Του Γιώργου Λαμπίρη
Ο Γεράσιμος Γερολυμάτος, παρακολουθούσε τις εξελίξεις στην Αμφίπολη και τα όσα έφερνε μέρα με τη μέρα στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη. Έτσι, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την καλλιτεχνική του ιδιότητα, αποδίδοντας στο χαρτί τα ευρήματα. Προχώρησε στη σχεδιαστική αναπαράσταση της Πύλης των Καρυάτιδων και της Ιωνικής Θύρας του ταφικού μνημείου.
Όλα ξεκίνησαν για εκείνον, όταν βλέποντας τις ανακαλύψεις εντυπωσιάστηκε από τις διαστάσεις του μνημείου. "Ακούγοντας για περίβολο έκτασης 500 μέτρων αποφάσισα να πάρω ένα χαρτί και να ξεκινήσω αρχικά φτιάχνοντας πρόχειρα κάποια στοιχεία. Στη συνέχεια συνειδητοποίησα ότι οι αναλογίες του τύμβου σε σχέση με το μνημείο είναι τεράστιες. Έτσι, δημιούργησα ένα σκαρίφημα και στη συνέχεια πιο μελετημένες προσεγγίσεις, ακολουθώντας πιστά την κλίμακα. Το τελευταίο σχέδιο που δημοσίευσα πριν από λίγες ημέρες - η Πύλη των Καρυάτιδων - ήταν πιο ζωγραφικό σε σχέση με τα πρώτα σχέδια μου", όπως σημειώνει.
Περιγράφει μάλιστα τη σημασία που έδωσε στη λεπτομέρεια της αναπαράστασης, καθώς όπως αναφέρει "ειδικά στο σχέδιο με τις Καρυάτιδες ακολούθησα πιστά τα μέτρα, τα οποία έχει δώσει το υπουργείο Πολιτισμού στη δημοσιότητα, χρησιμοποιώντας την κλίμακα που εξυπηρετούσε εμένα και συγκεκριμένα της τάξεως του 1/12,5".
"Οι αποκλίσεις των σχεδίων μου σε σχέση με την πραγματικότητα είναι απειροελάχιστες. Κυρίως, ήθελα να δω περί τίνος πρόκειται και εν συνεχεία το ανέβασα στο προσωπικό μου ιστολόγιο χωρίς να περιμένω τη δημοσιότητα που θα πάρει. Κάθε ζωγράφος άλλωστε είναι και σχεδιαστής ταυτόχρονα. Και ένας ζωγράφος που σέβεται τη δουλειά του πρέπει να ξέρει να βγάζει και κλίμακες", συμπληρώνει ο Γεράσιμος Γερολυμάτος.
"Τα σύμβολα δείχνουν ότι δεν υπάρχει γυναίκα στον τάφο"
Από την πρώτη στιγμή, όπως λέει, περίμενε ότι οι διαστάσεις του τύμβου θα έδιναν ένα σπουδαίο μνημείο. "Δεν περιμένω βέβαια να βρούμε τον Μ. Αλέξανδρο. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και τίποτα να μην βρούμε μέσα, το μνημείο δεν χάνει τίποτα από την λάμψη και την αρχαιολογική και ιστορική του αξία. Παρόλ' αυτά θα ήταν καλό να λάβουμε κάποιες απαντήσεις για καθαρά ιστορικούς λόγους. Κρίνοντας πάντως από τα σύμβολα και φυσικά από τον Λέοντα, αποκλείω να βρίσκεται γυναίκα μέσα στον τάφο και απορώ πως κάποιοι επιμένουν σε αυτό το σενάριο", συμπληρώνει ο ζωγράφος.
Το επόμενο βήμα για τον Γεράσιμο Γερολυμάτο θα είναι να προσθέσει και χρώμα στα ήδη υπάρχοντα σχέδιά του. "Θα προσθέσω ένα μέρος του ψηφιδωτού που φαίνεται όσο επιτρέπει το άνοιγμα των βάθρων. Ήδη ξεκινάω να το κάνω έγχρωμο και θα δημιουργήσω δύο διαφορετικές εκδοχές. Η πρώτη θα έχει τα χρώματα που έχει δώσει το υπουργείο και ξέρουμε με βεβαιότητα ότι είναι αυτά. Χρώματα, τα οποία είναι πολύ λίγα και θα καλύπτουν μόνο ένα μέρος της επιφάνειας του μνημείου. Στο δεύτερο σχέδιο θα προσθέσω και άλλα χρώματα που δεν έχει δώσει το υπουργείο, γνωρίζοντας και από άλλους μακεδονικούς τάφους αρκετά στοιχεία. Αυτή θα είναι μία πιθανή αναπαράσταση των χρωμάτων. Στην πραγματικότητα θα κάνω μία απόπειρα να αποδώσω και το κομμάτι που λείπει, στο χαρτί".
