Δεν έχει σταματήσει να εντυπωσιάζει η ψηφιδωτή παράσταση που αποκαλύφθηκε στην πλήρη έκτασή της στον τάφο της Αμφίπολης.
Η αναπληρώτρια καθηγήτρια Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελένη Μανακίδου έχει ειδικευτεί στην ερμηνεία παραστάσεων και εξηγεί: "Το ψηφιδωτό δίνει εσχατολογικό περιεχόμενο στο μνημείο και αποδεικνύει πέρα από κάθε αμφιβολία ότι πρόκειται για ταφικό μνημείο".
"Ο Ερμής είναι προηγητής, προηγείται δηλαδή του άρματος με τον Πλούτωνα και την απαχθείσα", λέει η κυρία Μανακίδου, μιλώντας στην εφημερίδα "Έθνος".
"Δε θα χρησιμοποιούσα τον όρο ψυχοπομπός, που ακούγεται και διαβάζεται τελευταία, επειδή το ζευγάρι Πλούτωνα-Περσεφόνης είναι και γαμήλιο, έχει αποτυπωθεί και σε γαμήλιες παραστάσεις. Ας μην ξεχνάμε ότι ο μύθος θέλει τον Πλούτωνα να έχει κλέψει την Περσεφόνη επειδή την αγαπούσε και ήθελε να είναι μαζί της στον Άδη. Αλλά ο Ερμής είναι προηγητής, έτσι κι αλλιώς, στο άρμα που μεταφέρει το ζευγάρι", λέει.
"Η Αρπαγή της Περσεφόνης εικονίζεται σε πολλά είδη της τέχνης, σε αγγεία, σε έργα μικροτεχνίας, ενώ είναι γνωστό και στη μεγάλη πλαστική", αναφέρει η κυρία Μανακίδου.
Η καθηγήτρια του Αριστοτελείου συγκρίνει την παράσταση του ψηφιδωτού δαπέδου του τύμβου Καστά με ανάλογες που βρέθηκαν σε οικίες στην Πέλλα και συγκεκριμένα, με αυτό στην "Οικία της Ελένης", που έχει ως θέμα την Αρπαγή της Περσεφόνης από τον Θησέα.
"Παρότι έχουμε μια εξαιρετική παράσταση ψηφιδωτού δαπέδου με την Αρπαγή της Περσεφόνης, δυστυχώς μπορεί να μη μάθουμε ποτέ τον καλλιτέχνη. Οι ψηφοθέτες δεν έβαζαν ποτέ την υπογραφή τους στα έργα τους. Αν επρόκειτο για εντοίχια έργα μνημειακής ζωγραφιής, ίσως και να γνωρίζαμε, παρότι και εκείνοι δεν έβαζαν υπογραφή, ωστόσο μπορούμε από συγκρίσεις να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα. Στα ψηφιδωτά όμως αυτό είναι πολύ δύσκολο γιατί οι καλλιτέχνες της εποχής εκείνης είναι λίγοι και δύσκολα θα βρούμε το όνομά του", εξηγεί η Ελένη Μανακίδου.