Εντείνονται οι έλεγχοι κατά της εισιτηριοδιαφυγής στις αστικές συγκοινωνίες.
Κύριος στόχος είναι η ενίσχυση των εσόδων των εταιρειών του ΟΑΣΑ, σε μια προσπάθεια αποτροπής της αύξησης στα κόμιστρα τον Οκτώβριο.
Για το θέμα, άλλωστε, είχε προηγηθεί και σύσκεψη την προηγούμενη εβδομάδα. Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί πλήρως ο στόχος για αύξηση των εσόδων των εταιρειών, το υπουργείο Ανάπτυξης εξετάζει το ενδεχόμενο νέας διαπραγμάτευσης με την τρόικα, με στόχο να περιοριστεί η αύξηση των εισιτηρίων σε ποσοστά μικρότερα του 25%, που προβλέπει το επικαιροποιημένο μνημόνιο.
Στο μεταξύ τόσο η εταιρεία ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) όσο και η εταιρεία ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έχουν προχωρήσει σε αναδιοργάνωση των εταιρειών ώστε να ενισχυθεί το προσωπικό που απασχολείται στους ελέγχους αλλά και στην έκδοση των εισιτηρίων.
Οι διοικήσεις των δύο εταιρειών προχώρησαν σε μετακινήσεις εργαζομένων από διοικητικές θέσεις σε θέσεις ελέγχου εισιτηρίων και εκδοτηρίων.
Συγκεκριμένα, στα μέσα σταθερής τροχιάς οι ελεγκτές από 50 άτομα θα αυξηθούν σε 90, ενώ στα εκδοτήρια αυξάνονται στα 260 από 200, έως το τέλος του μήνα. Στα οδικά μέσα το προσωπικό ελέγχου ενισχύεται με επιπλέον 40 άτομα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό των ελεγκτών σε 230 άτομα, μεταξύ των οποίων και οι εθελοντές.
Στο μεταξύ ικανοποιημένες εμφανίζονται οι διοικήσεις και των δύο εταιρειών από την πορεία καταλογισμού των προστίμων, επισημαίνοντας ότι το μέτρο δεν είναι εισπρακτικού χαρακτήρα, αλλά στόχος είναι οι επιβάτες να γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να επιβιβαστούν χωρίς εισιτήριο, διότι θα υποστούν τις συνέπειες.
Κατά τον Ιανουάριο στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ υποβλήθησαν 5.080 πρόστιμα συνολικής αξίας 272.000 ευρώ. Τον Φεβρουάριο εντοπίστηκαν 4.022 λαθρεπιβάτες στους οποίους καταλογίστηκαν πρόστιμα ύψους 206.000 ευρώ. Σχεδόν 10.000 πρόστιμα «κόπηκαν» τον Μάρτιο, οπότε και είχαν αρχίσει να εντείνονται οι έλεγχοι, που αντιστοιχούν σε 506.000 ευρώ, ενώ έως τις 17 Απριλίου (που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία) καταγράφηκαν 6.335 παραβάσεις που αντιστοιχούν σε 320.000 ευρώ.
Σε μετρό, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τραμ οι έλεγχοι οδήγησαν σε 3.473 πρόστιμα τον Φεβρουάριο που αντιστοιχούν σε 243.245 ευρώ. Τον Μάρτιο καταλογίστηκαν 4.734 πρόστιμα έναντι 346.075 ευρώ, τον Απρίλιο 6.104 πρόστιμα έναντι 443.209 ευρώ και τον Μάιο 5.577 πρόστιμα έναντι 400.228 ευρώ. Ο αριθμός των προστίμων που καταλογίστηκαν το διάστημα Φεβρουαρίου - Μαΐου 2013 είναι ενισχυμένος κατά 22,97% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012, ενώ η αξία των προστίμων είναι αυξημένη κατά 12,55%.
Το πρόβλημα, ωστόσο, που προκύπτει με τα πρόστιμα που δεν καταβάλλονται επιτόπου είναι το αβέβαιο της αποπληρωμής τους από τους παραβάτες, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να μην μπορούν να υπολογίζουν σε έσοδα από τα πρόστιμα που καταλογίζονται επί πιστώσει.