριστικό ρεύμα προς την περιοχή και να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι της Περαίας, της Μηχανιώνας, του Αγγελοχωρίου αλλά και της Καλαμαριάς ως προς την μετάβασή τους στο κέντρο της πόλης. Η πιλοτική λειτουργία των τριών πλοιαρίων θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Οκτωβρίου οπότε θα εκτιμηθούν τα δεδομένα που θα έχουν μέχρι τότε διαμορφωθεί για τη συνέχιση του εγχειρήματος.
Βέβαιος για την ανταπόκριση της πιλοτικής θαλάσσιας συγκοινωνίας στους Θεσσαλονικείς δηλώνει από την πλευρά του ο κ. Βάις επισημαίνοντας ότι πλέον πολλοί άνθρωποι από την πόλη επιλέγουν τις ανατολικές ακτές του Θερμαϊκού για ένα καθημερινό μπάνιο καθώς η θάλασσα έχει καθαρίσει πολύ μετά και τη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού. "Γενικά και εν μέσω οικονομικής κρίσης είναι μια λύση που δεν απαιτεί αρκετά χρήματα για βενζίνη, όπως η μετάβαση προς τους τουριστικούς προορισμούς της Χαλκιδικής. Βέβαια η Χαλκιδική δεν πρόκειται να χάσει ποτέ καθώς παραμένει αγαπημένος προορισμός διακοπών. Ωστόσο για ημερήσιες εξορμήσεις ήδη ο κόσμος προτιμά ιδιαίτερα την Περαία και την Αγία Τριάδα", προσθέτει. Δεν αποκλείει, μάλιστα, το ενδεχόμενο ενεργοποίησης των επιχειρηματιών τουρισμού προς την κατεύθυνση της διοργάνωσης ομαδικών ημερήσιων εκδρομών ή μεταφοράς γκρουπ τουριστών από το εξωτερικό για λίγες ώρες στις κοντινές ακτές.
Σε ό,τι αφορά τη μόνιμη λειτουργία της θαλάσσιας συγκοινωνίας, η σχετική προγραμματική σύμβαση για τη μελετητική ωρίμανση του έργου υπεγράφη στα τέλη Φεβρουαρίου ενώ οι μελέτες για τις χερσαίες υποδομές αναμένεται να είναι έτοιμες σε έναν χρόνο. Σε δύο χρόνια υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμες και οι μελέτες για τη δημοπράτηση και την κατασκευή του έργου.