"Ο τάφος είναι συλημένος και δεν αποκλείεται κάποιος τυμβωρύχος να προκάλεσε ζημιά στο ψηφιδωτό". Σύμφωνα με όσα είπε στην εφημερίδα τα Νέα η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γεωργία Κοκκορού - Αλευρά, το σύνολο της παράστασης αποδίδει την αρπαγή της Περσεφόνης - σύνθεση με ταφικό συμβολισμό - και δεν περιμένει ότι το ψηφιδωτό θα δώσει απαντήσεις σχετικά με την ταυτότητα του νεκρού.
Οσο για την ποιότητά του; «Ως τέχνη το θεωρώ ποιοτικά διαφορετικό από εκείνα της Πέλλας, αν και βεβαίως εκείνα είναι συντηρημένα, ενώ αυτό της Αμφίπολης δεν έχει ακόμη καθαριστεί».
Για το σχήμα του τμήματος που λείπει εξετάζεται το ενδεχόμενο στο κομμάτι αυτό του ψηφιδωτού να υπήρχε κάποια μορφή, η οποία και να αποκόπηκε και να πωλήθηκε ξεχωριστά, τακτική που έχει εφαρμοστεί πολλές φορές, με χαρακτηριστικότερο το παράδειγμα των ψηφιδωτών της Αντιόχειας.
Ταυτόχρονα η ίδια αποκλείει την άποψη που διατυπώθηκε ήδη ότι μπορεί στη συγκεκριμένη θέση να τοποθετήθηκε ένας στρογγυλός βωμός, η μεταγενέστερη απομάκρυνση του οποίου να προκάλεσε και την καταστροφή.
Μια τέτοια εκδοχή αποκλείεται ωστόσο από υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Πολιτισμού, που αποδίδει τη ζημιά στην πτώση κάποιου λίθου από την οροφή και διαβεβαιώνει ότι μεγάλο μέρος των βοτσάλων που λείπουν έχει εντοπιστεί ώστε να αποκατασταθεί σχεδόν πλήρως η παράσταση τις επόμενες ημέρες.
Κι αν το εντυπωσιακό ψηφιδωτό δεν αποκαλύψει την ταυτότητα του νεκρού, μπορεί να «πει» έστω κάτι άλλο για το ιδιαίτερο αυτό μνημείο; «Πρόκειται για κάτι ξεχωριστό, δεν είναι ο συνηθισμένος μακεδονικός τάφος» λέει η κυρία Αλευρά που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να πρόκειται για μνημείο περισσότερων του ενός πεσόντων, δημιουργία κάποιου σημαντικού ηγεμόνα ή στρατηγού, ενώ δεν αποκλείει τη χρήση του μνημείου σε περισσότερες από μία φάσεις.