Για σοβαρό πλήγμα στα υψηλά επίπεδα ασφαλείας των λιμανιών, κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ένωση Πλοηγών, με αφορμή την απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου να επιτρέψει κάποιες προσεγγίσεις πλοίων χωρίς πλοηγό, θέτοντας σε ισχύ νομοθετικές διατάξεις του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου για έκτακτες περιπτώσεις.
Οι πλοηγοί, που πραγματοποιούν από την Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 48ωρη απεργία συμμετέχοντας στις κινητοποιήσεις της ΑΔΕΔΥ, τονίζουν ότι λόγω της φύσεως της υπηρεσίας ορίστηκε από το σωματείο και σύμφωνα με τον νόμο προβλεπόμενο προσωπικό ασφαλείας προς κάλυψη έκτακτων αναγκών.
Παρά ταύτα, αναφέρουν, ο κεντρικός λιμενάρχης Πειραιά και οι κατά τόπους λιμενάρχες, μετά από σχετική εντολή του ΥΝΑ, "βάφτισαν" την απεργία "γεγονός ανωτέρας βίας" και, παρά την ύπαρξη ικανού προσωπικού ασφαλείας, επέτρεψαν τον κατάπλου και απόπλου εμπορικών πλοίων χωρίς την επιβίβαση πλοηγού, υπό προϋποθέσεις.
Η υποχρέωση πρόσληψης πλοηγού έχει νομοθετηθεί παγκοσμίως για τον έλεγχο και την ασφαλή ναυσιπλοΐα, τονίζει η Πανελλήνια Ένωση Πλοηγών, η οποία δηλώνει ότι στο μέλλον, θα συνεχίσει τις κινητοποιήσεις τους.
Οι πλοηγοί, που συνεχίζουν και σήμερα την απεργία τους, κάνουν λόγο για απαξίωση της υπηρεσία τους, καθώς υπάρχουν βασικές ελλείψεις σε υλικοτεχνικές υποδομές, ενώ ζητούν από το υπουργείο Ναυτιλίας να προχωρήσει σε κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων με μόνιμους πλοηγούς μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας -και όχι με εκτάκτους- κάτι που, όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους, αντίκειται στον νόμο και απαξιώνει την υπηρεσία τους.
Στην απεργία των πλοηγών, συμμετείχαν και τα ρυμουλκά σκάφη, με τετράωρη στάση εργασίας.
Σημειώνεται ότι στα περισσότερα κεντρικά λιμεναρχεία της Ελλάδας, όπου παρουσιάστηκε πρόβλημα στις προσεγγίσεις πλοίων και δεν υπήρχαν πλοηγοί να εξυπηρετήσουν, τέθηκαν σε ισχύ νομοθετικές διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία των πλοηγικών σταθμών αλλά και του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, για έκτακτες περιπτώσεις. Για το θέμα, ενημερώθηκαν ταυτόχρονα και οι αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές της κάθε περιοχής.
Συγκεκριμένα, τέθηκαν τέσσερις βασικές προϋποθέσεις στα πλοία που ήθελαν να καταπλεύσουν ή να αποπλεύσουν από τα λιμάνια χωρίς πλοηγούς:
- Να διαθέτουν δύο έλικες για την κίνησή τους ή μία έλικα και πρωραία έλικα διεύθυνσης.
- Οι πλοίαρχοι να αποδεχθούν εγγράφως την ευθύνη του κατάπλου και του απόπλου.
- Να υφίσταται η συνδρομή ρυμουλκού λιμένος, ικανής ιπποδύναμης και αριθμού (σ.σ. στην περίπτωση που απαιτούνται δύο).
- Να επικρατούν καλές καιρικές συνθήκες.
Πηγή: ΑΜΠΕ