"Έχω στείλει αίτημα στην κυρία Περιστέρη, που λέω ποιος είμαι και τι κάνω, χωρίς οικονομικό κίνητρο και καθαρά από μεράκι. Ήθελα να έχω μία καθοδήγηση ως προς τα χρώματα των συμβόλων και να προχωρήσω σε έγχρωμο σχέδιο. Ο χρωματισμός του είναι που με ενδιαφέρει. Τα χρώματα έχουν μεγάλη σημασία για την αλήθεια του αποτελέσματος. Θέλω να μην είναι μία ιδέα του Γερολυμάτου, αλλά μία πραγματική αναπαράσταση του χώρου", σημειώνει μεταξύ άλλων.
"Δεν είναι ούτε η Περσεφόνη, ούτε ο Πλούτωνας"
"Να σας επισημάνω ότι κατά την προσωπική μου εκτίμηση πάντα, το υπόλοιπο του αλόγου βρίσκεται στο κομμάτι του ψηφιδωτού, το οποίο έχει καταστραφεί. Συγκεκριμένα το στήθος και τα πόδια του. Αν υπάρχει η Περσεφόνη ή αν είναι ο Πλούτωνας θα πρέπει να βρίσκονται στο κομμάτι που είναι καλυμμένο από χώμα. Αν σκεφτούμε όμως ότι απομένει ένα τμήμα που παραμένει καλυμμένο με 1,5 μέτρο περιθώριο, δεν μένει πολύς χώρος για να υπάρχει δεύτερη μορφή πίσω από τον γενειοφόρο, χωρίς να δεσμεύομαι γι' αυτό. Αν υπάρχει πάντως ανθρώπινη μορφή, εκτός του ότι θα είναι μία έκπληξη για μένα, θα πρέπει απο τεχνικής απόψεως να λείπει η μπορντούρα και η μορφή να είναι αρκετά συμπιεσμένη. Η κίνηση του γενειοφόρου όμως δεν μου δείχνει ότι υπάρχει κάτι άλλο, αλλα ας μην προτρέχουμε", εξηγεί ο κύριος Γερολυμάτος.
"Το ψηφιδωτό είναι αρκετά συνηθισμένο σε τάφους της εποχής"
Σχολιάζοντας την καλλιτεχνική αξία του ψηφιδωτού αναφέρει ότι πρόκειται για ένα αρκετά συνηθισμένο στοιχείο σε τάφους της εποχής. "Πρόκειται για σημαντικό έργο τέχνης, την οποία είχαν αναπτύξει εκείνη την εποχή σε μεγάλο βαθμό. Έίναι μία εξαιρετική σύνθεση με κίτρινες αποχρώσεις που δένουν με το γκρι - μπλε φόντο που διακρίνεται στο πίσω μέρος".
"Το άρμα δεν βρίσκεται σε πλάγια θέση, αλλά γυρισμένο λοξά προς τον θεατή"
Εξετάζοντας την κίνηση των παραστάσεων που απεικονίζονται στο ψηφιδωτό σημειώνει πως "η κίνηση του άρματος δεν είναι σε πλάγια θέση, παρουσιάζει μία προοπτική ανάλογη με το άρμα που βρίσκεται στην τοιχογραφία της Βεργίνας. Αντιθέτως είναι λίγο λοξά γυρισμένο προς τον θεατή. Δείχνει την ικανότητα του ψηφιδογράφου, ο οποίος έχει δώσει κίνηση στην συγκεκριμένη παράσταση".
Η κριτική...
Ο ίδιος έχει ακούσει μέχρι στιγμής αρκετά σχόλια, τα περισσότερα θετικά, αλλά και επικρίσεις γύρω από τη δουλειά του. "Βλέποντας τα σχόλια στο διαδίκτυο, οι περισσότεροι μου δίνουν συγχαρητήρια γιατί βοήθησα με τα σχέδιά μου να καταλάβουν τι γίνεται. Άλλοι, λίγοι μεν, ξεκινούν ασκώντας κριτική και ρωτώντας 'ποιος είναι αυτός;'"
Καταλήγει τέλος, λέγοντας ότι το σχέδιό του είναι ξεκάθαρο και καλοφτιαχμένο. "Δεν έχει γίνει στο πόδι. Πριν το δημοσιεύσω μίλησα με τρεις αρχιτέκτονες και μία πολιτική μηχανικό και συζητήσαμε επί του σχεδίου αρκετά θέματα όταν βρήκα μία απόκλιση 5 εκατοστών σε σύγκριση με τις πραγματικές διαστάσεις".
Στόχος του είναι όπως τονίζει να δώσει μία πραγματική διάσταση του πώς μπορεί να είναι ο τάφος της Αμφίπολης, κάτι που αναμένεται να συμβεί με μεγαλύτερη λεπτομέρεια στα έγχρωμα σχέδιά του που πρόκειται να δημοσιοποιήσει σε δύο εβδομάδες από τώρα.